Ordbrodösen

Arvidsson, Anna

| 2017

"Sensationellt bra ungdomsbok" - Värmlands folkblad Med skrivna ord kan hon styra dina tankar och handlingar. Du märker aldrig när du blir hennes marionett. I en värmländsk bruksort bor sedan århundraden tillbaka en säregen släkt. De har en stark ställning och en kraft som till varje pris måste hållas hemlig. Kvinnorna i släkten är ordbrodöser. Alba har aldrig önskat sig förmågan att styra andra människor, men accepterat att hennes framtid är utstakad. Hennes mor, mormor och mormors mor har alla fått kraften på sin artonårsdag. Inträdesprovet ska vara en ritual, inte ett verkligt test. När Alba misslyckas står alla handfallna. Ingen berättar vad de misstänker ligger bakom hennes oförmåga. Istället skickas Alba hastigt till en avlägsen släkting i Stockholm och bit för bit börjar hon själv lägga pusslet. Men någon försöker hindra hennes sökande. Någon som inte skyr några medel för...

#ordbrodösen #annaarvidsson
Magiska kunskaper. Kvinnor som kan styra andra genom sina skrivna ord. Alba ska på sin 18 årsdag genomgå en ceremoni för att väcka den slumrande Kraften till liv... men misslyckas... varför misslyckades hon?! Ett sökande efter ett svar sätts igång...
En riktigt bra debutroman av författaren!
#ullasbokutmaning19
📚📚📚📚 av 5

Helt okej. Trodde den skulle va bättre 😳

Gud vilken härlig bok! Det tog ett litet tag för mig att fastna, men när jag väl gjorde det, fastnade jag ordentligt. Det blev en sträckläsning. Berättelsen var spännande och fin och jag vill bara läsa mer av den här författaren. Jag älskade mystiken, samt alla historier om ordbrodöser man får reda på genom historiens gång.

Sanna Carlborg

2017-09-21

Första 100 sidorna är magiska, rentav maria gripe-aktiga, medan resten a boken är genomhastad och för späckad med osannolika sammanträffanden.

Tilda

2017-06-08

Recension här: https://tildareads.wordpress.com/2017/02/09/recension-ordbrodosen-av-anna-arvidsson/

Lotta Lettenström

2017-06-01

Jag hade läst halva boken innan jag fattade att det var en ungdomsbok. Den var spännande och lite klurig.

2017-03-23

De har en kraft som måste hållas hemlig. Kraften i det skrivna ordet. De är ordbrodöser.
Språket flyter och den är magiskt spännande. Helt makalös debut.

En spännande, stark och lysande debut!