Öppet hav

Thor, Annika

| 2007

Kriget är slut och Steffi tar studenten. Nu måste hon bestämma sig för var hon hör hemma. I Sverige, i Wien eller kanske hos släktingarna i Amerika? Steffis val blir inte lättare av att Sven dyker upp, på själva fredsdagen, och känslor hon trodde var döda vaknar på nytt. Öppet hav är den fjärde och avslutande delen i Annika Thors rosade serie om systrarna Steffi och Nelli.Fredsdagen i maj 1945. Göteborg firar och Steffi och Maj går med i den sjungande folkmassan. Men Steffi har svårt att riktigt dela glädjen. Det var längesedan hon hörde av sin pappa och hon är smärtsamt medveten om att tiden redan har runnit ut för väldigt många judar, för dem kom freden för sent. Samtidigt är hon jublande ung, hon klarar sin studentexamen med glans och hon möter Sven igen. De inleder ett intensivt kärleksförhållande.Nelli är kvar på ön. Hon går ut folkskolan och vill inget hellre än att få stanna...

Tilda Karlsson

2024-01-08

Jag personligen tycker andra världskriget är intressant att läsa om och ville ha en bok som handlar om något eller någon från denna krigstid.
Boken handlar om Steffi och Nelli som har flytt från kriget och nazisterna i Wien till Göteborgs skärgård. De hamnar i olika familjer utan deras föräldrar och man får följa deras vardag.
Denna blev perfekt och ska fortsätta med resten av serien. Kan varmt rekommendera!

W

Weronica

2023-03-12

Spännande läsning om två syskon som flyt från ett krigsdrabbad Tyskland och hamnar på en ö långt ut i Göteborgs skärgård. Läsaren får följa deras vardag och liv i flera års tid.

2022-11-18

Jag tyckte det här var en bra och engagerande ungdomsroman om två judiska systrar från Österrike som åker till Sverige för att komma undan nazismen i hemlandet. Framförallt för den äldsta systern Steffi blir livet allt annat än någon dröm i Sverige. Jag tyckte om att den var realistiskt skriven och jag läser mer än gärna de resterande böckerna i serien.
Slutbetyg, en 4:a!

Marianne Skoglund

2022-04-09

En modern klassiker. Gripande, sorglig och brännande aktuell.

Therese Lindell

2021-11-30

Jätte bra!!

Therese Östman

2020-11-24

Välskriven och lättläst. Karaktärerna är trevliga att följa. Även om den inte är så långa är den detaljerade. Betyg: 3,5

Isabelle Vennerberg

2018-02-09

Jättebra!

Isabelle Vennerberg

2018-02-09

Jättebra!

Katarina Strid

2017-10-15

Köpte hela serien på bokmässan i år, har inte läst den tidigare men minns att den gick som radioteater för många år sedan. Böckerna är ju i huvudsak riktade mot ungdomar och språket är enkelt, men det är väldigt bra! Man kommer verkligen Steffi nära och känner med henne.

Har sett de nya fantastiskt fina utgåvorna av Annika Thors böcker trenda runt bland fellow bokbloggare och blivit otroligt sugen på att läsa om serien. Älskade den när jag läste den senast (i typ mellanstadiet). Så när jag hittade det här (otroligt fula men ack så läsbara) exemplaret i Julias bytesrum på hennes studentboende blev jag överlycklig! Och visst var den lika bra som jag minns den. Stora och små ungdomsproblem varvas med det otroligt uppslitande som det innebär när en familj tvingas dela på sig och barn anpassa sig till nya familjer helt ensamma. Så brinnande aktuellt i dagens Sverige att man glömmer bort att det ska föreställa 40-tal.

2015-04-11

Fin avslutning på denna serie om Steffi. Tårar på slutet.

2015-04-06

Lika bra som de tidigare i serien. Nu har jag bara en bok kvar, sen blir det nog tomt efter Steffi.

2015-04-05

Lever mig in o läser med glädje. Intressant och fängslande.

2015-03-22

Bra o hjärtskärande.

Irene Malmeling

2014-06-16

Underbar bok som har allt! Den perfekta högläsningen på mellanstadiet.

Agnes Lindholm

2014-05-06

Andra delen om Steffi och Nellie var likabra om inte bättre!

Agnes Lindholm

2014-05-06

Jättebra, gripande och sorglig. Tänk att detta hänt på riktigt.

Sara Frimodig

2013-09-23

Denna var en av mina favoritböcker när jag var yngre! En väldigt välskriven och gripande ungdomsbok.

Elouise

2012-10-05

Läste de här böckerna när jag var barn och älskade dem.
Läste om dem nyligen och älskade dem ännu mer.
Slutet är både underbart och hjärtskärande och jag kommer sakna alla karaktärerna.
Precis som man ska när en bok är riktigt välskriven.

Sara Hansson

2011-04-04

Jag läste böckerna om Steffi och Nelli i högstadiet och älskade dem. Det finns så många känslor i böckerna och de är alla beskrivna på finaste sätt. Rekommenderas!

Anna Andersson

2011-03-17

En SUPER bok. Menar det verkligen!

Vera .

2010-11-04

Jag älskar boken som är känslosam och fint beskriven.

Louise

2010-09-27

Jag läste alla böckerna i serien i skolan, och tyckte dem var bra. Lite tråkiga vissa stunder, men dem är läsvärda.

narin topal

2010-06-29

Lite sorlig men annars är den spännande o fantastiskt bra...

2010-01-07

Min dotter tyckte mycket om dessa böcker när hon var liten, de fastnade aldrig hos mig. Inte som tv-serie heller.

fröken svensson

2009-06-22

Den här serien läste jag högt för min klass. Åtminstone de första delarna var väldigt bra högläsningsböcker.