Orakelnatt

Auster, Paul

| 2004

Flag from no

Den 34 år gamle forfatteren Sidney Orr har vært alvorlig syk. Nå er han på vei ut av krisen, og 18. september 1982 går han inn i en papirforretning der han kjøper en blå notatbok. Inspirert av en episode i Dashiell Hammetts roman Malteserfalken begynner han på historien om en forlegger som arbeider på et manus. I ni dager er Orr som trollbundet av notatboken - han er fanget i en verden med uhyggelige forvarsler og forvirrende hendelser som truer med å ødelegge hans ekteskap og underminere hans tro på virkeligheten. Orakelnatt er på samme tid en meditasjon over fenomenet tid og en reise i en manns fantasi - en litterær kraftprestasjon som befester Austers rykte som en av nåtidens dristigste og mest originale forfattere.

TERTIO

2017-07-22

Fastän välskrivet är det en virrig historia. Austers sedvanliga mystifieringar är halvhjärtade och väcker bara en vag nyfikenhet. Dessutom får de ingen riktig upplösning. Visst, boken ställer frågor, och ger också svar i slutet. Men jag känner inte att svaret berör de ursprungliga frågorna. Alltför många trådändar förblir lösa.

Malin Sundman

2016-02-08

Tyckte väldigt mycket om den! Oförutsägbar, njutbart språk, bra story.

eva arkelid

2012-01-25

En underbar författare hur har jag kunnat missa honom tidigare. Jag kommer att skaffa alla böcker han har skrivit.

Josefine Ejebjörk

2011-07-04

En av Austers bättre böcker, nästan i klass med Brooklyn Follies.

Lena L

2010-03-25

Vilken berättelse, när jag väl vande mig vid alla fotnötter. Alla parallella handlingar som knöts ihop och varvades med varandra. Ett riktigt obehagligt slut, både olyckligt och lyckligt på samma gång. En av de bästa böckerna jag läst på ett tag.