Osynlig

Auster, Paul

| 2010

ret r 1967. Tjugorige Adam Walker studerar vid Columbia University i New York och drmmer om ett liv som poet, nr han mter den enigmatiske europn Rudolf Born och dennes frfrande, men tystltna, flickvn Margot. De kommer med ett oemotstndligt erbjudande och pltsligt finner sig Walker indragen i ett passionerat triangeldrama som fr vldsamma konsekvenser. Fyrtio r senare hamnar Walkers berttelse i hnderna p en gammal studentkamrat som numera r frfattare. Han frsker finna ett mnster i de slumpartade incidenter som kom att frndra Walkers framtid fr alltid. Det leder honom bde till krlekens och misrens Paris och till grymheten personifierad i Karibiska havet. Osynlig r en roman som rr sig mellan flera olika berttarrster och tidsplan. Med kompromissls skrpa balanserar Paul Auster p grnsen mellan sanning och fantasi, frfattarskap och identitetsskande...

2014-02-15

Mnga r de som hyllat Paul Auster och som jag minns det s var han vldigt i ropet ungefr nr jag brjade bokblogga. Naturligtvis blev jag nyfiken, speciellt nr jag sedan upptckte att det var mnga som inte gillade honom ocks. I alla fall s hittade jag den hr boken p bokrean fr tv r sedan och nu r den lst. Och jag sllar mig inte till hyllningskren. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/02/osynlig-av-paul-auster.html

Olof Bergvall

2013-07-31

Facinerande berttarteknik!

jrgen jnsson

2012-05-21

Ypperligt skriven, fngslande i sin uppbyggnad med helt olika berttelsetyper i kapitlen

Sandra Abrahamsson

2012-05-17

En bok som griper tag och fascinerar en nda fram till sista sidan. Verkligen imponerande vlkomponerat med tre olika berttarrster om att tvingas konfronteras med de mrka sidorna hos en mnniskas natur - bde hos en sjlv och hos andra.

Eva Bommelin

2012-04-07

Vldigt bra skriven bok. Spnningen r inte olidlig men bra.
En mycket lsvrd bok dr man fr flja en person genom dialog vad han skrivit sjlv och det han gjorde hur det blev i slutnden.

greger andersson

2012-03-06

seg historia som dock hjde sig de sista 50 sidorna, dr frfattaren knt ihop det riktigt bra. New York trilogin dock bttre som helhet.

Johanna Engstrm

2012-02-05

Spnnande, intressant och fantastiskt skriven.

Erik Jonassson

2012-01-22

En av de bttre Auster-bcker jag lst. Som alltid med Auster r det en berttelse som utvecklar sig i ovntade banor och stndigt fr lsaren att bli verraskad. Spnnande lsning!

C L

2011-11-23

Strck lste den hr p flyget till Rom. Har lnge velat lsa Auster men inte kommit dit - men jag fll pladask nr jag kom dit! En romantisk berttelse om mnniskans vld och krlek! Helt underbar!

Conny J

2011-11-01

har lst betydligt bttre auster-bcker. den hr r inte dlig, men den levde inte upp till mina frvntningar..

Helena R

2011-10-18

Jag kan inte avgra om jag ska ge den en 3:a eller 4. Det fr bli en trea. Jag gillade den p ett stt, men storyn var konstig. Jag kan inte frklara det bttre. Om detta r en av Paul Austers smre, skulle det vara kul att lsa en av "de bttre".

Sofie Petersson

2011-08-28

Paul Auster imponerar med ett briljant och lttillgngligt sprk. Handlingen krnger av och an, stundtals funderar jag p vad han r ute efter...vad som egentligen r meningen med allting..men det gr ingeting...jag blir nd hnfrd!

Odile A

2011-08-18

Jag vet inte. Kanske har jag lst fr mnga Auster. Han skriver klanderfritt, som vanligt, men jag finner ingen tjusning med hans berttelse. Greppet, att bertta en historia genom olika dokument knns kanske lite trtt, men framfr allt blir jag inte klok p historien, och d srskilt inte smaskiga mellandelen - vad tjnade den till? Saknar faktiskt djup p sina stllen, vissa av karaktrerna, som Born och Margot blir som karikatyrer.

Freddy K

2011-07-23

Hanterar svra mnen p ett lysande, sjlvskert stt. Berttelsen svajar till ibland, spnningen r tyvrr inte lika hg rakt igenom. Men detta r Auster nr han r som...nstan bst.

