Osynligt sjuk

Alvtegen, Karin

Att drabbas av en obotlig sjukdom mitt i livet är ett hårt slag. När sjukdomen dessutom smyger sig på med diffusa och osynliga symptom blir bördan ännu tyngre. Vården misstänkliggör och ifrågasätter och omgivningen misstror. Det drabbade den framgångsrika författaren Karin Alvtegen när hon för sex år sedan insjuknade i ME, en neurologisk sjukdom som få svenska läkare har kunskap om. Hennes gripande historia berättas här av den prisbelönade journalisten och författaren Karin Thunberg.Karin Alvtegen beskriver hur det är att leva i ?skuggan av det verkliga livet?, sorgen, men också hur hon funnit nya ljuspunkter när hon väl accepterat att livet förändrats. Generöst och med värme berättar hon om sina nya vänner på nätet och hur nära relationer har förstärkts. Om hunden Selma och det lilla livets små njutningar. Och om hatkärleken till sin rullstol, som förvandlats från fiende till en möjliggörande...

2019-08-20

Otroligt bra och mycket engagerande, fast ofattbart sorglig läsning- om och med Karin Alvtegen som insjuknat i sjukdomen ME. Jag själv lider inte av ME, men utav Fibromyalgi och känner igen mig skrämmande mycket i det som Karin beskriver av sin vardag- även när det kommer till symptombilderna de två sjukdomarna har gemensamt. Dessutom känner jag mer än väl till känslan att aldrig riktigt bli betrodd av läkare och vårdpersonal. För mig tog det närmare tio år med kronisk värk innan jag slutligen fick min diagnos. Jag grät mig igenom den här mycket sorgliga men mycket intressanta boken, skriven av Karin Thunberg och i en mycket bra uppläsning av Thunberg om författaren, Karin Alvtegen som satt ett ansikte på sjukdomen ME. Jag har tyckt mycket om de thrillers jag läst av Alvtegen och hoppas innerligt att forskarna någon dag hittar en medicin på ME och Fibromyalgi och IBS- sjukdomar som orsakar så mycket lidande, därav det psykiska lidande som Karin så bra beskriver. Att inte ha någon som tror på en, som tror att man lider av depression. Och lider man inte av psykiska besvär innan så lär man nog göra det så småningom när alla i ens närhet och till och med läkarkåren tror att man inbillar sig den kroniska smärtan. Det här är som sagt en mycket bra bok som alla blivande doktorer och även annan vårdpersonal borde tvingas att läsa. Kan varmt rekommenderas av mig!
Toppbetyg!

Viktig, tänkvärd & lättläst!

Ursula Stålhandske

2019-06-16

Viktig, informativ bok om en sjukdom som jag nu vet mer om.

Malin Näfstadius

2019-06-05

Själv svårt drabbad av den här sjukdomen så brast det efter den första tredjedelen och sen grät jag mig igenom allt som var kvar. Man blir naken, så naken när nästan alla ord är ord som man själv försökt säga, nästan alla tankar är tankar man själv haft. Skyddsbarriären jag har i sinnet för att inte ständigt stå vid avgrunden rivs ner när det uttalas, och då ligger man där och måste titta på sanningen om hur förtvivlad situationen är, inte bara för Karin, men också för mig, för oss alla. Så frustrerande att vara fångad mitt i en medicinsk skandal, men som folk inte ser, eller vill se.

Väldigt påfrestande läsning, men väldigt viktig. Inte ett enda ord känns fel, och så bra skrivet att texten flyter in i sinnet även för en dimmig ME-hjärna.
Så tacksam att den här boken nu äntligen finns, jag ska köpa så många jag har råd och skicka till alla

En öppen, gripande och ärlig bok där Karin blottar sig om hur det är att leva med och bömtas av sjukvården kring ME.
Sista delen av boken är en ren faktadel, där det ställs olika frågeställningar och en läkare svarar på dessa frågor. Detta är en otroligt viktig bok, att få både samhället, sjukvården och nära att förstå hur det kan vara att leva med ME. Att sprida kunskap om denna osynliga sjukdom behövs.
Att läsa denna bok gav mig många igenkänningsfaktorer, jag lider inte av ME, men känslan av att inte bli trodd, att få omgivningen att förstå... denna kamp som Karin beskriver om att få ett liv som fungerar och att hitta balansen är inte lätt.