Oryx and Crake

Atwood, Margaret

| 2003

Pigs might not fly but they are strangely altered. So, for that matter, are wolves and racoons. A man, once named Jimmy, lives in a tree, wrapped in old bedsheets, now calls himself Snowman. The voice of Oryx, the woman he loved, teasingly haunts him. And the green-eyed Children of Crake are, for some reason, his responsibility. 'In Jimmy, Atwood has created a great character: a tragic-comic artist of the future, part buffoon, part Orpheus. An adman who's a sad man; a jealous lover who's in perpetual mourning; a fantasist who can only remember the past' - Independent 'Gripping and remarkably imagined' - London Review of Books

Z

Zabina Nepinelly

2021-05-18

Kan vara det bästa jag läst!

Ulrika Bergman

2020-07-11

Tankeväckande och engagerande.

Hanna Fries

2019-01-03

Underbar läsning. Precis lagom fragmentarisk för att engagera hela hjärnan i läsningen. Fylld av galghumor och ironi. Intelligent läsning som roar.

Sandra Katby

2018-01-23

Svag historia med för många frågetecken i slutet, trådarna håller inte ihop och en ganska vag personskildring. Kunde gått djupare.

cina eriksdotter

2017-11-03

Zack Simone

2017-10-31

Går in på min topp-100. Tror den är nästan ensam om att vara i genren framtidsdystopi där uppe i toppen. Bara "The Road" där med.

Izabela Horn

2016-11-26

En fängslanse bok, en framtidsroman om en skrämmande värld. Margaret Atwood bygger upp historien succesivt, och spänningen är på max. Älskar hennes språk, en mycket bra bok.

" När sedan den blå färgen på den kvinnliga indvidens underliv har nått sin djupaste ton söker hon och hennes kvartett upp en avskild plats och håller på tills kvinnan blir havande och hennes blå färg bleknar. Och det är det hela.
Inga mer Nej betyder Ja i alla fall, tänker Snöman. Inga mer prostitution, inget utnytjande av barn, inga köpslående av priser, inga hallickar, inga sexslavar. Inga våldtäktrr mer..De fem kommer att tumla om i timmar , tre av männen står i tur och ordning på vakt och sjunger och skriker medan den fjärde kopulerar. Crake har utrustat kvinnan med superstark vulva- extra hudlager, extra muskler -så den tål dessa maratonlopp. Det spelar ingen inte längre roll vem fadern till den oundervikliga barnet kan vara, eftersom det inte längre finns egendom att ärva och inte heller mågra krig som kräver gar och son lojalitet. Sex är inte längre en mystisk rit, betraktad med ambivalens eller ren avsky, bedriven i hemlighet och upphov till självmord och mord. Nu är det mera som en idrottsuppvisni h, en uppsluppen lek."

Utrag ur boken. Detta är den nya människan, snöman har levt i den gamla världen och kan gemföra och minnas. Men hur blev det så här? Det får vi veta med återblickar och minnen.
Fantastiskt bra bok men även skrämmande.

Tomas Karlsson

2016-11-12

Mörk framtidsdystopi, med ett fängslande språk som gör att man vill läsa mer av Atwood, står mellan en 3:a och 4:a i betyg, en intressant inledning i trilogin som man måste fullfölja.

D

Diana Grönqvist

2016-03-29

Kan bli bättre.

AnnaSara Hammar

2015-08-01

Jag tyckte om Atwoods sätt att skriva och gillade storyn, men det tog lite för lång tid innan jag började fastna för karaktärerna. Jag tyckte helt enkelt inte om dem.

Nina Gustafsson

2015-07-12

Vad kommer att hända med vår jord om vi bara fortsätter att öka i antal men även vår konsumtion? Vad kan vi uppfinna och hur påverkar det vår livsstil? Snöman ger oss en tillbakablick i vad som varit och det är ingen munter framtid han levt i.

Nära full pott. Vill verkligen läsa de andra delarna med.

