Oranges are not the only fruit

Winterson, Jeanette

| 1991

Jeanette is adopted and brought up by her mother as one of God's elect. Zealous and passionate, she seems destined for life as a missionary, but then she falls for one of her converts. At sixteen, Jeanette decides to leave the church, her home and her family, for the young woman she loves.

Zack Simone

2017-08-03

Ett ytterligare bidrag till den outsinliga och viktiga litteraturen som belyser religionens låtsasvärld. Bra fond mot helt vanlig kärlek betraktad som farlig och fel.

maria görts

2014-12-06

Stark trea för första delen.

Sanna Axelsson

2013-03-13

Riktigt mysig! Intressant att få se in i ett barns religiösa uppväxt, och det kändes nytt och fräscht med en bok som tar upp homosexualitet utan att allt handlar om det. Här är det mest något vi vet om, som ligger i bakgrunden, som formar en människa snarare än att vara hela hennes tillvaro. Mysigt språk också, trots översättning.

Per Englund

2013-02-10

Helt okej, men inget mer!

Ulla Englund

2012-08-11

Inte riktigt i min smak, för mycket gud och drastisk humor. Men ett angeläget ämne och välskriven.

Jeanette Algeson

2012-02-15

Inte en av de bästa av Wintersons böcker. Jag älskar vanligtvis hennes subtila humor och mysiga miljöer. Boken är absolut läsvärd, men av henne som författare finns bättre.

Sara .

2011-06-02

Rolig. intressant, utlämnande och samtidigt sparsmakad. En framtida klassiker!

maria karlsson

2011-04-15

Ja vilken humor och berättarglädje det fanns i denna bok. Så träffsäkert.

Kenneth Olausson

2011-03-10

Wintersons debutroman börjar som en skälmroman om en brådmogen adopterad flicka i en förvirrad religiös miljö och slutar ... ja, hur slutar den? Mitt intresse mattades påtagligt sista fjärdedelen av boken. Inget i den förebådar enligt min mening vilken god författare Winterson skulle bli.

Robin Harrysson

2010-06-23

En fantastisk debutroman om Wintersons uppväxt som adopterad i ett evangelistiskt hem som inte accepterar hennes dragning till andra kvinnor. Mer rak och mindre experimentell än senare böcker. Trots hemskheten i berättelsen är den full av värme, kärlek, humor och en prosa som får en att smälta.

2010-02-12

Om Wintersons uppväxt i Lancashire, helt präglad av den väckelseförsamling som hennes mor delvis ledde. W. hade tänkt bli predikant men blev utesluten för att hon som flicka hade lesbiska förhållanden. Mycket märklig mor. Detta är Wintersons debutroman, delvis svårläst, inte helt lyckad i konstruktionen, men handlingen i boken engagerar. Slutet bra skrivet.

Louise A

2010-01-09

Detta var inte alls vad jag trodde, med tanke på vad Winterson åstadkommit förut.

Karin Waller

2009-04-13

that is the way with stories; we make them what we will. It’s a way of explaining the universe while leaving the universe unexplained