Öppen stad

Cole, Teju

| 2013

Fantastisk, en klar femma. Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige Cole ger hopp om romankonstens fortlevnad ... En stor och rik roman. Något av det bästa jag läst på mycket, mycket länge. Anneli Jordahl, Sydsvenskan Det är en lika njutbar som storartad prestation. Anna Hellgren, Expressen Plocka upp Öppen stad, inte om en vecka utan nu, genast! ÅM Hellman, Kristianstadsbladet Teju Coles debutroman hyllades av en entusiastisk kritikerkår både i USA och Storbritannien när den utkom 2011, och den blev en oväntad försäljningsframgång. Öppen stad handlar om Julius, en ung doktorand i psykiatri som tillbringar sin lediga tid till fots på New Yorks gator. På ytan är boken en berättelse om en ung främling bosatt i New York efter 9/11. Men det är också en intellektuellt, politiskt, och litterärt utmanade roman om vår tids stora frågor. En sociologisk och på samma gång meditativ undersökning av New...

Emanuel

2018-08-22

En intressant nytolkning av flanörromanen . Boken saknar linjär handling, istället vi följer berättarjaget Julius genom utvalda lösryckta tankar och möten i New York och Bryssel samt minnen från uppväxten i Nigeria. Bokens delvis fragmentariska struktur förser aldrig läsaren med tydliga svar eller färdiga budskap samtidigt som berättelsen tvingar läsaren att omvärdera sin syn på berättarpositionen som konstruktion i allmänhet och flanörpositionen i synnerhet.

Malena Palmquist

2015-04-22

Förstår inte riktigt hyllningskören i media av denna bok.

Berit WT

2014-11-06

Skildringarna av New York var bäst. Läste boken i vår bokcirkel. Fick överlag dåliga betyg. Snittbetyg 2

Klinga

2014-10-31

Den är mästerlig sina delar. Ett flöde av tankar och vardagligheter som inte känns vare sig spretigt eller sökt. Tar utan åthävor upp frågor kring kolonialism, invandring, etnicitet, tillhörighet. Men den sackar av mot slutet och det blir en fyra.

Anders H

2014-01-23

En välskriven och bra översatt bok som jag tveklöst givit en 4:a av den anledningen. Handlingen är dock lite osammanhängande och det är för mig oklart vad författaren vill förmedla så jag ger en stark 3:a.

2013-12-19