Oslagbar

Persson, C N

Anton är lyckligt nyförälskad i flickvännen Nora. Men varför dras hans ögon då mot Sandy gång på gång? Han är inte intresserad av henne. Inte egentligen. Allt Anton önskar är att få vara som alla andra. Den perfekta fasaden har han putsat på hela sitt liv, den som hemlighåller vem han egentligen är. Men att vara Superhjälten Axius lärling är någonting som förväntas av honom, ingenting han själv önskar. Han ska viga sitt liv åt att rädda människor i nöd. Men om någon får veta vem han egentligen är riskerar han att försvinna spårlöst. Vilket myndigheterna sett till att så många av deras sort redan gjort.

Sofia Mickelsson

2021-07-09

Oslagbar är en lättläst och spännande bok som innehåller allt från superhjältar till tonårsbekymmer och politik. Karaktärerna är trovärdiga i relation till sin ålder och handlingen är full av överraskande moment. Det är en bok som riktar sig till tonåringar, och det märks, men det hindrar verkligen inte äldre personer från att läsa den. Bokens handling väcker känslor - jag blev både upprörd, irriterad och rörd vid flera tillfällen, och även om jag inte alltid kunde relatera till karaktärernas val och åsikter, så tycker jag om sätter som Persson gestaltar dem.

Andie Lindskog

2021-03-10

Oslagbar är en fartfylld och spännande ungdomsbok som jag nog vill klassa lite som urban fantasy. Vi får följa sextonåriga Anton som i hemlighet är superhjälten Axius lärling, och har till uppgift att rädda människor i nöd. Parallellt med den spännande händelseutvecklingen i Antons liv som Maddox, superhjälten, får vi även en god portion ungdomsproblem och kärlek. Det är egentligen svårt att recensera utan att spoila berättelsen. Så jag nöjer med att säga att boken är välskriven med bra miljöbeskrivningar liksom även karaktärsbeskrivningar. Det är lätt att se framför sig hur det ser ut i Skottsholm där Anton bor, liksom även karaktärerna framträder ganska tydligt.
Boken är spännande och underhållande rakt igenom. Det är action i stort sett genom hela berättelsen. Den räknas som ungdomsbok, så jag vet inte om jag har ett ovanligt ungdomligt sinne, men jag gillade boken trots att det är rätt länge sen jag kunde räkna mig som ungdom. Jag gillar kanske även lite extra det dramatiska och oväntade slutet. Boken rekommenderas varmt, även för vuxna.

I den här boken får man följa en vanlig tonårig kille som egentligen är inte är så normal. Han har en supergen som ger honom förmågor som anses vara väldigt fel att ha. Flera av befolkningen har den supergenen men det sker en typ modern häxjakt på dessa personer och även på deras barn. Det är svårt att veta vem man kan lita på eller inte. Sker något i samhället så läggs skulden automatiskt på personerna med supergenen.
~
Det är en ungdomsbok men den var väldigt spännande även för mig. En blandning av spänning och kärlek och mycket mer. Jag fick en liten känsla av TV-serien "Lois & Clark" när jag läste boken.
~
Den är lite vågad mellan varven så det är ingen barnbok. En spännande ungdomsbok helt enkelt där även vanliga ungdomsproblem finns med.
#oslagbar #maddoxsilver #cnpersson #ungdomsbok #ungdomslitteratur #spännandeläsning #spänning #Visto #Vistoförlag #boktips #lästips #bokrecension #superhjälte

Rebecka Nyman

2020-11-30

Början av denna bok får mina tankar att dras mot den animerade filmen Superhjältar, som jag älskar. Jag gillar språket och hur jag kan dras in i deras tankar. C N Persson fångar hur tonåringar tänker och resonerar. När de tror de vet bäst och när livets roliga är viktigare än sånt som eventuellt kan bli liv eller död för andra. När hjärnan inte klarar av att ta in för mycket samt tider med förälskelse och vardagsproblem. Tyvärr lite korrmissar här och där, med en saknad bokstav eller missat ord. Men det är sånt som händer. Fartig bok med ett riktigt spännande slut. Alla karaktärer är underbara och älskvärda. Måste även säga att omslaget tilltalar mig, det är så snyggt!

Stinas_boksida

2020-09-04

Anton är en kille på 16 år. Han är en populär kille som gillar att festa och hänga med kompisarna.
Han är nyförälskad i Nora, men samtidigt kan han inte låta bli att titta på Sandy, som är skolans snyggaste tjej, alla killars dröm, och som gärna flörtar med Anton.

Det som skiljer Anton från andra ungdomar är att han har superkrafter, och vigd åt att rädda folk i nöd. Men det finns de som inte vill att de ska finnas, så Anton måste vara försiktig så han inte avslöjar sig.

Detta är en spännande ungdomsbok med mycket tonårsdrama och med hög igenkänning för många i den åldern. Kärlek, vänskap, svek, lögner och tankar.
Boken är lättläst med lagom långa kapitel.

Jennifer Johansson

2020-07-22

Tack C N Persson för recex av din bok!

Oslagbar handlar om Anton som är en superhjältelärling i en framtida värld där superhjältar ses ner på och blir jagade, vilket gör att han måste hålla sin identitet hemlig för alla. Han är störtförälskad i sin nya flickvän Nora, men när skolans mest populära tjej Sandy börjar titta mot Antons håll så blir det svårt att hålla sig. Och när Nora senare berättar att hon är gravid blir det en svår situation om Anton kommer våga berätta vem han egentligen är eller inte.

