Orkidébarnet

Boken handlar om flickan Lovisa som man får följa från barn till vuxen. Hon är högkänslig och växer upp i ett hem där alla känslor stängs inne och där hon bär på vuxnas känslor.Ett Orkidébarn föds med en extra sårbarhetsgen och författaren har försökt belysa skönlitterärt vad som händer med en sådan personlighet när man inte speglas positivt och hur olika barndomstrauman kan komma att påverka mönster, livsval och upplevelser.Boken är den första i en serie."Den är så bra. Ser också fram emot fortsättningen"Vi har den på biblioteket i Kungsbacka och jag rekommenderar den till låntagarna för att den är så bra. Ser också fram emot fortsättningen."Bibliotekarie EvaIntressant om högkänslighet Lika duktig som huvudpersonen Lo är på att känna in sina egna och andras känslor, lika bra är Lager- berg-Thunes på att beskriva subtila känslotillstånd utan att det märks. Hon använder formuleringar som stannar...

Signe Larsson

2019-07-24

Det är en bok som berör på djupet. Med ett vackert språk och viktigt innehåll slukas jag in i berättelsen. Detta är ett viktigt ämne att belysa. Det jag tycket mest om med boken är formen, språket och att den ger mig ny kunskap. Jag kommer följa serien med Lo och läsa dem andra böckerna. Jag rekommenderar dem verkligen.

Maria Olofsson

2018-09-17

Estetiskt tilltalande bok; härliga färger på omslaget och vacker invändigt. Fint skriven bok men tyvärr en berättelse som inte fångade mig.

Jonaz Juura

2018-08-21

Vad jag sammanfattningsvis tycker att Charlotta Lagerberg-Thunes så förtjänstfullt lyckas förmedla med den gripande berättelsen om orkidébarnet Lovisa är att känslighet till syvende och sist inte alls främst behöver förknippas med svaghet eller skörhet. Tvärtom är ju Lovisa en riktig fighter som kämpar vidare genom livet trots att den jordmån hon växer upp i inte tillnärmelsevis klarar av att ge henne den näring och det stöd hon så väl behöver. Det tycker jag är ett av de allra viktigaste budskapen i boken då det kan ingjuta både kraft, mod och hopp hos andra högkänsliga personer. Kanske i synnerhet hos de unga.

Som en bonus hör till varje kapitel citat från kända sångtexter. Dessa kan förvisso ge en ytterligare dimension till berättelsen men ofta gäller det rakt motsatta – d.v.s. berättelsen kan i stället ge dimension åt citaten, då de sistnämnda kan filtreras genom perspektiv som framkommer i berättelsen.

Jag kan inte låta bli att se fram emot att läsa om hur det går för Lovisa i den planerade del två av serien, Fjärilsdrömmar, då jag vill veta hur hon kommer att tackla vuxenlivets utmaningar i form av t.ex. yrkesliv, familjebildning och föräldraskap. Vilka verksamma strategier kommer hon att lära sig och använda sig av inom de domänerna för att i egenskap av högkänslig person på ett bättre sätt komma till sin rätt? Men också, hur kommer hon att själsligt mogna som människa? Den unga Lovisa tycks ständigt drabbas av världen runtomkring henne, och det är nog en upplevelse som många unga kan känna igen sig i – kanske i synnerhet unga högkänsliga. Hur kommer då hennes världsbild att påverkas och förändras i takt med att hon etablerar sig alltmer i vuxenvärlden? Det vill jag gärna läsa om. 🤗

Och ja, faktiskt ser jag redan nu fram emot resterande böcker i serien, då jag vill veta hur en medelålders och äldre Lovisa upplever sig själv och sin omvärld. Måhända får vi då möta en alltmer mognare person som kan bjuda på insiktsfulla klokskaper om såväl sig själv som om människosläktet, om Jorden, Universum och Alltet? Utan att vilja springa händelserna i förväg så måste jag medge att jag ser fram emot den läsningen i sådana fall. 🤗

Jonaz Juura, HSP Sweden.eu

bettansboktips

2018-08-06

Mitt hjärta brast flera gånger om när jag läste om Lo och hennes uppväxt. En gripande och stark berättelse.