Ornömordet

Del 1: Skärgårdsmorden. En ung man hittas bragd om livet på ett bestialiskt sätt efter en sommarfest på idylliska Ornö i Stockholms skärgård. När ytterligare en kropp hittas, morgonen efter regattan Ornö Runt, sätts hela utredningsgruppen under ytterligare press. Kriminalkommissarierna Ewald Wermelin och Ulrika Bigård från Södertörnspolisen påminns om ett ouppklarat fall och ser likheter med de offer som påträffats. Skärgårdsguiden Kina Bergsmed involveras i polisens jakt på gärningsmannen och drar sig inte för att söka svar på egen hand.

2020-12-31

Är det Camilla Läckberg som har skrivit boken?, Mari Jungstedt?, Viveca Sten?, Sofie Sarenbrant? Nej, det är för mig debutanten Louise Björnlund men det hade lika gärna kunnat vara någon av de fyra mer välkända av författare.
En gång i tiden tyckte jag om polisdeckare. Det var innan dessa började släppas på löpande band hela tiden, där jag upplever nästan varenda författare att de skriver efter en och samma mall. Jag antar att det är för att förhoppningsvis kunna nå samma framgång som Läckberg & co redan har gjort.
Själv förstår jag inte fascinationen för dessa dussindeckare, jag antar att jag ändå är i minoritet med tanke på att de släpps på löpande band så måste det ju finnas en stor krets läsare som njuter av den här typen av böcker.
Den här är inte alls dåligt skriven, tvärtom så kan Louise Björnlund skriva.
Men det är förutsägbart, ett trist persongalleri där huvudkaraktären Kina känns som en blandning mellan Läckbergs: Erika Falck och Stens: Nora Linde. Jag tyckte inte om någon av de senare karaktärerna och jag tycker inte heller om Kina. Det är förutsägbart, det är ett flertal stöddiga karlslems-karaktärer och några svaga dörrmattor till kvinnor. Det är en händelse i det förflutna som leder upp till själva deckarintrigen. Jag vet inte hur många deckare jag har läst i den stilen och jag räknar tidigt ut vem den skyldige är och varför "hen" begått brotten.
Det är trist och ointressant och jag tänker akta mig för att läsa den här typen av dussindeckare i fortsättningen.
Okej uppläsare!
Slutbetyg, en 2:a!

@bokannicka

2019-10-14

Vill du läsa en psykologisk kriminalroman rekommenderar jag Ornömordet.
Jag var helt fängslad av boken som varvar spänning, intriger och mord i ett perfekt tempo.