Öppnas i händelse av min död

Moriarty, Liane

| 2015

Internationell supersuccé - över 2 miljoner exemplar sålda över hela världen, översatt till 35 språk - snart som film! Tänk dig att din man hade skrivit ett brev till dig, ett brev som bara får öppnas efter hans död. Föreställ dig också att brevet innehåller hans djupaste, mörkaste hemlighet. En hemlighet som kan förstöra inte bara det liv och den familj ni har byggt tillsammans, utan också andras. Tänk dig att du hittar det här brevet när din man fortfarande lever? Cecilia Fitzpatrick är en framgångsrik affärskvinna, en mycket älskad fru och mamma och omtyckt av många. Hennes liv är välordnat och det är också hennes hem. Hennes äktenskap med John-Paul är lyckligt, de har tre döttrar...

Dödstråkig, rent ut sagt. Väldigt ordinärt skriven och med karaktärer man inte fastnar för.

Charlotte Olsson

2017-05-15

Läsvärd och tänkvärd. Bladvändare.

Malin Nilsson

2017-05-08

Invecklad men bra bok, roligt att få lära känna så många olika karaktärer

Marre

2017-04-25

Lite surrig och svår att komma in i den. När man väl gjorde det så var den läsvärd.

Terese Johansson

2017-02-23

Jag trodde inte jag skulle gilla denna bok särskilt mycket efter som jag tyckte att Moriartys bok 'Tre Önskningar' inte var så jättebra med irriterande karaktärer osv. Denna bok var dock bättre. Man bara läser och läser tills boken är slut. Boken innehåller en stor hemlighet som man (antagligen) inte kan lista ut i förhand och jag gillade den lilla epilogen, eller vad man ska säga, i slutet där vissa saker uppdagades och läsaren får veta en massa saker som inte karaktärerna vet om, ödets nycker och sånt där.

Helene Roos

2016-09-18

Allmänt rörig och en väldig massa karaktärer som inte tillförde någonting. Förstår inte hur denna bok blivit så populär.

Hanna Johansson

2016-09-04

En bra story, men jag tror att författaren hade tjänat på att fokusera på färre karaktärer. Tyvärr upplever jag även berättelsen som ganska ytlig.

amanda hildur

2016-09-01

Boken var egentligen varken bra eller dålig, varken spännande eller avslagen. Det hände helt enkelt inte så mycket, men på ett relativt intressant sätt. Vi får följa tre australienska kvinnor, som alla tre bär på sina egna personliga tragedier. Rachels dotter mördades som ung, och mördaren går fortfarande fri. Tess man och bästa vän erkänner att de blivit kära i varandra och föreslår att de alla tre ska flytta ihop in i Tess hus. Och Cecilia hittar ett brev från sin man, märkt med meningen "Öppnas i händelse av min död"...

Det är ganska långt in i handlingen som det ens börjar hända saker. Som vi kanske förstår vad de här tre kvinnorna eventuellt skulle kunna ha med varandra att göra. Och det är först mer än hälften in i boken som det där förbannade brevet öppnas, brevet som faktiskt namngett hela den svenska utgåvan av boken och därför kan ge oss som läsare villfarelsen om att det är ganska viktigt. På engelska heter boken istället The Husband's Secret, vilket tar udden lite mer av själva brevet i sig och lägger mer fokus på mannen (eller männen?) och dennes märkliga beteende.

Tyvärr blir boken lite väl mycket en berättelse om tre kvinnor och deras bäbisar till män som måste nursas och tas om hand, tröstas och vaggas till sömn. För männen är pinsamt dåliga på att hantera sina egna tillkortakommanden. Det är kvinnorna och hela tiden kvinnorna som måste ta ansvar för det som männen gör, oavsett om de begår brott eller blir kära i andra. Och det är så tröttsaaaaaamt. Precis som i Kvinnan på tåget är det enda kvinnorna tänker på barn, män och äktenskap och fungerar inte dessa tre saker fungerar inte kvinnorna. Är vi så simpla? Har vi INGENTING annat som skulle kunna göra våra liv och våra personligheter intressanta? Jag blir så sorgsen av den här typen av personporträtt. Sorgsen och fundersam. Är jag helt felaktigt skapt som inte tycker att de tre sakerna är speciellt intressanta? Alls? Nåväl. Uppläsaren är fantastisk -Kersin Andersson, som också läste in Dödssynden som jag ju älskade. Boken passade som ljudbok och var underhållande, men inte så mycket mer.

