Ordets makt och vanmakt - mitt skrivande liv

Guillou, Jan

| 2009

Efter över fyrtio år med skrivandet som huvudsysselsätttning publicerar Jan Guillou nu sina yrkesmemoarer. Han berättar öppet och underhållande om de första årens författardrömmar då idolerna hette Claude Simon och J M G Le Clézio - båda sedermera Nobelprisbelönade - och hur hans vägar sedan gick från den experimentella litteraturen till en effektiv och verklighetsnära prosa. Men åren kring tjugo var samtidigt den tid då den unge juridikstudenten upptäckte att journalistik var effektivare än juridik. Vändpunkten kom när han för tidskriften FiB/Aktuellt skrev en artikel om internatskolan Solbacka - ett avslöjande som blev början till slutet för skolan. En karriär som en av landets mest kända och omtalade journalister och författare hade inletts.I boken berättar Jan Guillou om sina fiaskon och succéer och om sina journalistiska förebilder, som t ex den erfarne tidningsmannen Edgar Antonsson...

fredrik spele

2019-11-17

D

Daniel Frank

2019-05-25

Pompöst självupptaget, tillika inte historiskt korrekt. Guillou, som jag respekterat som såväl journalist som författare, har på äldre dagar litterärt närmast helt drunknat i en slags självgodhet och narcissism i sitt elfenbenstorn. Dessa s k memoarer borde skrivits för minst 20 år sedan för att ha en chans att bära en genuin angelägenhet, då Guillou då fortfarande hade någon reell verklighetskontakt med vad han nu försöker skildra. Det är på många sätt en tragisk illustration över en författargärning som med tiden förlorat både mål och mening.

Johan Nyman

2016-02-29

Vissa intressanta passager, men överlag trögläst. Inte alls som hans övriga verk.

Conny J

2013-10-16

Lästes till en början i små omgångar. Fast mot slutet blev det sträckläsning. Köpes med fördel på Bokus!!

Marita Ryen

2013-03-23

Intressant bok även om den var lite långrandig och torr ibland.

Björn Math

2012-12-16

Guillou levererar en intressant och underhållande historia. Klart läsvärd.

Conny J

2012-09-15

Ok, han är verkligen en intressant person. Men denna bok är rå-torr, jag orkar inte mer än inledningen just nu. Kanske ger den en ny chans längre fram

Louise A

2011-07-11

Att jag skulle tycka Guillou var rolig hade jag inte väntat mig, och inte heller att det kunde vara intressant med svensk inrikespolitik. Jag bugar!

Sofie Petersson

2011-05-27

Jan Guillou berätttar om sitt liv som journalist och författare, det är spännade och intressant. Hela biografin liknar till viss del en deckare, det är samma driv och svårt att lägga ifrån sig. Sedan skadar det inte att få veta mer om IB-affären med mera. Det är inte bara en bild av en av Sveriges kändaste journalister som visas upp utan även ett Sverige från 70-talet fram till nu.

2011-02-26

Pennan är hans vapen och han älskar att kriga. Skriva kan han, ibland blir det för mycket. Jag är jämnårig med Guillou och hade särskilt roligt åt hans 60-&70-talsskildring. Jovisst hade dom träskor!

Ullis N

2011-01-20

Riktigt, riktigt bra. Man behöver inte gilla honom som person, men man kan inte säga emot det faktum att han har påverkat mycket både i politiken och mediavärlden.
Och visst han rackar ner på andra, men gör det också på sig själv. Läsvärt både för hans resnomang, allt han varit med om och för att man får sig ett stycke nutidshistoria till livs.

Oskar Henriksson

2011-01-01

Jag har alltid gillat Guillous böcker och läst de flesta av dem. Hade dock lite svårt att engagera mig i hans livs historia, trots att det är ett händelserikt liv. Men att den inte engagerade mig beror nog mest på att jag är för ung för att ha kunna följt Guillou. Gissar att om jag varit jämngammal så hade jag givit boken ett mycket högre betyg.

Thomas Karolin

2010-12-01

Gillar numer Jan Guillou mycket mer såhär eller som kolumnist än som skönlitterär författare. Han är rolig, gubbfan. Här är han också förvånansvärt ärlig, även om det innebär att framställa sig själv i mindre god dager ibland. Det jag gillade minst var det nyskrivna kapitlet om KGB affären. För mig var det ett lite för långt försvarstal som inte höjde läsupplevelsen. Någon sorts tillägg var den historien kanske värd, men över 80 sidor? Ändå, som helhet, riktigt bra.

Pia W

2010-11-19

Udnerhålladne och spännadne om ett stycke samtidshistoria, med den torra Guillou-humorn som jag är så svag för. Kunde i sina stycken bli lite långrandig, särskilt i den nyskrivna delen om KGB-spionaget. Gör fyran svagare, men dock.

Anders Nilsson

2010-11-10

Bra driv i boken. Särskilt kapitlena om IB var bra.

Peter Allanson

2010-11-04

Jag älskar Jan Guillous raka och bestämda sätt att berätta på. Det som speglar mycket av hans liv och sätt att vara.

Kenneth Olausson

2010-08-01

Omläsning, efter G:s tillägg om den sk KGB-aff'ären. Det blir för mig helt klart att mot skandaltidningar som Expressen och Aftonbladet kan man inte skydda sig och får man inte rätt. Guillou är ett exempel, Littorin ett annat. Mitt betyg från förra läsningen kvarstår.

christina gröhn

2010-07-09

jag är löjligt förtjust i Jan Guillous sätt att skriva och hans sarkasm/ironi/humor : )
här fick jag många smil och ett och annat högljutt fniss
boken är klart intressant

Jag tycker at resan Guillou gjort är inspirerande och ger en energi att verkligen våga. Intressant och sporrande bok att läsa

Kjell Åke Hansson

2009-11-19

Har kommenterat lite utförligare på http://hanssonsblogg.wordpress.com/2009/11/10/guillou-och-sanningen/

Anna Ljungdahl

2009-10-10

Sorry, Guillou, men alla böcker som jag inte orkar läsa klart får betyget 1.

Tobias Carlsson

2009-09-24

Mycket underhållande om att våga tro på sig själv och det man anser är rätt. Ett slags krönika över Sverige de senaste 30 åren. Om tredje statsmakten och första och andra.

Merete Madsen

2009-09-11

Som väntat! Har inte läst Arnböckerna men det
är ff samme Jan på äventyr!

Stefan Nordin

2009-09-01

Gudars skymning så trött jag är på Guillou efter 470 sidor om hans förträfflighet och hans fienders uselhet. I normala fall så gillar jag honom. Hans krönikor är oftast läsvärda och han har en torr humor som jag uppskattar. Den här gången blev det bara för mycket. Det finns glimrande roliga partier men mättnaden infinner sig rätt snabbt. Jo vi fattar Jan, du är bäst. Vi säger väl så.

Fiona *

2009-09-01

Det handlar mycket om makt i den här boken. Inte bara om ordets makt, utan också om de osynliga band mellan medier och makthavare som styr mycket av offentligheten. På 460 sidor berättar Jan om sitt skrivande, från det första reportaget i FIB/Aktuellt (var tvungen att googla vad det stod för) och framåt. Han gör det bra, ändå faller jag inte för boken. Kommer på mig med att långa stunder lyfta blicken, låta den förirras i fjärran, medan kag slår vad med mig själv om vad som kommer härnäst.