Onnellisten loppujen kerho

Tunnelmallinen hyvänmielen kirja elämässään eksyneistä ihmisistä ja uusien polkujen löytämisestä. Leskeksi jäänyt Cecilia ei tiedä, miten jatkaisi eteenpäin. Pitkän avioliiton nujertama Lisbeth kaipaa arkeensa jotain uutta. Nuori perheenäiti Ivy on kyllästynyt jatkuvaan huolehtimiseen. Kaikki kolme naista ovat elämän taitekohdassa, kun he löytävät kutsun Onnellisten loppujen kerhoon. Kolmikko päätyy ensitapaamiseen, jolloin käy ilmi, että kyseessä on kirjoituskurssi. Nyt heillä on kahdeksan viikkoa aikaa kirjoittaa itselleen onnellinen loppu. Kaihoisa romaani vie lukijat viehättävään pieneen taloon sokkeloisen satamakorttelin uumeniin, missä kurssilaiset löytävät uutta valoa elämään.

Trevlig svensk berättelse.

Här är den lite mer djupgående känslor som präglar karaktärerna, bland annat sorg, den trista vardagen om att inte bli sedd eller man helt enkelt tappar bort sig själv. Låter urtrist men att få vara med på hela resan är helt fantastiskt, där drömmar tar vid och låta känslorna blomma ut. vänskap som utvecklas och alla bär på olika ryggsäckar. Den är så vacker på alla sätt. Njuut

Elin Peiser

2021-08-15

Tre väldigt olika kvinnor får inbjudan till skrivkurs. Läsvärd bok.

Anne Hansson

2021-05-26

En helt okänd författare för mig, fick boken i present, du måste läsa denna, sa personen. Tänk en bok utan grym död, helt fantastiskt, jag njöt i varje kapitel, lite humoristiskt man kunde skratta i mellanåt, men ändå lite tragiskt. Att följa dessa personer i boken och dessa öden dom varit med om. Historien är välskriven och lättläst, kapitlen är korta och intressanta, och just att man får läsa om personerna i olika kapitel. Tror nog att jag försöker leta upp fler böcker av denna författare.

Anna-Karin Larsson

2021-04-27

Väldigt välskriven och genomtänkt. Blandat med sorg och glädje, livets alla delar. Kan varmt rekommendera!

Elisabeth Svensson

2021-04-12

Underbar feelgood som får en att le och gråta

Tre kvinnor befinner sig vid ett vägskäl i livet, dessa tre kvinnor får en reklamlapp på sina bilar om en inbjudan till skrivkursen "Klubben för lyckliga slut" ingen tänker gå dit men på något sätt så hamnar de alla tre där. Cecilia som blivit änka, Lisbeth som längtar bort från sitt gråa, förutsägbara liv och Ivy som oroar sig för mycket kring allt. En gång i veckan träffas de på skrivarkursen där Sam är kusrsledare som även han har en del att bearbeta från sitt förflutna.

Jag har nog läst de flesta av Carolines böcker och gillat dem alla och likaså denna. Den här boken är en feelgoodpärla som har ett djup, mycket känslor allt från sorg, vänskap, smärta, värme, kärlek och gemenskap. Jag tycker Caroline skildrar både känslor, människor och miljöer på ett djupare plan så att jag som läsare upplever det både äkta och trovärdigt. En underbar bok om relationer och livet, om att utvecklas och att hitta sig själv och sin väg för att bli lycklig.

Fantastisk feelgood. Fick tårarna att bara rinna över kinderna. Men bjuder också på mycket skratt, värme och kärlek. Rekommenderas varmt!

2021-03-08

Jag har väldigt länge varit nyfiken på Caroline Säfstrands böcker och jag har till och med köpt en, som fortfarande står oläst i hyllan. När jag såg att Feelgood-Kollektivets bok för februari skulle vara hennes senaste, Klubben för lyckliga slut, så visste jag omedelbart att det skulle bli den första jag läste av henne. Sedan började jag höra lysande recensioner och som vanligt blir jag skeptisk då.

