Öppnas i händelse av min död

Moriarty, Liane

| 2015

Internationell supersuccé - över 2 miljoner exemplar sålda över hela världen, översatt till 35 språk - snart som film! Tänk dig att din man hade skrivit ett brev till dig, ett brev som bara får öppnas efter hans död. Föreställ dig också att brevet innehåller hans djupaste, mörkaste hemlighet. En hemlighet som kan förstöra inte bara det liv och den familj ni har byggt tillsammans, utan också andras. Tänk dig att du hittar det här brevet när din man fortfarande lever? Cecilia Fitzpatrick är en framgångsrik affärskvinna, en mycket älskad fru och mamma och omtyckt av många. Hennes liv är välordnat och det är också hennes hem. Hennes äktenskap med John-Paul är lyckligt, de har tre döttrar...

Therese

2023-07-16

Håller tempot uppe i berättelser som vävs ihop och bjuder på flera oväntade vändningar.

2021-03-31

Jag blev nästan tagen på sängen av den här romanen. Blandningen av humor och mörker, svek men också möjlighet till förlåtelse och kärlek. Det är sällan jag känner med alla inblandade karaktärer så till den grad som i den här boken. Och epilogen var magisk.

Cissi

2020-12-15

Boken var spännande, hade bra karaktärer och olika livsöden flätades samman snyggt. Tummen upp för denna

Rebecka Nyman

2020-11-30

Det var en bok som inte berörde mig så mycket som jag trodde den skulle göra. Jag har riktigt svårt att sätta ett betyg på denna, har velat mellan tre och fyra, men till slut landar den på en fyra på grund av språket samt en del spännande idéer i boken. Jag trodde innan jag började på boken att den skulle handla om en historia men det visade sig vara flertalet historier och många personer att följa. Tänkte lite på filmen Love Actually där man snabbt får veta början på alla personers historier och där de vävs samman med varandra i olika relationer. Jag tycker att boken inte är riktigt så spännande som jag hade hoppats på, mycket listar jag ut redan i början, vilket inte gör något, men sen finns det liksom inget kvar att lista ut. Det gör att jag inte strävar efter slutet för att få veta något nytt utan mest läser till slutet för att följa deras historier. Är ju dock ändå en lite mysig roman där jag som nämnt ovan gillar de idéer som kommer lite då och då i berättelsen.

Julia Gedin

2020-06-20

Bra språk!

Sandrolinen

2020-05-21

Väldigt bra, men lite tragisk på många sätt.

2020-02-12

Huvudtanken med boken är ju spännande. Vet man verkligen allt om sin partner eller andra nära och kära och vad gör man om man får veta något om sin partner som helt förändrar tillvaron. Tyvärr blir karaktärerna och berättelsen lite ytlig och tillrättalagd för att falla mig riktigt i smaken. Ok läsning men inte så mycket mer. Stark 2:a

Frida

2019-02-21

Okej bok, inte hennes bästa.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Nej nej nej. Sällan jag ogillar en bok. Rörig och tråkig.

M E

2019-01-06

Vacker och realistisk och spännande.

Ä

Älskarattläsa

2018-03-31

Helt ok men inte det bästa Moriartys bok.

Therese A

2017-11-24

Lite rörig men helt okej

Maria Olofsson

2017-11-17

Inte min typ av bok egentligen. Väcker dock en del tankar och funderingar över livet i sista stycket.

Anna-Karin Larsson

2017-11-16

Lite rörig, men när den väl vävdes samman var det en fin historia.

Sonia Siropian

2017-09-11

Välskriven, får en att grubbla över etik och moral. Jag gillar konceptet och tycker om handlingen. Plus i kanten för att det var ett avslut som jag faktiskt var nöjd med för en gångs skull; jag gillar hur cirkeln slöts. Det som drar ner betyget är att det i början var rörigt med de olika karaktärerna innan man började förstå hur allt hängde ihop, och att historien nog brister lite i trovärdighet.

Christoffer Ekelund

2017-07-07

Dödstråkig, rent ut sagt. Väldigt ordinärt skriven och med karaktärer man inte fastnar för.

Charlotte Olsson

2017-05-15

Läsvärd och tänkvärd. Bladvändare.

