Kirino, Natsuo

| 2007

Flag from fr

Therese Åström

2013-11-07

Jag gillade verkligen att läsa denna bok, för att få en smak av Japan, för berättelsen om de olika karaktärerna...

Alissa Skazka

2013-06-18

Absolut fängslande, men ack så hemskt! Väldigt bra skrivet, men det som sänker betyget från en fullpott är de stereotypa karaktärerna och det extremt märkliga slutet (läs, så förstår ni)!

Konstantin Krakow

2011-11-10

Makaber bok som oväntat nog fångade och höll mig fast ända till slutet.

Lena Floser

2011-10-18

Mycket spännande som thriller men den var också något mer. Den växlar berättare och perspektiv så man får berättelsen ur alla inblandades perspektiv och då många av de inblandade är vanliga japanska kvinnor som arbetar natt på fabrik och har hem och barn så ger den en känsla av vardagsliv i Japan men en vardag som skruvas till när man inte längre står ut med den.

Emma Hortlund

2011-08-25

Det här är en bok av en japansk författare och handlar om fyra kvinnor som jobbar nattskiftet vid ett löpande band för att packa lunchboxar. Ingen av kvinnorna har särskilt trevliga hemförhållanden och en dag får en av dem nog och har ihjäl sin man. De övriga tre bestämmer sig för att hjälpa henne att bli av med kroppen.

I boken får man följa handlingen genom olika personers perspektiv. Polisen försöker utreda mordet och kvinnorna försöker undvika att åka fast. Men en lånehaj och en nattklubbsägare är också kvinnorna på spåren efter att ha fått reda på mordet.

Jag gillar att det här är en bok med ett mord utan man får följa hela utredningen ur ett polisperspektiv. Här vet man redan från början vem som är mördare och polisens arbete handlar det inte särskilt mycket om. Istället får man följa de fyra kvinnorna och vad som händer med dem efter mordet.

Janna Vestberg

2011-05-25

Riktigt bra bok så den får en stark 4:a! Den når inte riktigt upp till full pott, men nästan! Hade i början av boken svårt att skilja karaktärerna åt, problemet blir lättare ju längre man läser så klart men även länge in i boken fick jag ibland tänka "vem var det nu igen"... Framförallt med sidokaraktärerna.

Men riktigt bra bok, rekomenderas!!

Joakim Wahlgren

2011-04-08

Riktigt bra och spännande bok som även ger dig en inblick i Japansk kultur. Boken har även filmatiserats, men följer inte riktigt samma story.

Sara .

2010-10-28

Svår att lägga ifrån sig och ständigt i mina tankar under dagarna jag läste den.

Jennie Björklund

2010-07-10

Jag vet inte om jag missar någonting, men jag tyckte inte om denna. Jag störde mig ganska snabbt på språket, på övertydligheten, på den kassa dialogen, men bestämde mig för att bortse från det för jag tänkte att berättelsen är kanske det som är bra. Men allt eftersom så inser jag att jag skiter i hur det går för huvudpersonerna, jag bryr mig inte om dem, jag förstår inte hur de kan vara vänner, hur de kan dras till varandra. Det är lite för twistat för mig. I stället för att locka mig ännu mer till Japan, som länge varit ett drömland, så skrämmer denna bok bort mig.

Patricia B

2010-06-27

Riktigt kul att läsa något annorlunda. Jag som är väldigt intresserad av Japan och dess kultur njuter nog lite extra. Synd bara att alla huvudpersoner är så svåra att tycka om :)

Tove Skarstedt

2010-02-17

Jättebra bok, helt otippad eller hur! Jag var helt förvånad när jag läst den. Förändrar verkligen ens syn på japanska kvinnor!