Osynlig närvaro

Schemper, Susanne

Petrus är en udda enstöring som lever ett ensamt och förutsägbart liv, men vardagen förändras i takt med att han blir mer och mer besatt av arbetskamraten Martina. När Petrus kommer till insikt om att han är osynlig för henne sätts hans känslor i spinn på ett sätt han aldrig tidigare upplevt. I förödmjukelsen och besvikelsen växer tankar på hämnd och han närmar sig Martina på ett sätt som påverkar henne mer än han inser. Martina är snygg, säker och framgångsrik, men inte särskilt omtyckt. Hon ser främst till sina egna behov och bryr sig inte om arbetskamraterna om inte hon kan ha nytta av dem. Men sakta börjar allt förändras. En incident på jobbet får henne ur balans och hon börjar misstänka att någon bevakar henne, gör intrång i hennes liv. Först tror hon att hon inbillar sig, men känslan blir mer och mer verklig. Hon har ingen aning om vem det är och när hon låter rädslan ta över förändras...

2022-02-05

Alldeles för mycket motsägelsefullt agerande. Kändes mer larvig än spännande

Maria Jacobsson

2021-02-16

Lättläst och känns realistisk. Stundtals lite seg, men slutet är som en pisksnärt!

2019-05-19

I de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna... Bra, lättläst spänning.

Nina Hansson

2019-04-26

Jag har läst Osynlig närvaro av Susanne Schemper, som E-bok. Boken är utgiven av bokförlaget Sol och som E-bok Word audio publishing. Detta är en riktig bladvändare. Jag tyckte synd om huvudpersonen i boken eftersom ingen trodde på hennes upplevelser. Så lätt det går att få någon att tro att man har blivit galen. Det behövs inte heller mycket att få någon som ovän. Osynlig närvaro är välskriven och trovärdig och väldigt svår att släppa ifrån sig.
Boken handlar om Martina som bor i Göteborg. Hon lever sitt liv som singel och trivs med tillvaron. Hon har en fin lägenhet och ett bra jobb som hon trivs med. Hon vill gärna inte bjuda hem någon då hon tycker det blir stökigt utan träffar sina vänner ute istället. När hon är hemma njuter hon av ensamheten och lugnet. Osynlig närvaro handlar också om Petrus.  Han jobbar på samma arbetsplats som Martina. Han jobbar som vaktmästare. Han bor i sin mammas villa och har inte ändrat på något sedan hon dog. Petrus och hans mamma har levt ensamma och enkelt. Inga resor eller träffat släkten. Han vet inte vem pappan är för det har hans mamma inte velat tala om. Han tar på sej en droppe av mammans parfym för att minnas henne.

Anna Hallqvist

2019-02-07

Osynlig närvaro är en psykologisk thriller om den snygga och framgångsrika Martina. Hon är inte särskilt omtyckt av sina arbetskamrater, då hon i första hand ser bryr sig om sig själv. Men en dag händer något som får henne ur fattning, och snart tar livet nya vändningar. Hon känner sig bevakad, både hemma och på jobbet. Är det inbillning eller verklighet? Är det någon som vill henne illa? I så fall vem?

Petrus är en enstöring som lever ett tämligen inrutat liv. Men så förändras hans vardag, i och med att han blir mer och mer besatt av sin arbetskollega Martina. Till sin besvikelse inser han att han är osynlig för henne, och snart vänds förundran till hat.

Det här är en skrämmande berättelse om hur det kan kännas att vara osynlig, och om besatthet. Tänk att någon som en person knappt ser, eller lägger märke till kan uppfylla en annan människas hela existens? Hur mycket krävs det för att man ska gå över gränsen?

Jag lyssnade på boken som ljudbok, Kerstin Andersson är uppläsare. Hade svårt att sluta lyssna, det gick snabbt att komma in i den spännande historien, och eftersom att den är relativt kort (6 timmar och 7 minuter lång) så plöjde jag den rätt omgående.

Författarinnan förmedlar den där krypande känslan av obehag väl, man kan riktigt känna hur Martina upplever det då hon känner sig iaktagen. Petrus är en oförutsägbar personlighet så vi vet heller inte vad vi kan förvänta oss av honom, precis vad som helst kan hända. En bra ingrediens i en deckare! :)

Susanne Hydén

2019-01-13

Spännande debutbok som beskriver miljön i Göteborg på ett nära sätt och låter obehaget krypa in under skinnet.

