Orange Is the New Black

Kerman, Piper

| 2014

Piper Kerman lever ett lyckligt hipsterliv i Brooklyn. Hon njuter av sin tillvaro som creative director och är förlovad med en tidskriftsredaktör. Hon har ganska lite gemensamt med den tjej hon var tio år tidigare, då hon under sina "vilda år efter college" hjälpte sin (dåvarande) flickvän att smuggla drogpengar till Europa. Men hennes förflutna hinner ikapp henne. Hon döms till ett femton månader långt straff på Club Fed", ett ökänt kvinnofängelse i Danbury. I Orange Is the New Black skildrar Piper Kerman livet innanför murarna med djup medkänsla och många gånger stor komik. Vi får möta stenhårda affärsuppgörelser, raffinerat maktspel och drömmar som gått i kras. Men även en oväntad mänsklighet hos en grupp kvinnor som alla tagits ur sitt sammanhang. Vid mikrovågsugnarna samsas fredsaktivister med den ryska maffian, Yoga Janet erbjuder en stunds inre frid och den kreativa syjuntan börjar...

Erica S

2016-09-05

Åh vilken besvikelse. tvserien är betydligt mycket bättre!

Hanna Johansson

2016-07-18

Läste boken efter att jag hade börjat se serien, vilket nog bidrar till att jag tycker att serien är bättre än boken. Det innebär dock inte att boken är dålig, absolut inte, jag föredrar bara serien framför boken.

Amelie Adrielsson

2016-06-27

Serien slår boken med hästlängder!

Linn -

2015-10-04

Piper Kerman lever ett framgångsrikt liv i New York när det förflutna hinner ikapp henne. För tio år sen hjälpte hon sin dåvarande flickvän att smuggla drogpengar till Europa. Nu döms hon till ett femton månader långt straff i det ökända kvinnofängelset Danbury. När hon kliver i den orangea overallen har hon ingen aning om vad som väntar henne.

I Ullared hittade jag den. Boken bakom Netflix-serien Orange is the new black. Jag tittade igenom några avsnitt och gillade tanken och idén bakom men serien lyckades inte riktigt fånga mig. Boken däremot kastade sin lina och fick mig på kroken.

Självbiografin som är skriven av Piper Kerman är en fantastisk roman fylld med maktspel mellan kvinnorna i fängelset. Men inte bara det. Vänskap bildas mellan de inspärrade kvinnorna och man hjälper varandra med allt. Som en av de nya kvinnorna i fängelset är Piper rätt vilse i sin omgivning. Men andra fångar tar henne under sina vingar och hjälper henne genom de femton månaderna av sitt nya liv.

I början var boken lite långtråkig och den tog inte riktigt fart. Men det beror på vem som läser. Jag ville fort komma till delen då Piper är i fängelset Danbury, jag ville ta en del av fängelselivet i ett kvinnofängelse och när väl hon satt i fängelset blev jag inte besviken, att få se fängelser ur ett perspektiv som detta var underbart.

I Orange is the new Black får du som läsare ta del av en helt ny värld fylld med maktspel, affärsuppgörelser och förlorade drömmar. En bok som kommer ta med dig på en resa du på lång väg inte kommer glömma. Kanske får du samma känslor som jag och vill förändra hur livet för fångarna ser ut?

Nää. Fy vad besviken jag blev. Älskar serien som är baserad på boken. Men ingenting i boken påminner om det som är bra i serien. Opersonlig och icke målande språk. Nä. Det enda pluset är att man får lite insikt i vad det innebär att bo i ett fängelse och att det är baserat på en verklig händelse.

Sara AK

2015-04-21

Läste boken som ett komplement till serien. Tyckte det var förvirrande att karaktärerna inte heter likadant i serien, men förövrigt en bra bok!

Teresia Kjellgren

2015-04-16

Helt okej bok om tiden för Piper Kerman i ett amerikanskt kvinnofängelse. Hört att TV-serien ska vara sjukt bra så får väl lov att kolla på den då.

Hanna Melin

2015-02-04

Fantastiskt detaljspecifik emellanåt, men väldigt rationell och ofta utan djupare känslor. Balanserar på gränsen mellan självbiografi och roman - trots en ovanlig berättelse har Kerman för begränsad författartalang för att driva historien framåt så som man hoppas och önskar.

Denna bok var helt okej men inte mer tycker jag

My.loved.books

2014-09-02

En intressant bok som handlar om Piper Kermans tid i ett kvinnoföngelse.

Gunilla Jönsson

2014-07-26

Intressant läsning från ett amerikanskt fängelse. Jag har inte sett tv serien, men det borde man kanske göra.

Matilda Krig

2014-07-07

Förvånad att jag tycker att serien är så sjukt mycket bättre än boken. Boken är okej, men stundvis rörig och rätt opersonlig. Men ändå glad att jag läst boken dom gett upphov till en så sjukt bra serie :)

Louise Engström

2014-07-01

Intressant, dock lite tråkig ibland.

Eva Pettersson

2014-04-16