ppnas i hndelse av min dd

Moriarty, Liane

| 2015

Internationell supersuccé - över 2 miljoner exemplar sålda över hela världen, översatt till 35 språk - snart som film! Tänk dig att din man hade skrivit ett brev till dig, ett brev som bara får öppnas efter hans död. Föreställ dig också att brevet innehåller hans djupaste, mörkaste hemlighet. En hemlighet som kan förstöra inte bara det liv och den familj ni har byggt tillsammans, utan också andras. Tänk dig att du hittar det här brevet när din man fortfarande lever? Cecilia Fitzpatrick är en framgångsrik affärskvinna, en mycket älskad fru och mamma och omtyckt av många. Hennes liv är välordnat och det är också hennes hem. Hennes äktenskap med John-Paul är lyckligt, de har tre döttrar...

Lsvrd och tnkvrd. Bladvndare.

Invecklad men bra bok, roligt att f lra knna s mnga olika karaktrer

Marre

Lite surrig och svr att komma in i den. Nr man vl gjorde det s var den lsvrd.

Terese Johansson

2017-02-23

Jag trodde inte jag skulle gilla denna bok srskilt mycket efter som jag tyckte att Moriartys bok 'Tre nskningar' inte var s jttebra med irriterande karaktrer osv. Denna bok var dock bttre. Man bara lser och lser tills boken r slut. Boken innehller en stor hemlighet som man (antagligen) inte kan lista ut i frhand och jag gillade den lilla epilogen, eller vad man ska sga, i slutet dr vissa saker uppdagades och lsaren fr veta en massa saker som inte karaktrerna vet om, dets nycker och snt dr.

Helene Roos

2016-09-18

Allmnt rrig och en vldig massa karaktrer som inte tillfrde ngonting. Frstr inte hur denna bok blivit s populr.

Hanna Johansson

2016-09-04

En bra story, men jag tror att frfattaren hade tjnat p att fokusera p frre karaktrer. Tyvrr upplever jag ven berttelsen som ganska ytlig.

amanda hildur

2016-09-01

Boken var egentligen varken bra eller dlig, varken spnnande eller avslagen. Det hnde helt enkelt inte s mycket, men p ett relativt intressant stt. Vi fr flja tre australienska kvinnor, som alla tre br p sina egna personliga tragedier. Rachels dotter mrdades som ung, och mrdaren gr fortfarande fri. Tess man och bsta vn erknner att de blivit kra i varandra och freslr att de alla tre ska flytta ihop in i Tess hus. Och Cecilia hittar ett brev frn sin man, mrkt med meningen "ppnas i hndelse av min dd"...

Det r ganska lngt in i handlingen som det ens brjar hnda saker. Som vi kanske frstr vad de hr tre kvinnorna eventuellt skulle kunna ha med varandra att gra. Och det r frst mer n hlften in i boken som det dr frbannade brevet ppnas, brevet som faktiskt namngett hela den svenska utgvan av boken och drfr kan ge oss som lsare villfarelsen om att det r ganska viktigt. P engelska heter boken istllet The Husband's Secret, vilket tar udden lite mer av sjlva brevet i sig och lgger mer fokus p mannen (eller mnnen?) och dennes mrkliga beteende.

Tyvrr blir boken lite vl mycket en berttelse om tre kvinnor och deras bbisar till mn som mste nursas och tas om hand, trstas och vaggas till smn. Fr mnnen r pinsamt dliga p att hantera sina egna tillkortakommanden. Det r kvinnorna och hela tiden kvinnorna som mste ta ansvar fr det som mnnen gr, oavsett om de begr brott eller blir kra i andra. Och det r s trttsaaaaaamt. Precis som i Kvinnan p tget r det enda kvinnorna tnker p barn, mn och ktenskap och fungerar inte dessa tre saker fungerar inte kvinnorna. r vi s simpla? Har vi INGENTING annat som skulle kunna gra vra liv och vra personligheter intressanta? Jag blir s sorgsen av den hr typen av personportrtt. Sorgsen och fundersam. r jag helt felaktigt skapt som inte tycker att de tre sakerna r speciellt intressanta? Alls? Nvl. Upplsaren r fantastisk -Kersin Andersson, som ocks lste in Ddssynden som jag ju lskade. Boken passade som ljudbok och var underhllande, men inte s mycket mer.

