Öppen grav

Eriksson, Kjell

| 2009

Professor Bertram von Ohler har tilldelats Nobelpriset i medicin. Ett besked som skakar om det annars så lugna överklassområdet Kåbo i Uppsala. Alla är nämligen inte så förtjusta i valet av pristagare. Snart höjs kritiska röster, inte minst professorns kollega och granne känner sig svekfullt förbigången. Märkliga saker börjar hända. Det inleds med att en sten kastas mot pristagarens hus. Ett pojkstreck, menar polisen, men det som följer kan inte uppfattas som några oskyldiga hyss. Professorn blir allt mer trängd. Någon vill uppenbarligen inte att han ska ta emot priset, någon vill honom riktigt illa. Och det finns många som har anledning att vilja von Ohler illa. Historien har hunnit ifatt honom. Allt började med att en hushållerska kom för att tjäna i professorns barndomshem. Hon efterträddes av sin lillasyster Agnes, som efter 55 års anställning vet det mesta om den ohlerska familjen....

2014-12-17

Det är knappt jag kan tro det är sant. Sista delen i serien om Ann Lindell äntligen utläst. Man kan kanske fråga sig varför någon läser färdigt en serie på tio böcker, som man egentligen inte gillar. Något bra svar har jag nog inte, förutom att det är sådan jag är. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/12/oppen-grav-av-kjell-eriksson.html

2014-05-26

En halvbra avslutning på en bra serie böcker om Ann Lindell även om storyn inte riktigt griper tag i mig. Ett lite annorlunda uppbyggd deckare med polisarbetet i bakgrunden av storyn. Lite för lite handlade dock om Ann Lindells liv i denna bok och det som sägs om henne blir lite för pretentiöst. hennes agerande ska verkligen bli så förbaskat moraliskt riktigt. En stark 2:a

Sista boken av tio om polisen Ann Lindell i Uppsala. Jag såg fram emot den med skräckblandad förtjusning. Men jag blev besviken. Själva krimhistoren började med ett bra upplägg, men rann liksom sedan ut i sanden. Historien om Ann och Edvard däremot - en av de känslomässigt tyngsta relationsdramer jag någonsin läst. Jag kunde nästan inte andas, så tungt blev det i bröstet i denna sista bok.

Kristina Simar

2011-09-28

Jag har läst alla Kjell Erikssons böcker och tyckt lika bra om dem i allihop. Ann Lindell har alltid varit en sympatisk person i mina ögon, även om hon gjort ett och annat fel. Jag kommer att sakna henne, eftersom detta är hennes sista fall. Hoppas att Kjell Eriksson skriver flera böcker som håller samma mått som de som handlat om kriminalkommissarie Ann Lindell. Kjell Eriksson har ett medryckande språk och spänningen håller igenom hela boken och stegras även mot slutet. Kjell Eriksson är även en mycket suverän gestaltare, särskilt när det gäller trädgårdars grönska. Där ser jag framför hur vackert träden och buskarna blommar.

Lena L

2011-09-23

En lysande berättelse med karaktärer som jag komer att sakna i flera dagar. Synd att det är hans sista bok om Ann LIndell.

Marit Edèn

2011-02-16

En ovanlig kriminalroman, men lika bra som vanligt av Kjell Eriksson

Maiken Karlsson

2010-01-27

Sorgligt att detta ska var sista boken om Uppsalapolisen Ann Lindell. Men mycket bra som vanligt!

Anne-Lie Månsson

2009-10-21

Sista boken i serien med Ann Lindell.
Akademiska intriger i Uppsala, gamla familjehemligheter som dras fram i ljuset.
Vi får än en sista gång möta Viola och Edward, jag blev berörd och aningen tårögd över skildringen. Vemodigt.