Orlando

Woolf, Virginia

| 2005

CD-bok Uppläsare: Ewa Fröling Denna biografiska fantasi inspirerad av författarinnans vän, Vita Sackville-West, är en av Virginia Woolfs mest lättsamma romaner. Orlando börjar livet som en ung aristokrat på 1500-talet och genom flera historiska och geografiska världar slutar han som en modern kvinnlig författare på 1920-talet. Virginia Woolf föddes i London 1882 och begick självmord 1941 i Sussex. Hon var gift med författaren Leonard Woolf. Tillsammans med sin man grundade hon förlaget Hogarth Press. Deras hem i Bloomsbury blev ett centrum för den intellektuellt livaktiga så kallade Bloomsburygruppen.

2015-08-23

Vacker och svårdefinierad bok. Poesi och känsnormer, allvar men ibland en extremt uppfriskande humor. Stark trea när jag väl kommit en bit in i boken och vant mig vid språket.

Ethel Forsberg

2015-02-15

Tidlös berättelse med genusperspektiv.

Edwin Cole

2014-12-24

Efter Konstantinopel och Orlandos förvandling så blev det rätt så tradigt.

pernilla göth

2014-02-19

En underbar roman att djupdyka i. En bok som absolut kan läsas bara för att läsa men som vinner mycket på att dess läsare tänker på symboler, teman och motiv. En vacker historia om en människa som efter många om och men äntligen hittar sig själv utanför samhällets ramar och andra människors föreställningar om hur en människa ska vara.

Ingeborg Amnéus

2014-02-03

Fantastiskt språk, en njutning att läsa! Och fylld med subtil underfundig humor.

Cathy Gee

2014-01-14

Antingen räcker inte mitt intellekt till för den här boken eller så är det lite Kejsarens nya kläder över det hela.

Maria Eriksson

2013-07-10

Virginia Woolfs mest lätt tillgängliga sägs det. En magisk berättelse om en man som plötsligt bli kvinna. En hen kan man säga. Jag blir förvånad över hur aktuell Woolfs text faktiskt är just i vår tid, trots att den skrevs 1928.

Herman Ferner

2012-08-22

Tyvärr tycker jag den hann bli lite seg mot slutet. Den klarar precis gränsen för en fyra.

Liza Bolin

2012-06-29

trots min tioåriga hajp lyckades den ändå förvåna mig i sin braighet. språket blir lite svulstigt ibland men slutets ihopknytning är riktigt poetisk.

C L

2011-07-25

Jag orkar verkligen inte läsa ut den - och jag är så besviken. Jag älskade Mrs Dalloway, och är en av mina favoriter. Sedan möter jag den här boken och det känns bara så platt! Jag blev lite förvirrad, och inte speciellt engagerad. Jag har lagt av efter halva. :(

Tyvärr måste jag säga att jag inte förstod sådär överdrivet mycket av själva handlingen men språket. SPRÅKET! Om jag bara skulle betygsätta det och inte helheten skulle det bli en klar femma men som nu är, eftersom jag uppenbarligen missar något, blir det bara en trea...