Torbjrn Nilsson

2011-03-08

Det bsta Auster har preseterat p vldigt lnge, lttillgnglig.

Martin Spiik

2011-01-05

Var lite orolig d jag tyckte frra Auster var smra n vanligt. Men denna var en fulltrff. Speciellt de frsta tv tredjedelarna. Som vanligt med en bra Auster har man den kvar i tankarna och det finns en del att grubbla ver.

Anna Malmqvist

2011-01-03

Hypnotiserande bra, precis som mnga av hans andra verk.

Jonas Olsson

2010-11-10

En av hans bsta bcker p lnge. Skulle fungera utmrkt som filmmanus. Rekommenderas!

Fiona *

2010-10-26

Berttelsen utspelar sig p flera tidsplan med mnga rster. Auster klarar det p sitt speciella vis dr han balanserar mellan sanning och fiction, destruktiv och vacker krlek.

jan dalgren

2010-04-05

auster har tervnt till sin forna storhet. efter en serie bcker, om n bra,s lilet fr mycket yta i att odla sin srart med berttelser som skapas i berttelser har herr auster ter skrivit ihop ett msterverk. en spnnande historia som hela tiden vi nya perspektiv vxer och blir nt annat n den verkade. En sagolikt berttare.

Christian Rydberg

2010-03-14

Adam Walker "(...) with that bogus Anglo Saxon name and your filthy little mouth." Som tjugoring flyttar Walker frn barndomshemmet i New Jersey, ver Hudsonfloden in till Manhattan. Han tar sig fram som student p Columbia University och glds som poetvisionr t de f texter han med jmna mellanrum lyckas f publicerade. S gr han en dag p en bekants vernissage och involveras med Rudolf Born och Margot, ett minst sagt excentriskt par frn Paris varav den manliga hlften kommer visa sig bli bokens brnnpunkt. Fr Walker kommer livet att p bara ngra dagar f en dramatisk vndning. Hans stt att lmna barndomen r inte den smidigaste. Det som brjar med ett hejdlst och nst osannolikt erbjudande, bde ekonomiskt och som utmaning fr hans kreativa och intellektuella drmmar, visar sig vara av en helt annan valuta, moral och etik. Han kom att f bevittna ett brott som formar honom fr livet och fylla honom med vilja att stlla en skyldig infr rtta.

Berttelsen tar avstamp 1967 rs summer of love och just krleken och passionen blir en generator till historien frlopp. P ngot diffust underbyggt vis lyckas han f en normalt skrmmande, ofta cklande och p mnga vis illegal tr att bli vacker. Och s osynligheten frn titeln som skymmer bde tid och berrda - en dunkel mantel ver r, frsvinnanden och det otilltna.
Fyrtio r senare ser Walker sina dagar rinna ut mellan cancerns klor och knner en vilja att f ge sin bild av sanningen.

Auster lmnar sllan New York med omnejd. New York r hans spelbrde. Auster r New York fr mig och det knns tryggt. Men vi knner ocks till hans koppling till Paris och i denna roman kommer en tung pendel att slungas fram och tillbaks, ver Atlanten och genom tiden, i ett intermezzo av brevvxlanden och terupptagna kontakter. Frgor stlls mot vl inlindade svar, tro och hopp mot vaga stllningstaganden.
Sett till Adam Walker s r i mngt och mycket en typisk Austerskapelse; New York/New England-brdig son med judiska anor, intrikata familjefrhllanden (relationen till systern Gwyn talar fr sig sjlv), konstnrliga ambitioner och ett stundtals vacklande psyke. Andra hlftens berttarjag Jim, r p mnga vis Austers alter ego den stjrnfrfattare som efter alla r blir kontaktad i hopp om hjlp.

Mycket r allts bekant och som vanligt hnfrs jag av frmgan att flta samman intrigerna med gripande personportrtt. Perspektivet vxlas frn Walker i jagform, till Jims frvnade intrde i bde tidsmssig och geografisk periferi, frn brev till roman i romanen. Inget nytt fr Auster. Vxlingarna skts givetvis p ett stt som svrligen gr att ifrgastta. Jag kan dock hlla med andra recensenter om att Invisible inte r ngon dramaturgisk hjdpunkt, men terigen en enorm sprkmaskin; snyggt s snyggt. Jag fylls av vokabulrens lust och dramatikens begr.