Orkidbarnet

Boken handlar om flickan Lovisa som man fr flja frn barn till vuxen. Hon r hgknslig och vxer upp i ett hem dr alla knslor stngs inne och dr hon br p vuxnas knslor.Ett Orkidbarn fds med en extra srbarhetsgen och frfattaren har frskt belysa sknlitterrt vad som hnder med en sdan personlighet nr man inte speglas positivt och hur olika barndomstrauman kan komma att pverka mnster, livsval och upplevelser.Boken r den frsta i en serie."Den r s bra. Ser ocks fram emot fortsttningen"Vi har den p biblioteket i Kungsbacka och jag rekommenderar den till lntagarna fr att den r s bra. Ser ocks fram emot fortsttningen."Bibliotekarie EvaIntressant om hgknslighet Lika duktig som huvudpersonen Lo r p att knna in sina egna och andras knslor, lika bra r Lager- berg-Thunes p att beskriva subtila knslotillstnd utan att det mrks. Hon anvnder formuleringar som stannar...

Signe Larsson

2019-07-24

Det r en bok som berr p djupet. Med ett vackert sprk och viktigt innehll slukas jag in i berttelsen. Detta r ett viktigt mne att belysa. Det jag tycket mest om med boken r formen, sprket och att den ger mig ny kunskap. Jag kommer flja serien med Lo och lsa dem andra bckerna. Jag rekommenderar dem verkligen.

Maria Olofsson

2018-09-17

Estetiskt tilltalande bok; hrliga frger p omslaget och vacker invndigt. Fint skriven bok men tyvrr en berttelse som inte fngade mig.

Jonaz Juura

2018-08-21

Vad jag sammanfattningsvis tycker att Charlotta Lagerberg-Thunes s frtjnstfullt lyckas frmedla med den gripande berttelsen om orkidbarnet Lovisa r att knslighet till syvende och sist inte alls frmst behver frknippas med svaghet eller skrhet. Tvrtom r ju Lovisa en riktig fighter som kmpar vidare genom livet trots att den jordmn hon vxer upp i inte tillnrmelsevis klarar av att ge henne den nring och det std hon s vl behver. Det tycker jag r ett av de allra viktigaste budskapen i boken d det kan ingjuta bde kraft, mod och hopp hos andra hgknsliga personer. Kanske i synnerhet hos de unga.

Som en bonus hr till varje kapitel citat frn knda sngtexter. Dessa kan frvisso ge en ytterligare dimension till berttelsen men ofta gller det rakt motsatta d.v.s. berttelsen kan i stllet ge dimension t citaten, d de sistnmnda kan filtreras genom perspektiv som framkommer i berttelsen.

Jag kan inte lta bli att se fram emot att lsa om hur det gr fr Lovisa i den planerade del tv av serien, Fjrilsdrmmar, d jag vill veta hur hon kommer att tackla vuxenlivets utmaningar i form av t.ex. yrkesliv, familjebildning och frldraskap. Vilka verksamma strategier kommer hon att lra sig och anvnda sig av inom de domnerna fr att i egenskap av hgknslig person p ett bttre stt komma till sin rtt? Men ocks, hur kommer hon att sjlsligt mogna som mnniska? Den unga Lovisa tycks stndigt drabbas av vrlden runtomkring henne, och det r nog en upplevelse som mnga unga kan knna igen sig i kanske i synnerhet unga hgknsliga. Hur kommer d hennes vrldsbild att pverkas och frndras i takt med att hon etablerar sig alltmer i vuxenvrlden? Det vill jag grna lsa om. 🤗

Och ja, faktiskt ser jag redan nu fram emot resterande bcker i serien, d jag vill veta hur en medellders och ldre Lovisa upplever sig sjlv och sin omvrld. Mhnda fr vi d mta en alltmer mognare person som kan bjuda p insiktsfulla klokskaper om svl sig sjlv som om mnniskoslktet, om Jorden, Universum och Alltet? Utan att vilja springa hndelserna i frvg s mste jag medge att jag ser fram emot den lsningen i sdana fall. 🤗

Jonaz Juura, HSP Sweden.eu

bettansboktips

2018-08-06

Mitt hjrta brast flera gnger om nr jag lste om Lo och hennes uppvxt. En gripande och stark berttelse.