Jag brukar vara kinkig när det kommer till böcker som beskriver mycket känslor och liknande. Mitt problem är, oftast, att jag inte alls reagerar så som författaren skriver att karaktärerna reagerar. Även om vi i princip känner samma sak. För mig blir det otroligt störande när det händer och svårt att känna igen mig. Så blir det inte här. Inte överhuvudtaget. Jag behöver inte för ett ögonblick känna att jag får karaktärernas reaktioner nertvingade i halsen. Jag tillåts känna allt själv. Det är oerhört befriande att inte få andras känslor och reaktioner tvingade på sig. Att slippa känna att jag själv inte är "normal" för att mina egna reaktioner är så långt ifrån de som vanligtvis beskrivs.

Klubben för lyckliga slut är så berörande och väldigt upplyftande. Dessutom utspelar den sig i Helsingborg och jag kommer helt klart att göra en utflykt till Råå. Så fort det går. Det gläder mig att detta är första delen i en serie, även om jag får känslan att vi inte kommer att få följa de här karaktärerna mer. Det känns som att de är färdiga att klara sig själva. Det är egentligen bara en sak som stör mig i hela boken... det är inte sex färger i regnbågen. Det är sju.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/03/klubben-for-lyckliga-slut-av-caroline.html

2021-03-06

Vilken pärla till bok! Jag började läsa och sen läste jag tills boken tog slut, vilket den gjorde alldeles för fort.

”Klubben för lyckliga slut” är en berättelse om det viktiga att äga sitt eget liv, att positiva tankar kan göra mycket för hur livet blir. Det är en varm feelgoodbok med lite svärta. Man möter mycket värme men även det svåra som kan finnas i livet som sorg, depression och död.

Carolina väver i sin bok ihop tre kvinnors liv i sorg, vänskap, gemenskap och rädsla. Alla har de ett bagage med sig i livet när de börjar hos Sam i Klubben för lyckliga slut. Ett bagage som tär på dem.

Det är en fint berättad historia som känns väldigt äkta och verklig. Caroline är väldigt bra på att skildra människor och relationer i deras vardagliga liv. Ett liv med oväntade vändningar och svåra beslut. Det är en bok om att ta sig igenom något svårt och hitta glädjen och ljuset i livet igen.

”Klubben för lyckliga slut” går rakt in i mig och där kommer historien och karaktärerna att stanna länge. Tokgillade detta!!

Eva Pettersson

2021-02-04

Feelgood med lite djup i.

Pia Gummesson

2021-02-02

Älskar denna fina bok av Caroline Säfstrand, en pärla som berör mitt hjärta. Feelgood som jag varmt rekommenderar.

Stinas_boksida

2021-02-02

Cecilia är änka och har svårt att gå vidare.

Lisbeth lever i ett äktenskap som är lite tråkigt.

Ivy har problem med ångest och oro.

Alla tre får en dag en reklamlapp på sin bil om en skrivkurs, "Klubben för lyckliga slut".
De alla tre är lite vilse här i livet och vet inte riktigt vilken väg de ska ta. Så när det är dags för första träffen går de alla hem till Sam som håller i kursen.

Det blir inte alls som de tänkt sig. Klubben förändrar deras liv för alltid.

Här har vi en härlig feelgood om att hitta sig själv och den väg man ska gå. Den har lite djup men är ändå väldigt varm och fin.

Man lär känna karaktärerna bra och jag tycker mycket om dom. Det känns äkta och trovärdigt vilket gör att man berörs.

Trots allvar, rädslor och svek, finns här även kärlek, glädje, hopp och vänskap.

Bettan_bokprataren

2021-01-31

Caroline skriver på ett ljuvligt sätt, som trollbinder och får mig att bara vilja ha mer. Nu är boken utläst och tomheten vibrerar i kroppen, jag vill ha mer! Som tur är så är det här första boken jag läser av författaren men absolut inte den sista vill jag lova.

Klubben för lyckliga slut är en härlig feelgoodroman som har allt! Hjärta, smärta och familjehemligheter. Caroline har lyckas hitta en fin balans på att hantera olika typer av sorg och själslig smärta samtidigt som hon förmedlar hopp och glädje. En berättelse som dessutom bjuder på målade miljöbeskrivningar och ett härligt och lagom stort persongalleri. En bok att krypa upp i soffan med, ta med muggen med gott kaffe och tänd ett ljus. Sedan är det bara att njuta.

En bok som berör och stannar kvar. LÄS NU, för tusan !

2021-01-19

Trevligt att umgås med de olika personerna och att vistas i Råå. De lyckliga sluten kändes lite väl tillrättalagda.