Ormtjusarna : Intresseklubben 3

Hansson, Anna

Det var en gång två ormar som möttes. Då sa den ena: Du, vi är väl inte giftiga? Varför frågar du det? Jag råkade bita mig! Hur mycket vet du egentligen om ormar? Visste du till exempel att ormar lyssnar med underkäken och luktar med tungan? Eller att snokar lägger sig på rygg och spelar döda när de blir riktigt rädda? Det och många fler intressanta fakta om våra slingrande vänner berättas i denna tredje del i serien Intresseklubben. Kort, lättläst text och pratbubblor skrivna med versaler. Många roliga och kluriga bilder av Maria Andersson Keusseyan. Anna Hansson är i grunden lärare. Hon har stor erfarenhet av att jobba med barn med lässvårigheter, både på grundskolan och gymnasiet. Maria Andersson Keusseyan är illustratör och illustrerar bland annat för Kamratposten.

Boken handlar om fakta om snoken. Man lär sig mycket och den är bra.

den var bra för att det var ormar men den skulle vart bättre ifall det var fakta om mer ormar och dom gillar ormar borde läsa den

Den här boken är nästan min favorit för att den har humor(:

inte rolig. för den var ingen bråk

Ormtjusarna är tredje delen i serien ”Intresseklubben Fakta” som är en lättläst faktaserie för lågstadiet med välillustrerade humoristiska uppslag. Men jag tycker dessa böcker passar lika bra att högläsa för de äldre förskolebarnen.

I boken får vi först en introduktion till ormar i stort för att sedan få mer information av våra olika svenska ormar.
Med ett tillgängligt språk och humoristiska uppslag så blir boken aldrig torr att läsa som vissa barnfaktaböcker kan vara.
När jag högläser boken är I (5 år) lika intresserad och road av boken som en vanlig bilderbok utan ”nyttigt” faktasyfte.
Hon tycker speciellt mycket om de detaljer där hon själv får känna igen sig i ormarnas tycke & smak. T.ex att de föredrog sommaren och värme precis som hon. Hon tyckte hela boken var riktigt bra och ville direkt att vi skulle införskaffa de två första böckerna man kan se på bokens baksida. Dessa handlar om myror och råttor med samma upplägg.

Illustrationerna av Maria Andersson Keusseyan är en klass för sig och hon lyckas verkligen kombinera det roliga och fantasifulla samtidigt som ormarna är korrekt avbildade och stöttar bokens naturvetenskapliga lärande. Tror jag iallafall - ingen ormexpert.

Tummen upp också med en faktabok som genomsyras respekt och hänsyn för ormar som djur. Samtidigt som boken förmedlar ett lugn och kan säkert funka bra för att dämpa oro för ormar.

Tyvärr har jag inte tillräcklig kompetens inom läs/skrivinlärning för att bedöma dem som som lättläst bok. Men författaren är lärare i botten och skriver mycket böcker för olika läromedelsförlag. Så jag känner mig trygg i att hon har använt sig av sin kompetens när hon skrivit boken.
Anna Hansson är förövrigt en av våra favoritförfattare då hon skriver på ett sätt som fångar in barnen och bibehåller deras intresse. Hon känner sin målgrupp och när man läser högt ut hennes böcker är jobbet nästan klart, väldigt lätt att få till ett bra läsflyt och de flesta barn hänger med och tycker hennes böcker är bra.