Tickmicks bokblogg

2016-08-08

Det hr r en av de f bcker som jag faktiskt kpt utan att ha hrt speciellt mycket om den innan. Jag bestmde mig bara fr att kpa den d jag tyckte handlingen verkade riktigt spnnande och intressant. Det var helt klart ett spontankp, men vilken fulltrff det var!! Jag fastnade i denna bok med en gng och jag ville inte alls lgga ifrn mig den! Ls hela min recension hr: http://tickmick.blogspot.com/2016/08/recension-av-oppnas-i-handelse-av-min.html

Anna Hedenstedt

2016-07-13

Bra semesterlsning - konkret, knslomssigt och underhllande.

Elisabeth Jnsson

2016-07-06

Hade fr hga frvntningar, inte min smak.

Elisabeth Jnsson

2016-07-06

Hade fr hga frvntningar, inte min smak.

Susanne Thrn

2016-06-02

Vlskriven historia som p ett fint stt vver samman flera livsden.

Karin Lfstrand

2016-05-08

Spnnande rakt igenom!

Pia Wadman

2016-05-08

Fantastisk bok! Intressanta karaktrer som man frlskar sig i och en maffig story som knyts ihop med allihop! Vill lsa fler bcker av denna frfattare :)

Lena M Johansson

2016-05-01

Den var inte lika bra som jag hade trott att den skulle vara. P de frsta 37 sidorna har 31 olika personer namngetts. Jag kan inte hlla s mnga i huvudet och undrar hela tiden vilka som ska terkomma och ha ngon roll i berttelsen. Ytterligare ca 25 personnamn dyker upp i boken. Femton av personerna r dem som boken handlar om. 25 namn nmns en gng och aldrig mera medan ett tiotal dyker upp vid ett par, tre tillfllen i historiens periferi. Boken har tre olika historier om tre olika familjer, varav tv vvs samman och den tredje verhuvudtaget inte har med sjlva historien att gra - jag fattar inte varfr den alls r med. Det r tv frgor man vill ha svar p: 1. Vad str det i brevet och 2. Vad hnde 1984. Man fr svaret p bda frgorna redan efter ca 150 sidor (av 350) och resten lser man bara fr att se om ngot nytt samband ska dyka upp, men det gr det aldrig. Men lttlst och i vissa delar underhllande.

Books I love

2016-04-24

En Fantastisk bok! :)

Eva Pettersson

2016-04-23

Vlskriven och tankevckande p mnga stt!

Nina Gustafsson

2016-03-27

En historia om skuld, skam och rtt och fel. Oftast r det ju inte svart eller vitt.

Jonna P

2016-03-25

Svr att lgga ifrn sig frn frsta sidan till sista. Jag ville bara veta hur den skulle sluta.

Victoire Marcel

2016-03-24

Obehagligare n vad jag vntat mig, vilket var positivt. Tyckte om inledningen och epilogen, och att det knns som att frfattaren verkligen bryr sig om sina karaktrer. Dock alldeles fr mycket fokus p utseenden stundtals.

Lotta Andrn

2016-03-21

Kunde inte sluta lsa den! Den innehll allt.

Eva Tllner

2016-03-20

Orkade inte lsa ut boken!

Anneli Johansson

2016-03-20

En fantastisk bok om hemligheter, skuld, skam, relationer, tr, vnskap och krlek. Ls det!

Mariann Winge

2016-03-20

Lite vl mnga personer att hlla reda p. Cecilia hittar ett brev dr hennes make John Paul beknner ett mord p en ung flicka fr 17 r sedan. Var det rtt av henne att ppna det och var det rtt av honom att skriva det. Hade det inte blivit nnu vrre fr henne att ppna det efter hans dd?

Kristina Carlsson

2016-02-20

Lses enbart som tidsfrdriv.

Helena Lundqvist

2016-02-20

Besviken ver slutet. Lite jaha?-knsla. Frvnad ver att den toppar frsljningslistorna men jag missar nog det stora massan ser.

Marc Moore

2016-02-15

Bra underhllningsvrde och en god ide till en bok. Karaktrerna r tillrckligt genomtnkta fr att funka. Typiskt relationsdrama, lite av en australiensisk kusin till Jojo Moyes. Min kritik r att den r verhuvudtaget ganska frutsgbar. Man vet ju redan att hon kommer lsa brevet s varfr inte f de verstka tidigare i boken. Dessutom r tillbakablickarna menlsa eftersom brevet redan sagt allt som fanns att sga och inget nytt framkommer, men tillbakablickarna r iallafall vldigt korta.
Hur som helst s rekommenderar jag den fr en stunds strcklsning.

