Operasjon Garbo

| 1988

Flag from no

Calle Lindström

2015-10-24

Även om Sovjetunionen inte längre existerar känns ämnet - Ryssland invaderar Sverige - fortfarande rätt aktuellt med tanke på hur opålitligt Ryssland är även i dessa dagar. Författarna bakom pseudonymen Harry Winter är uppenbarligen kunniga vad gäller militären och politiken (de har också en ganska tydlig samhällskritik mot det svaga svenska försvaret och den svenska utrikespolitiken; boken är utgiven av Timbro förlag). Problemet är att boken är så torrt berättad. Det finns ingen central huvudperson utan vi får följa femtioeleva (fler än vars namn jag kunde hålla reda på) olika personers öden och äventyr i politiska sammanträden, militära överläggningar, diplomatiska sammanträden, etc. Det är egentligen först halvvägs in i boken som det händer någonting utanför regeringens, militärens och ambassadörernas sammanträdesrum. Men även då, när ryssen kommer, är det hattigt berättat och aldrig särskilt spännande. Och när jag slutligen läst ut boken lämnas jag med en cliffhanger och vet jag fortfarande inte hur det gick, för det får man tydligen reda på i uppföljarna.

Stefan Abrahamsson

2010-12-14

ett tiotal år sedan jag läste denna serie, men kommer ihåg spänningen i böckerna ännu