Malin Nilsson

2017-05-08

Invecklad men bra bok, roligt att få lära känna så många olika karaktärer

Marre

2017-04-25

Lite surrig och svår att komma in i den. När man väl gjorde det så var den läsvärd.

Terese Johansson

2017-02-23

Jag trodde inte jag skulle gilla denna bok särskilt mycket efter som jag tyckte att Moriartys bok 'Tre Önskningar' inte var så jättebra med irriterande karaktärer osv. Denna bok var dock bättre. Man bara läser och läser tills boken är slut. Boken innehåller en stor hemlighet som man (antagligen) inte kan lista ut i förhand och jag gillade den lilla epilogen, eller vad man ska säga, i slutet där vissa saker uppdagades och läsaren får veta en massa saker som inte karaktärerna vet om, ödets nycker och sånt där.

Helene Roos

2016-09-18

Allmänt rörig och en väldig massa karaktärer som inte tillförde någonting. Förstår inte hur denna bok blivit så populär.

Hanna Johansson

2016-09-04

En bra story, men jag tror att författaren hade tjänat på att fokusera på färre karaktärer. Tyvärr upplever jag även berättelsen som ganska ytlig.

Boken var egentligen varken bra eller dålig, varken spännande eller avslagen. Det hände helt enkelt inte så mycket, men på ett relativt intressant sätt. Vi får följa tre australienska kvinnor, som alla tre bär på sina egna personliga tragedier. Rachels dotter mördades som ung, och mördaren går fortfarande fri. Tess man och bästa vän erkänner att de blivit kära i varandra och föreslår att de alla tre ska flytta ihop in i Tess hus. Och Cecilia hittar ett brev från sin man, märkt med meningen "Öppnas i händelse av min död"...

Det är ganska långt in i handlingen som det ens börjar hända saker. Som vi kanske förstår vad de här tre kvinnorna eventuellt skulle kunna ha med varandra att göra. Och det är först mer än hälften in i boken som det där förbannade brevet öppnas, brevet som faktiskt namngett hela den svenska utgåvan av boken och därför kan ge oss som läsare villfarelsen om att det är ganska viktigt. På engelska heter boken istället The Husband's Secret, vilket tar udden lite mer av själva brevet i sig och lägger mer fokus på mannen (eller männen?) och dennes märkliga beteende.

Tyvärr blir boken lite väl mycket en berättelse om tre kvinnor och deras bäbisar till män som måste nursas och tas om hand, tröstas och vaggas till sömn. För männen är pinsamt dåliga på att hantera sina egna tillkortakommanden. Det är kvinnorna och hela tiden kvinnorna som måste ta ansvar för det som männen gör, oavsett om de begår brott eller blir kära i andra. Och det är så tröttsaaaaaamt. Precis som i Kvinnan på tåget är det enda kvinnorna tänker på barn, män och äktenskap och fungerar inte dessa tre saker fungerar inte kvinnorna. Är vi så simpla? Har vi INGENTING annat som skulle kunna göra våra liv och våra personligheter intressanta? Jag blir så sorgsen av den här typen av personporträtt. Sorgsen och fundersam. Är jag helt felaktigt skapt som inte tycker att de tre sakerna är speciellt intressanta? Alls? Nåväl. Uppläsaren är fantastisk -Kersin Andersson, som också läste in Dödssynden som jag ju älskade. Boken passade som ljudbok och var underhållande, men inte så mycket mer.

Tickmicks bokblogg

2016-08-08

Det här är en av de få böcker som jag faktiskt köpt utan att ha hört speciellt mycket om den innan. Jag bestämde mig bara för att köpa den då jag tyckte handlingen verkade riktigt spännande och intressant. Det var helt klart ett spontanköp, men vilken fullträff det var!! Jag fastnade i denna bok med en gång och jag ville inte alls lägga ifrån mig den! Läs hela min recension här: http://tickmick.blogspot.com/2016/08/recension-av-oppnas-i-handelse-av-min.html

Anna Hedenstedt

2016-07-13

Bra semesterläsning - konkret, känslomässigt och underhållande.

Elisabeth Jönsson

2016-07-06

Hade för höga förväntningar, inte min smak.