Anna Granstrm

2016-02-07

Spnnande bladvndare p alla stt och vis! Strde mig bara p all utseende- och viktfokus. Det drog ned betyget.

emmakicki

2016-01-06

Lovade mycket spnning tycker jag och den hll i sig ett tag. Dock lite trist med sidohistorierna... Man kan sga att det var tre olika historier och tv hrde ihop rtt bra men den tredje kndes mer som utfyllnad. Men nd inte helt ointressant heller. En helt okej och lttlst bok helt enkelt!

sa Andersson

2016-01-03

Vilken beskvikelse... Trodde den var bra men handlar bara om egotrippade kvinnor som ser status (perfekta barn, perfekta mn, perfekt hem och perfekt jobb) som meningen med livet. Otroligt frutsgbar.

Maria B Hansson

2015-12-28

Impulskpte boken och i stort sett strcklste den. Intrikat historia med mnga bottnar som fick mig att fundera p vad jag hade gjort i samma situation.

Maria W

2015-12-26

Strcklsning- trots en aning frutsgbar - verraskande bra och spnnande! 2 dagars lsnings bok!

Maria Myrberg

2015-12-26

Bra sammanvvs story

Louise

2015-12-06

Hemsk historia skriven p ett lttsamt stt. Jag gillade den! Kunde inte sluta lsa!! Den var vldigt bra skriven!

Jenny Majgren

2015-11-01

Underbar bok, dr vi fr flja flera olika familjers/personers vg och den och hndelserna som binder dem alla samman.

Sara Forsman

2015-09-13

Boken i sig r bra. Intressanta och trovrdiga karaktrer, ven om vissa partier var ngot sega, har frfattaren gjort ett bra arbete. Det jag kommer att minnas bst r epilogen som knt ihop och vckte mnga funderingar.

2015-08-17

Brjan, nr alla personer ska presenteras, r lite trg. Det r allts Cecilia, Tess och Rachel som r huvudpersoner. Sen blir handlingen riktigt intressant ett bra tag (klar 4). Upplsningen r absolut inte i min smak. Snopet!

2015-07-24

Om man bortser frn frsta tredjedelen som rligt talat r lite seg, s r boken s himla bra! Ls den eller lyssna p den! Kerstin Andersson lser och gr det riktigt bra.

Sabina Wangenfors

2015-07-01

Helt underbar bok! Det tog inte mer n 4 sidor s var jag helt fast. Det var spnnande, sorgligt och allt kndes s verkligt! Karaktrerna var extremt ltt att tycka om. Jag r avundsjuk p de som har lsupplevelsen kvar, och epilogen mste jag bara nmna, den var s fin och tnkvrd.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Oj oj oj vilken bok! Gick absolut inte att lgga ifrn sig. Oerhrt spnnande.

Frfattaren spinner ihop en fngslande vv frn olika personers livsden och likt spindelns nt mts livsdena. Det r en gripande berttelse, och brevet som ppnas innehller inte alls det jag har frvntat mig.

Suvernt bra. lskade speciellt epilogen! Ls boken!!!

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Oj oj oj vilken bok! Gick absolut inte att lgga ifrn sig. Oerhrt spnnande.

Suvernt bra. lskade speciellt epilogen! Ls boken!!!

Maria Jnsson

2015-05-30

Om den hade varit tecknad s hade den varit en Starlet novell. Varfr p topplistorna?

Ma Coon

2015-05-17

S fngslande, varm och underbart skriven!
Starka knslor som verkligen frmedlas!

2015-05-04

Jag gillar verkligen storyn och upplgget. Men trots det blir det ett helt vanligt medelbetyg fr jag knner mig inte berrd. Karaktrerna r bra, men jag knner inte med dem.

Maria Palm

2015-04-17

Gillade mycket! Spnnande. Roliga dialoger. Komplexa karaktrer.

2015-03-24

Vissa bcker gr rakt in i hjrtat, och det gjorde verkligen den hr boken. Den gick inte bara in i hjrtat, utan ven in i magen och in i hjrnan.

Det r en otroligt stark bok, som r fantastiskt vlskriven. Vldigt ofrutsgbar r den ocks. Och mycket, mycket gripande och rrande.

Det r flera ktenskaps- familje- och livsdramer i boken. Och den stora frgan i boken r, precis som det str i beskrivningen av boken, ?Hur vl knner vi egentligen den vi lever med??. Och ven att livet kan frndras s stort bara p grund av sm val och av slumpen.

Det hr r en bok som jag verkligen kommer att bra med mig, att minnas, och att tnka p.

S jag rekommenderar absolut boken till alla.

Josefine Ejebjrk

2014-04-26

Mycket knslor, man vacklar fram och tillbaka vem av karaktrerna man ska hlla med.