Tickmicks bokblogg

2016-08-08

Det här är en av de få böcker som jag faktiskt köpt utan att ha hört speciellt mycket om den innan. Jag bestämde mig bara för att köpa den då jag tyckte handlingen verkade riktigt spännande och intressant. Det var helt klart ett spontanköp, men vilken fullträff det var!! Jag fastnade i denna bok med en gång och jag ville inte alls lägga ifrån mig den! Läs hela min recension här: http://tickmick.blogspot.com/2016/08/recension-av-oppnas-i-handelse-av-min.html

Anna Hedenstedt

2016-07-13

Bra semesterläsning - konkret, känslomässigt och underhållande.

Elisabeth Jönsson

2016-07-06

Hade för höga förväntningar, inte min smak.

Elisabeth Jönsson

2016-07-06

Hade för höga förväntningar, inte min smak.

Susanne Thörn

2016-06-02

Välskriven historia som på ett fint sätt väver samman flera livsöden.

Karin Löfstrand

2016-05-08

Spännande rakt igenom!

Pia Wadman

2016-05-08

Fantastisk bok! Intressanta karaktärer som man förälskar sig i och en maffig story som knyts ihop med allihop! Vill läsa fler böcker av denna författare :)

Den var inte lika bra som jag hade trott att den skulle vara. På de första 37 sidorna har 31 olika personer namngetts. Jag kan inte hålla så många i huvudet och undrar hela tiden vilka som ska återkomma och ha någon roll i berättelsen. Ytterligare ca 25 personnamn dyker upp i boken. Femton av personerna är dem som boken handlar om. 25 namn nämns en gång och aldrig mera medan ett tiotal dyker upp vid ett par, tre tillfällen i historiens periferi. Boken har tre olika historier om tre olika familjer, varav två vävs samman och den tredje överhuvudtaget inte har med själva historien att göra - jag fattar inte varför den alls är med. Det är två frågor man vill ha svar på: 1. Vad står det i brevet och 2. Vad hände 1984. Man får svaret på båda frågorna redan efter ca 150 sidor (av 350) och resten läser man bara för att se om något nytt samband ska dyka upp, men det gör det aldrig. Men lättläst och i vissa delar underhållande.

Books I love

2016-04-24

En Fantastisk bok! :)

Eva Pettersson

2016-04-23

Välskriven och tankeväckande på många sätt!

Nina Gustafsson

2016-03-27

En historia om skuld, skam och rätt och fel. Oftast är det ju inte svart eller vitt.

Jonna P

2016-03-25

Svår att lägga ifrån sig från första sidan till sista. Jag ville bara veta hur den skulle sluta.

Victoire Marcel

2016-03-24

Obehagligare än vad jag väntat mig, vilket var positivt. Tyckte om inledningen och epilogen, och att det känns som att författaren verkligen bryr sig om sina karaktärer. Dock alldeles för mycket fokus på utseenden stundtals.

Lotta Andrén

2016-03-21

Kunde inte sluta läsa den! Den innehöll allt.

Eva Töllner

2016-03-20

Orkade inte läsa ut boken!

Anneli Johansson

2016-03-20

En fantastisk bok om hemligheter, skuld, skam, relationer, åtrå, vänskap och kärlek. Läs det!

Mariann Winge

2016-03-20

Lite väl många personer att hålla reda på. Cecilia hittar ett brev där hennes make John Paul bekänner ett mord på en ung flicka för 17 år sedan. Var det rätt av henne att öppna det och var det rätt av honom att skriva det. Hade det inte blivit ännu värre för henne att öppna det efter hans död?

Kristina Carlsson

2016-02-20

Läses enbart som tidsfördriv.

Helena Lundqvist

2016-02-20

Besviken över slutet. Lite jaha?-känsla. Förvånad över att den toppar försäljningslistorna men jag missar nog det stora massan ser.

Marc Moore

2016-02-15

Bra underhållningsvärde och en god ide till en bok. Karaktärerna är tillräckligt genomtänkta för att funka. Typiskt relationsdrama, lite av en australiensisk kusin till Jojo Moyes. Min kritik är att den är överhuvudtaget ganska förutsägbar. Man vet ju redan att hon kommer läsa brevet så varför inte få de överstöka tidigare i boken. Dessutom är tillbakablickarna menlösa eftersom brevet redan sagt allt som fanns att säga och inget nytt framkommer, men tillbakablickarna är iallafall väldigt korta.
Hur som helst så rekommenderar jag den för en stunds sträckläsning.

