Ormens väg på hälleberget

Lindgren, Torgny

| 2005

CD-bok Uppläsare: Torgny Lindgren Speltid: 4 timmar 25 minuter Ormens väg på hälleberget är en berättelse från 1800-talets andra hälft, platsen en by mellan Lycksele och Norsjö i Västerbottens inland. Den handlar om änkan Tea som bebor ett avsides arrendetorp, och om priset hon betalar för sin fattigdom, i fållbänken med byns handelsman. Den handlar också om hur skulder och fordringar går i arv, och slutligen utplånas, och om musik - den underbara musiken ur ett orgelharmonium.

Lars B.

2020-06-24

Det tog en fyrtio sidor innan jag vande mig vid västerbottniskan men sedan kunde jag inte lägga ifrån mig boken.

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Ingen kan som Torgny Lindgren beskriva vardagen, snusket, eländet och överhetens förtryck av de fattiga och små i samhället

Magnus Johansson

2016-07-23

En hemsk berättelse som på något sätt vinner i autenticitet på att vara skriven på dialekt.

2015-08-24

Det tar en stund att komma in i det dialektala språket, men sedan vill man inte lägga ifrån sig denna tragikomiska roman med en grym botten.

Jimmy Kleiner

2013-02-13

Torgny Lindgren är helt mästerlig med orden. Jag älskar språket och handlingen berör.

2011-10-10

Ytterligare en helt underbar bok av denna brilljanta författare.

Jan Nilsson

2011-09-25

Mycket välskriven man blir berörd

Lars Andersson

2011-05-17

Den här var för svår för mig, så jag lade ned projektet rätt så snabbt. Annars är Lindgren en av mina favoritförfattare, men den här boken är mycket annorlunda och skriven på en gammelsvensk dialekt, som för mig är alltför svår.

Jag gillade inte alls denna bok därför får den bara en etta av mig :(

Liza Bolin

2011-02-28

Berättelse om en fattig kvinna på artonhundratalet och vad hon tvingas göra för att försörja sin familj av oäktingar. Den är lite språkligt lurig eftersom den är skriven som gammaldags västerbottniska, så vissa uttryck kan vara lite svårförståeliga, men man kommer ganska snabbt in i det och då är den riktigt bra.

Ruth Lezz

2011-02-11

Ormens väg på hälleberget och i den västerbottniska myrmarken. Skriven på härlig västerbottniska. På baksidetexten stod det att Sara Lidman sträckläst den och det gjorde jag med. Det var som det var..... ; )

Maria Eriksson

2010-12-10

En av hans bästa? En bitvis obehaglig upplevelse om att vara i vanmakt. Och som alltid - detta underbara tungomål med ord som rymmer så många betydelser. Lyssnade i stort sett utan att somna, vilket är ett mycket gott betyg i sig.

Liselotte Wijkmark

2010-12-05

Torgny Lindgren är en av mina favoritförfattare. Hans torra humor går in direkt, jag fnissar och får en härlig stund var gång jag läser hans böcker. Ormens väg på hälleberget tillhör min barn/tidiga ungdom vi läste den kollektivt i mitt föräldrahem. Surben har blivit ett begrepp som vi kan ta till vid dråpliga tillfällen.

2010-11-24

Kul att läsa om en del av bakgrunden till denna bok i Torgny Lindgrens senaste (Minnen).