Denna bok var bra tycker jag

Alissa Skazka

2014-06-14

Även om jag tyckte att The Year of the Flood var bättre så var detta helt fantastiskt skrivet om framtiden (eller ja, egentligen en väldigt nära framtid). Åh, jag vill veta mer! Jag vill ha en fortsättning!

Ally Regins

2013-09-23

Absolut intressant men så otroligt tråkig under läsningen. Lämnade för mycket öppet för min smak.

Amy Lagerman

2013-01-18

Oryx och Crake är en av de bästa böcker som jag har läst. Margaret Atwood är en otroligt skicklig författare vars motsvarighet jag ännu inte funnit. Hennes texter är som poesi och en ren njutning att läsa, trots att hon ofta fokuserar på relativt tunga ämnen.

I Oryx och Crake följer vi Snöman och får stegvis veta hur världen som han vaknar upp i uppstod.

Linda F

2012-11-10

Läsvärd enbart om man först läst Syndaflodens år.

Emma Lundahl

2012-11-01

Skrämmande dystopi där genetikforskningen har gått för långt. Magisk story telling.

Malin H

2012-10-29

riktigt, riktigt bra! roligt med sci-fi där huvudpersonen känns som en riktig person och karaktärerna har djup samtidigt som läsningen väcker obehalighetskänslor av den uppmålade världen. jag lyckas bli intresserad av snöman, av vad som hänt och vill läsa mer.

2012-10-02

Hon är för omständig i sitt berättande även om hon skriver bra. När jag kommit ca 200 sidor in i boken började den fängsla mej lite mer.

Ebba Sääf

2012-07-31

Tankeställare på många plan. Samhällskritisk och underhållande på samma gång.

Karin Söder

2012-04-09

Hade väntat mig mer av denna, men tyckte ändå, summasumarum, att den var bra!

Hanna Bragberg

2012-02-19

Tyckte att den var sådär, känns som om jag redan hade hört historien. Gillar dock Atwoods historieberättande.

Lotta Berling

2011-12-05

Ett imponerande romanbygge, och en berättelse som stannar kvar långt efter avslutad läsning. Intressant, fascinerande, genomarbetat.

Martina Hellström

2011-09-08

En lite annorlunda bok som får en att tänka efter..

Angela Alvarez

2010-11-18

Atwood är förvisso min litterära Gudinna som jag läser med hjärta - inte hjärna - så någon form av djupanalys vägrar jag genomföra. O & C är ljuvlig. Fångande. Karaktärerna orealistiska i sin realism. Miljöerna har egen puls. Jag ska begravas med Atwoods bibliografi. Just denna roman under händerna.

Angelica Hvass

2010-07-05

jag ville veta mer..mer mer.. en väldigt fängslande bok som jag verkligen uppskattade! ett mycket bra språk som fick mig att vilja läsa mer.

Jonna

2010-05-20

Tycker att boken var fantastiskt bra, känns som om hon skriver om en kommande framtid. Vad som kanske kommer ske när människan leker Gud.

Maria B Hansson

2010-03-21

Jag såg fram emot den mycket - men kom helt ärligt aldrig igenom den.

2010-02-12

En dyster sciencefictionsak som inte går att läsa.

miranda åkermalm

2009-10-06

Fruktansvärd bok, destopi och mardröm. Är det så illa tänker jag hela tiden och vill sluta läsa men det går inte. Man blir engagerad i karaktäerna och man måste få veta vad som hänt med världen, för då kanske vi kan rädda den. Tar upp extremt många stora ämnen, men det blir de mänskliga relationerna och karaktärernas inre kamp med sig själva som får symboliera och visa på de större frågorna. Skickligt!

Brukar vanligtvis inte ge mycket för den här typen av dystopier men jag gillar Oryx och Crake. Låg och pendlade mellan en 3:a och en 4:a men det fick bli en 3:a med ett plus i kanten för det fantastiska språket.

Monika Holmberg

2009-09-04