Operation fosterland

Holt, Anne

Selma Falck vaknar naken i en brinnande stuga på kalfjället. Hon minns ingenting, hon vet inte var hon är eller hur hon kommit dit. Mörbultad och skadad lyckas hon ta sig ut och ser stugan brinna ner till grunden. Fjällvärlden är helt öde, inga hus och inte en människa i närheten. Temperaturen sjunker och en snöstorm är på väg in. Chanserna att överleva är små. Medan Selma kämpar mot skadorna och kylan börjar minnet långsamt och fragmentariskt återvända. Till slut står en skrämmande bild av det senaste halvårets händelser framför henne. Selma inser att hon måste överleva och återvända till civilisationen. Nationens framtid står på spel och det är mycket bråttom.Operation Fosterland är den andra boken om före detta stjärnadvokaten Selma Falck.

KaH

2021-12-28

En bok jag inte gillar alls, på något sätt känns den tjatig. Har oxå lyssnat på första boken om Selma Falck som heller inte föll i min smak.
Uppläsare Magnus Roosmann är som vanligt väldigt bra.

Henrik Johansson

2020-09-22

Som vanligt riktigt spännande i gränslandet mellan fiktion och verklighet, mellan storpolitik och den vanliga människan

2020-09-14

Anne Holt har slagit till igen! Riktigt, riktigt bra är detta. Mycket spännande och med en intrig som kan skrämma slag ordentligt. Det är en otäck bild av vad som kanske, kanske skulle kunna hända i dagens samhälle.

Bettan_bokprataren

2020-08-09

Anne Holt har tillhört min absoluta favorit författare ända sedan hennes böcker om kriminalkommissarie Hanne Wilhelmsen.
Tyvärr tycker jag inte att Anne kommer upp i den nivån som de böckerna höll. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är jag inte tycker om eller vad det är jag saknar i den nya serien om Selma Falck.
Visserligen är Anne Holt oerhört bra när det kommer till att väva ihop intriger vilket hon även lyckas riktigt bra med i den här boken. Dessutom gillar jag att hon oftast tar upp aktuella ämnen. Den här boken är inget undantag och hon blandar högerextremt hat som florerar på på sociala medier och på bloggar med mord och ett uselt förhållande med sina barn.

För mig blir den här boken lite väl rörigt, jag har svårt att hänga med i de olika parallellhandlingarna.
Boken blir inte till den bladvändare som jag hade önskat men trots det är den väl värd att läsa.

En välskriven deckare, eller rättare sagt thriller som innehåller mord, hämnd och mycket politiska intriger och spel i maktens korridorer.
Dock tycker jag inte att det här är någon av de bästa av Anne Holt.
Läs gärna del 1 först i den nya serien om Selma Falck EN GRAV FÖR TVÅ