Oönskad

Malley, Gemma

| 2009

Gripande framtidsthriller som väcker tankar! Jag heter Anna och jag borde inte vara här. Jag borde inte existera. Men det gör jag. Det är år 2140 och ett nytt läkemedel har gjort det möjligt att leva för alltid. Men det har också gjort att barn är oönskade på jorden. Alla som tar läkemedlet får skriva på en förkunnelse om att aldrig skaffa barn. Gör de det ändå tas barnet ifrån dem för att uppfostras på anstalt till ett liv som slav. Anna är ett sådant barn, övertygad om sin egen ovärdighet. Men så träffar hon Peter som målar upp en alternativ verklighet. Har hon rätt att leva? Kan hon fly sitt liv som oönskad? Vågar hon följa Peter? Oönskad av Gemma Malley är en gripande, spännande och tankeväckande roman med ekon av Margaret Atwood och Aldous Huxley.

Camilla Ask

2014-01-12

Naivt skriven även om den riktar sig till ungdomar. Dock är historien tilltalande.

Skrotmagnet

2009-10-31

Jag ska vara ärlig: boken har ett synnerligen intressant (om än inte unikt) upplägg som även är mättad med intressanta etiska frågor. Den centrala frågan är om man ska välja ett Evigt barnlöst liv eller Begränsat liv med barn. Tyvärr förstörs mycket av följande: tunt språk, ojämna karaktärer, obesvarade frågor och logiska brister.

Om det är något som kan förstöra en intressant grundhistoria så är det gester som upprepas till förbannelse.Inte bara Anna, utan ALLA ”biter sig i läppen” eller har ögon som ”smalnar”. Hela tiden.

Den till irriterande mjäkighet hjärntvättade huvudpersonen Anna var ansträngande svår att sympatisera med. Jag satt mest och hoppades att hon skulle komma till sans eller att Peter skulle överge henne och ta med Sheila istället (som det verkade vara betydligt mer krut i). Fast lite svårt när Anna är protagonisten :)

Lite logiska luckor också. En stilla tanke som dök upp under läsningen var varför en myndighet som uppenbarligen inte drar sig för att straffa och avrätta både Önskade och Oönskade helt enkelt inte steriliserar alla Önskade som tar Långtliv? Eller opererar in preventivmedel på dem? Långtliv kunde inte BLI ett preventivmedel, men det var tydligen okej att ta det vid sidan om? Inte för att jag tycker att det SKULLE vara så. Snarare är det en fråga bland flera som inte får något svar. Hoppas uppföljaren (The Resistance) kan ge svar på dem!