Elisabeth Jönsson

2016-07-06

Hade för höga förväntningar, inte min smak.

Susanne Thörn

2016-06-02

Välskriven historia som på ett fint sätt väver samman flera livsöden.

Karin Löfstrand

2016-05-08

Spännande rakt igenom!

Pia Wadman

2016-05-08

Fantastisk bok! Intressanta karaktärer som man förälskar sig i och en maffig story som knyts ihop med allihop! Vill läsa fler böcker av denna författare :)

Den var inte lika bra som jag hade trott att den skulle vara. På de första 37 sidorna har 31 olika personer namngetts. Jag kan inte hålla så många i huvudet och undrar hela tiden vilka som ska återkomma och ha någon roll i berättelsen. Ytterligare ca 25 personnamn dyker upp i boken. Femton av personerna är dem som boken handlar om. 25 namn nämns en gång och aldrig mera medan ett tiotal dyker upp vid ett par, tre tillfällen i historiens periferi. Boken har tre olika historier om tre olika familjer, varav två vävs samman och den tredje överhuvudtaget inte har med själva historien att göra - jag fattar inte varför den alls är med. Det är två frågor man vill ha svar på: 1. Vad står det i brevet och 2. Vad hände 1984. Man får svaret på båda frågorna redan efter ca 150 sidor (av 350) och resten läser man bara för att se om något nytt samband ska dyka upp, men det gör det aldrig. Men lättläst och i vissa delar underhållande.

My.loved.books

2016-04-24

En Fantastisk bok! :)

Eva Pettersson

2016-04-23

Välskriven och tankeväckande på många sätt!

Nina Gustafsson

2016-03-27

En historia om skuld, skam och rätt och fel. Oftast är det ju inte svart eller vitt.

Jonna

2016-03-25

Svår att lägga ifrån sig från första sidan till sista. Jag ville bara veta hur den skulle sluta.

Victoire Marcel

2016-03-24

Obehagligare än vad jag väntat mig, vilket var positivt. Tyckte om inledningen och epilogen, och att det känns som att författaren verkligen bryr sig om sina karaktärer. Dock alldeles för mycket fokus på utseenden stundtals.

Lotta Andrén

2016-03-21

Kunde inte sluta läsa den! Den innehöll allt.

Eva Töllner

2016-03-20

Orkade inte läsa ut boken!

Anneli Johansson

2016-03-20

En fantastisk bok om hemligheter, skuld, skam, relationer, åtrå, vänskap och kärlek. Läs det!

Mariann Winge

2016-03-20

Lite väl många personer att hålla reda på. Cecilia hittar ett brev där hennes make John Paul bekänner ett mord på en ung flicka för 17 år sedan. Var det rätt av henne att öppna det och var det rätt av honom att skriva det. Hade det inte blivit ännu värre för henne att öppna det efter hans död?

Kristina Carlsson

2016-02-20

Läses enbart som tidsfördriv.

Helena Lundqvist

2016-02-20

Besviken över slutet. Lite jaha?-känsla. Förvånad över att den toppar försäljningslistorna men jag missar nog det stora massan ser.

Marc Moore

2016-02-15

Bra underhållningsvärde och en god ide till en bok. Karaktärerna är tillräckligt genomtänkta för att funka. Typiskt relationsdrama, lite av en australiensisk kusin till Jojo Moyes. Min kritik är att den är överhuvudtaget ganska förutsägbar. Man vet ju redan att hon kommer läsa brevet så varför inte få de överstöka tidigare i boken. Dessutom är tillbakablickarna menlösa eftersom brevet redan sagt allt som fanns att säga och inget nytt framkommer, men tillbakablickarna är iallafall väldigt korta.
Hur som helst så rekommenderar jag den för en stunds sträckläsning.

Spännande bladvändare på alla sätt och vis! Störde mig bara på all utseende- och viktfokus. Det drog ned betyget.

2016-01-06

Lovade mycket spänning tycker jag och den höll i sig ett tag. Dock lite trist med sidohistorierna... Man kan säga att det var tre olika historier och två hörde ihop rätt bra men den tredje kändes mer som utfyllnad. Men ändå inte helt ointressant heller. En helt okej och lättläst bok helt enkelt!