Enbokimittbadkar

2018-11-14

Med andan i halsen, lamporna tända och med ryggen mot väggen läste jag denna fantastiska bok! Hämnd, smygande oro, besatthet, inbillning, dolt telefonnummer, en känsla av att vara iakttagen, sura och sötsliskiga dofter som får en ur balans... Boken är fullspäckad med förnimmelser och otäcka känslor. Jag har svårt att sluta läsa och plöjer boken från pärm till pärm på nolltid!

LÄS DEN!

Bokläsaren

2018-09-11

Blommiga Barbro här nedanför skrev mycket av det jag tänkte om denna bok.
Jag tyckte inte om meningsbygggnaderna o h fick flera gång läsa om meningen för att förstå vad som menades. Handlingen kunde blivit en hit, men när man från att börja lära känna både Petrus och Martina till sedan aldrig förstår varför Martina känner sig iakttagen. Det fanns liksom ingen direkt händelse från att hon skulle börja göra det tills historien handlade om det.
Nej, jättetråkigt. Slutet... kunde skrivit det bättre själv!

2018-06-17

De rätta elementen fanns ju där redan i början och jag hoppades innerligt att författaren skulle utveckla boken i rätt takt och sakta men säkert låta spänningen stegras. I stället gör boken en omsvängning efter ungefär halva boken och blir en relationsroman om arbetskamrater på jobbet med den sexuellt hämmade Petrus som störs sig på den lyckade vackra arbetskamraten Martina. När jag först läste bakgrundstexten associerade jag först till Olov Svedelids mycket spännande klassiker: " Jag kommer och hämtar dig" samt till sjuttiotalsfilmen och tillika rysaren "Someones watching me/ Förföljd" där en ung Lauren Hutton förföljs av en galen granne som bryter sig in i hennes lägenhet och där det blir riktigt otäckt på slutet. Av någon anledning associerade jag till boken och filmen när jag läste ovanstående bakgrundstext. Men Osynlig närvaro är långt ifrån i samma klass som dessa klassiker. Först och främst hade jag önskat att Susanne Schemper gjort Petrus till en psykotisk galning som absolut antingen skulle "ha" Martina/ eller döda henne, sedan att man inte så tydligt i början fick veta att det var just han som tog sig in i hennes lägenhet, hon hade andra personer i sin närhet som också fattade agg mot henne. Spänningen hade för mig stegrats av att inte veta vem som smyger omkring inne i min lägenhet, kanske på natten när jag ligger och sover. Det största problemet är dock det faktum att det blir aldrig riktigt spännande. Jag har läst flera som skrivit vilken spännande och otäck bok det här är, jag undrar- var fanns den spänningen? Har vi ens läst samma bok? Nu ska jag inte vara alltför negativ. Spänningen finns där något i början, men trappas sakta men säkert av helt och slutet ska vi inte ens tala om. Det var så långt ifrån spännande som man överhuvudtaget kunde komma. Är det en thriller då ska det vara spännande, otäckt. Jag vill ändå ge Susanne Schemper en eloge för att hon idag skrivit något så ovanligt som en faktisk thriller utan poliserna och deras förbannade privatliv som finns med i nästan varenda svenska deckare och där nästan alla är skrivna efter en och samma mall. Jag tycker mycket om det faktum att det här inte är en polisdeckare och jag hoppas innerligt att Schemper utvecklar sig till nästa bok. Skit i relationer och satsa mer på spänningen, de rätta elementen finns ju där, men satsa på att det blir riktigt spännande och otäckt, så kommer det också bli ett riktigt bra slutresultat! Bra uppläsning av Kerstin Andersson däremot!
Just den här boken är ingenting som jag direkt kan rekommendera men jag vill absolut läsa fler böcker av författaren i framtiden!

Bra bok " REKOMMENDERAS" 😁😁

Evasbokhylla

2018-04-06

Vilken bladvändare! Vilken nagelbitare! Spännande från första kapitlet!

Mörk, stark och fängslande!