Anna Granström

2016-02-07

Spännande bladvändare på alla sätt och vis! Störde mig bara på all utseende- och viktfokus. Det drog ned betyget.

emmakicki

2016-01-06

Lovade mycket spänning tycker jag och den höll i sig ett tag. Dock lite trist med sidohistorierna... Man kan säga att det var tre olika historier och två hörde ihop rätt bra men den tredje kändes mer som utfyllnad. Men ändå inte helt ointressant heller. En helt okej och lättläst bok helt enkelt!

Åsa Andersson

2016-01-03

Vilken beskvikelse... Trodde den var bra men handlar bara om egotrippade kvinnor som ser status (perfekta barn, perfekta män, perfekt hem och perfekt jobb) som meningen med livet. Otroligt förutsägbar.

Maria B Hansson

2015-12-28

Impulsköpte boken och i stort sett sträckläste den. Intrikat historia med många bottnar som fick mig att fundera på vad jag hade gjort i samma situation.

Maria W

2015-12-26

Sträckläsning- trots en aning förutsägbar - överraskande bra och spännande! 2 dagars läsnings bok!

Maria Myrberg

2015-12-26

Bra sammanvävs story

Louise Ö

2015-12-06

Hemsk historia skriven på ett lättsamt sätt. Jag gillade den! Kunde inte sluta läsa!! Den var väldigt bra skriven!

Jenny Majgren

2015-11-01

Underbar bok, där vi får följa flera olika familjers/personers väg och öden och händelserna som binder dem alla samman.

Sara Forsman

2015-09-13

Boken i sig är bra. Intressanta och trovärdiga karaktärer, även om vissa partier var något sega, har författaren gjort ett bra arbete. Det jag kommer att minnas bäst är epilogen som knöt ihop och väckte många funderingar.

Engelska Väninnan

2015-08-17

Början, när alla personer ska presenteras, är lite trög. Det är alltså Cecilia, Tess och Rachel som är huvudpersoner. Sen blir handlingen riktigt intressant ett bra tag (klar 4). Upplösningen är absolut inte i min smak. Snopet!

2015-07-24

Om man bortser från första tredjedelen som ärligt talat är lite seg, så är boken så himla bra! Läs den eller lyssna på den! Kerstin Andersson läser och gör det riktigt bra.

Sabina Wangenfors

2015-07-01

Helt underbar bok! Det tog inte mer än 4 sidor så var jag helt fast. Det var spännande, sorgligt och allt kändes så verkligt! Karaktärerna var extremt lätt att tycka om. Jag är avundsjuk på de som har läsupplevelsen kvar, och epilogen måste jag bara nämna, den var så fin och tänkvärd.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Oj oj oj vilken bok! Gick absolut inte att lägga ifrån sig. Oerhört spännande.

Författaren spinner ihop en fängslande väv från olika personers livsöden och likt spindelns nät möts livsödena. Det är en gripande berättelse, och brevet som öppnas innehåller inte alls det jag har förväntat mig.

Suveränt bra. Älskade speciellt epilogen! Läs boken!!!

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Oj oj oj vilken bok! Gick absolut inte att lägga ifrån sig. Oerhört spännande.

Suveränt bra. Älskade speciellt epilogen! Läs boken!!!

Maria Jönsson

2015-05-30

Om den hade varit tecknad så hade den varit en Starlet novell. Varför på topplistorna?

Ma Coon

2015-05-17

Så fängslande, varm och underbart skriven!
Starka känslor som verkligen förmedlas!

2015-05-04

Jag gillar verkligen storyn och upplägget. Men trots det blir det ett helt vanligt medelbetyg för jag känner mig inte berörd. Karaktärerna är bra, men jag känner inte med dem.

Maria Palm

2015-04-17

Gillade mycket! Spännande. Roliga dialoger. Komplexa karaktärer.

2015-03-24

Vissa böcker går rakt in i hjärtat, och det gjorde verkligen den här boken. Den gick inte bara in i hjärtat, utan även in i magen och in i hjärnan.

Det är en otroligt stark bok, som är fantastiskt välskriven. Väldigt oförutsägbar är den också. Och mycket, mycket gripande och rörande.

Det är flera äktenskaps- familje- och livsdramer i boken. Och den stora frågan i boken är, precis som det står i beskrivningen av boken, ?Hur väl känner vi egentligen den vi lever med??. Och även att livet kan förändras så stort bara på grund av små val och av slumpen.

Det här är en bok som jag verkligen kommer att bära med mig, att minnas, och att tänka på.

Så jag rekommenderar absolut boken till alla.

Josefine Ejebjörk

2014-04-26

Mycket känslor, man vacklar fram och tillbaka vem av karaktärerna man ska hålla med.