Ormboet

Mauriac, Francois

| 1992

I Ormboet skildrar Mauriac en stormrik gammal advokat, som i sin omättliga girighet har isolerat sig från sin familj och gjort allt för att bedra dem på arvet. Men hans girighet är endast det yttre tecknet på hans svikna kärleksbehov, som aldrig blivit förlöst. När han till sist nås av den gudomliga nåden står hans familj lika främmande och hatfull som tidigare. Mauriac vädjar själv till läsaren. »Nej, det var inte pengarna denne girigbuk älskade, det var inte efter hämnd som denne ursinnige törstade. Det verkliga föremålet för hans kärlek kommer ni att lära känna om ni har kraft och mod att höra på denne man ända till hans sista bikt, som döden avbryter «

Heléne Niitsoo

2013-03-25

Detta är en mycket skarp skildring av människans mörkare sidor och tillkortakommanden. Det är briljant skrivet och den psykologiska teckningen av huvudpersonens illusionsbefriade syn på sin familj är brutalt misantropisk. Trots den dystra stämningen är boken en genuin läsupplevelse!

Carina Rydberg

2009-05-08

...och om jag låg på min dödsbädd, så är det just den här boken jag skulle vilja skriva.

Äsch. Jag skulle vilja att jag skrivit den i vilket fall som helst.

Här är det berättarrösten som är den poängen. Det finns hat, det finns bitterhet, det finns hämndlystnad; ja, det är ingen vacker skildring - men helt fri från hyckleri: Dags att tala om vem jag är. Dags att tala om denna ondska, som jag har levt i,, som är en del av mig.
För vi lever alla i vårt eget ormbo. Det gäller bara att inse det.