Outsider

Flygt, Torbjörn

| 1905

Med Underdog fick Torbjörn Flygt ett formidabelt genombrott år 2001. Den hyllades av en enig kritikerkår, belönades med det årets Augustpris och har sålt i omkring 400 000 exemplar. Nu - tio år senare - återkommer huvudpersonen Johan Kraft i Outsider. Tio år har förflutit i Johan Krafts liv. Och i landet Sverige. Medelåldern närmar sig, och med den insikten om att det börjar bli för sent. Johan pluggar juridik i Lund och har ihop det med Helena. Hon drömmer om att köpa hus, skaffa barn, hela familjekittet. Men Johan är inte redo. Han bor i korridor på Malmö Nation, och lever sitt liv på nationen och pubarna. Här finns bland andra KL, mästare på att dryga ut studielånet med olika "affärer". Traktor, bondson med hård press hemifrån på att ta över lantbruket. Annika, svartklädd teolog från Stockholm. Sofia, inget ljushuvud men med ekonomiskt stöd hemifrån och det uttalade målet att bli hemmafru...

Fredrik Engström

2015-08-30

Fortsättningen på Underdog. Advokaten från arbetarklassen tittar tillbaka på sitt liv och minns studieåren under 80-talet. Melankolisk och stämningsfull.

2015-06-27

Uppföljaren till Underdog. Bra på många sett men nerven från Underdog är borta. Grundstoryn är för tunn helt enkelt. Jag blir inte tillräckligt engagerad i Johan Krafts vardag ala åttiotal.

Anders H

2014-12-29

Jag blev väldigt fångad av Underdog men Outsider är en besvikelse. Handlingen fångar mig inte alls och jag tänker mest på annat när jag läser den.

Håkan Lindgren

2013-02-24

Stundtals briljant, stundtals svårt att hänga med i hoppandet i tiden.

PL *

2013-02-10

Egentligen betyg 3,5. Tror att man bör ha Underdog i färskt minne när man läser den här. Störde mig på sjukt långa meningar.

M W

2012-12-12

Bra

Hannes Skarin

2012-12-06

När jag motvilligt fick acceptera att Underdog var slut, läst, över, kunde jag ändå njuta av de upplevelser jag haft med boken. Personligen tycker jag att de språkliga utsvävningar som jag älskade så mycket i Underdog inte alls imponerar i Outsider. De känns inte gestaltande, utan bara beskrivande. Känns lösryckta osv. Nej, jag är inte alls imponerad, trots att boken så klart är läsvärd.

Ulf Pettersson

2012-09-18

tyckte att underdog var bättre, mer rak och mindre tung

Erica B

2012-05-22

Underdog var klart mycket bättre, men visst hade oxå den här boken nåt att ge. Den här boken hade kunnat göras betydligt kortare och tjänat på det . Som den slutar måste det absolut komma en fortsättning. Den skulle jag få klart oxå läsa!

Merja A

2012-04-25

"Underdog" var ännu bättre men även denna bok är mycket läsvärd. Nu utspelar sig handlingen till stora delar i Lund där Johan Kraft läser juridik. Studiekompisar, flickvännen Helena samt Johans familj får läsaren stifta bekantskap med.

Stefan Wern

2012-03-30

Ett rent språkligt mästerverk, men grundstoryn är för tunn för ett högre betyg. Jag är helt enkelt inte lika intresserad av Johan Kraft årgång 80-tal, som jag var av Johan Kraft årgång 70-tal (Underdog).

Kristina Simar

2012-03-08

Tyvärr har jag inte läst Underdog och det gjorde nog att jag hade lite svårt att komma in i Outsider. Hade velat följa Johan från hans barndom. Författaren har ett härligt språk som är fängslande. Han beskriver vardagsliv och tankar riktigt bra. Karaktärerna känns verkliga och inte tillgjorda. Men jag tycker boken var lite för lång och en del händelser upprepades lite för ofta och det gjorde att den var lite trögläst ibland.

Victoria Antonsson

2012-01-21

Flykt skriver på ett sätt som får hjärtat att hugga till ibland, det är djupt och med hög igenkänningsfaktor. Vissa delar av boken blir dock långsamma och känns onödiga. Dråpligt slut, man väntade på en upplösning som uteblev. Istället bäddade Flykt för en fortsättning.

Maria Klamas

2011-11-25

Mums för outsider! Var helt betagen i underdog och jag blir verkligen inte besviken på Outsider. En fortsättning på familjens liv gestaltas. Genom studenttiden med paralleller till nutid. Förutom föredömlig kapitellängd så får berättelsen mig att fundera över hur jag skulle gestalta mig själv och min uppväxt och hur någon annan skulle gestalta och kategorisera mig. Tänker oxå är klassresor möjligt? Är det att ha kvar en fot på varje "sida" eller innebär det ingen fot någonstans? Klasskillnaderna tydliggörs i boken och strävan efter att duga, att inte smälta in, och jag skrattar igenkännande flera gånger i boken, och det får man väl när man själv varit där eller? Gillar oxå referens till Vänersborg! :-D

Gun Petersson

2011-10-16

Ömsom långtråkig, omsom löjlig. Johan Kraft är uppvuxen i ett välbärgat tryggt bostadsrättsområde. Av någon obegriplig anledning har han fått för sig att det är"en plats där ingenting kunde tas för givet" att han fått kämpa sig fram. Det är så provocerande dumt.

Lena L

2011-10-04

Outsider är helt klart en värdig uppföljare till Underdog. Jag älskar TFs sätt att skriva, hans sätt att beskriva sina miljöer och karaktärer. Tillråga på allt är detta utspelar sig boken under den tiden jag själv läste i Lund vilket gör att det känns som jag är med i handlingen på något sätt. Därför blir det en femma eftersom betyget sätts med hjärtat också!

Jenny Mårdh

2011-09-30

Tio års väntan är över och jag tycker att uppföljaren till Underdog var riktigt bra. Det fanns till och med en hel del jag kunde känna igen hos mig själv.

Ola Janåker

2011-09-27

Utgår från att det kommer en del tre nu också. Hoppas i alla fall...