Ordbrodösen

Arvidsson, Anna

"Sensationellt bra ungdomsbok" - Värmlands folkblad Med skrivna ord kan hon styra dina tankar och handlingar. Du märker aldrig när du blir hennes marionett. I en värmländsk bruksort bor sedan århundraden tillbaka en säregen släkt. De har en stark ställning och en kraft som till varje pris måste hållas hemlig. Kvinnorna i släkten är ordbrodöser. Alba har aldrig önskat sig förmågan att styra andra människor, men accepterat att hennes framtid är utstakad. Hennes mor, mormor och mormors mor har alla fått kraften på sin artonårsdag. Inträdesprovet ska vara en ritual, inte ett verkligt test. När Alba misslyckas står alla handfallna. Ingen berättar vad de misstänker ligger bakom hennes oförmåga. Istället skickas Alba hastigt till en avlägsen släkting i Stockholm och bit för bit börjar hon själv lägga pusslet. Men någon försöker hindra hennes sökande. Någon som inte skyr några medel för...

Helt okej. Trodde den skulle va bättre 😳

Gud vilken härlig bok! Det tog ett litet tag för mig att fastna, men när jag väl gjorde det, fastnade jag ordentligt. Det blev en sträckläsning. Berättelsen var spännande och fin och jag vill bara läsa mer av den här författaren. Jag älskade mystiken, samt alla historier om ordbrodöser man får reda på genom historiens gång.

Sanna Carlborg

2017-09-21

Första 100 sidorna är magiska, rentav maria gripe-aktiga, medan resten a boken är genomhastad och för späckad med osannolika sammanträffanden.

Ahl

2017-06-13

Ett helt nytt koncept med en stor pluspoäng att den utspelar sig i Sverige vilket får den att kännas mer verklighetstrogen än vad den redan är. Det enda som jag hade svårt med var att hålla koll på vem som var vem. Det hade en smärre inverkan på min upplevelse av boken, men trots detta var boken väldigt bra! Klockren debut

Tilda

2017-06-08

Recension här: https://tildareads.wordpress.com/2017/02/09/recension-ordbrodosen-av-anna-arvidsson/

Lotta Lettenström

2017-06-01

Jag hade läst halva boken innan jag fattade att det var en ungdomsbok. Den var spännande och lite klurig.

2017-03-23

De har en kraft som måste hållas hemlig. Kraften i det skrivna ordet. De är ordbrodöser.
Språket flyter och den är magiskt spännande. Helt makalös debut.

En spännande, stark och lysande debut!