Jag trodde den här boken skulle handla om en superhjälte som inte ville vara det, men som drog ut på superhjälteuppdrag, blev jagad av onda människor och massvis av träningsscener där han lär sig och utvecklas. Även ett mer djup i berättelsen där man får veta hur en person blir Super och vilka andra Supers det finns i samhället. Istället fick jag världens tonårsdrama som många gånger kändes lite för mycket och överdramatiskt. I böcker har jag väldigt svårt för otrohet, vilket gör att betyget redan där raseras i mitt tycke. Karaktärerna ska vara 16 år och uppåt, men för mig verkar dem mer som 13-14-åringar i sitt sätt att prata och uttrycka sig. Boken genomsyras av ytlighet gentemot både killar och tjejer, det är mycket snack om sexig hit och smal dit och en scen trycker även ner på tjocka personer. Även mycket kommenterar om att killarna "måste få till något nu" i sexväg. Instalove är något jag också har väldigt svårt för och det genomsyras i den här boken också.

Jag måste helt enkelt inse att den här boken inte var något för mig. Kanske är jag "för gammal" för den eftersom det är en ungdomsbok. Däremot tycker jag att sättet som Persson skriver på är lättsamt och lätt att läsa. Boken går fram i ett snabbt och roligt tempo och stannar inte upp för länge och gör scenerna tråkiga. Något händer hela tiden som gör så att man ändå vill fortsätta läsa och se vad som händer. De sista 50 sidorna var något av det mer som jag önskade av boken och den delen läste jag i ett nafs och var helt fast i berättelsen.

Idas Recensioner

2020-07-05

Jag blev snabbt intresserad av Oslagbar eftersom jag har inte läst så mycket om superhjältar innan. Dock märkte jag snabbt att boken mest handlar om tonårsdrama istället för att ha fokus på just superhjältarna. Detta kan vara både bra och dålig beroendes på läsarens intresse. Jag hade velat veta mer om Supers och hur den världen fungerar, och dessutom hade jag velat ha mer djup i berättelsen generellt. Själva handlingen gick också väldigt snabbt fram, och jag kände mig nästan lite stressad av att man knappt fick hamna i en händelse innan det fortsatte till något nytt.

Många delar av Oslagbar (främst där superhjältarna fick fokus) var väldigt spännande och jag kunde då inte sluta läsa, dessutom är boken generellt väldigt snabbläst då jag läste ut den på någon dag. Samtidigt är relationerna också spännande att följa, eftersom det händer så mycket i dem.

Alla karaktärer är intressanta och trovärdiga. Jag ville gärna tycka om Anton, men jag fann mig ofta irriterad över hans val och hans svar mot andra karaktärer. Samtidigt är detta också intressant då han verkligen betedde sig som en tonåring, vilket var roligt att läsa om. C N Persson har skapat en intressant och spännande berättelse som jag absolut kommer fortsätta följa, för detta är bara första delen om superhjältarna i Skottsholm och det ska bli spännande att se hur Maddoxx utvecklas i nästa bok.

Spännande, gripande & stark debut!

Snezana Lindskog

2020-05-25

För att vara CN Persons debutverk är ”Oslagbar” verkligen att rekommendera.
Jag är så glad att jag fick recensera denna bok. Det här var så annorlunda, en kick av spänning varje gång jag tog mig tid att läsa och det var nästan hela tiden.
Berättelsen och idén är outstanding. Den är fängslande och har fångat mig totalt. Det fascinerar mig hur bra CN Persson har lagt upp och strukturerat storyn, blandat spänning med maktlöshet och vackra stunder i Antons tillvaro. Genom detta och de skarpa dialogerna har hon fått fram det verkliga och trovärdiga i Antons karaktär. Ett stort plus för det.
Den är nydanande och gör att jag vill läsa fortsättningen."

D

Daniel Langton

2020-05-24

Oslagbar en en spännande bok där man får följa tonåringen Anton och hans kompisar. Man kastas direkt in i hans tillvaro som är allt annat än enkel. Språket som författaren använder sig av får det att kännas som att man är en del av hans gäng, trots att man passerade tonåren för längesedan. Har man väl börjat läsa denna bok går det inte att lägga den ifrån sig. Samtidigt vill man inte läsa ut den för då måste man vänta tills uppföljaren kommer ut. Detta är en helt fantastisk debutroman av C N Persson som jag rekommenderar varmt!

Sanna Lang

2020-05-19

Så välskriven och spännande.
Hur man fastnar i alla karaktärer och lever sig in i boken. Längtar efter del 2!!
Rekommenderar högt.

Linda Andersson

2020-05-16

Jag avslutade precis C N Perssons debutroman ”Oslagbar”, första delen i Maddoxx Silver-serien.
Anton är en till synes vanlig sextonåring, men han döljer en hemlighet, att han är född med den allmänt föraktade Supergenen. Att han dessutom är Superhjälten Axius lärling gör inte alltid livet lättare, speciellt inte när han ofta hellre vill festa och ha kul hellre än att träna. Att ta ansvar är inte riktigt Antons grej, något som ställer till det inte bara för honom själv ...
Jag gillar denna bok väldigt mycket, det är en härlig kombo av tonårsproblematik och superhjälteinsatser. Persson har på ett alldeles underbart sätt fångat hur tonåringar pratar och beter sig, något som får mig att minnas mina tonår med stor igenkänning. Såhär gick snacket även när jag var ung och jag kan inte annat än känna tacksamhet över att den tiden är förbi.
En spännande och romantisk bok på samma gång, men också en bok med viktiga problemställningar som lätt kan appliceras på vårt samhälle.
Rekommenderas!