Onkel Toms stuga

Onkel Toms stuga (originaltitel Uncle Tom's cabin; or, Life Among the Lowly) är en roman skriven av Harriet Beecher Stowe, publicerad den 20 mars 1852. Den handlar om slaveriet i USA sett ur slavarnas perspektiv och bidrog starkt till att slaveriet avskaffades 1865 efter amerikanska inbördeskriget. Boken beskriver slaven Tom som förblir sin ägare trogen trots misshandel. Samtidigt skildras slavinnan Elizas flykt mot norr.Stowe, en Connecticutfödd lärare vid Hartford Female Academy och aktiv abolitionist, fokuserade romanen på karaktären Onkel Tom, en svart slav kring vars liv de andra sidoberättelserna om de andra karaktärerna - både slavar och slavägare - kretsar. Den sentimentala romanen återger slaveriets grymma verklighet men den bedyrar också att den kristna kärleken kan övervinna något så destruktivt som förslavandet av människor. Onkel Toms stuga var den roman som...

Fredrik Umark

2023-02-20

Läste boken som vuxen och jag älskar böcker om svarta under inbördeskriget av vilka det finns en uppsjö. Stowe kan berätta med ett enkelt språk och det är vad som gör OTS till en bok för allra åldrar. Mina egna fördommar mot religioner och troende gör att denna boken inte får 5:a i betyg.
Mycket läsvärd

Teresia Kjellgren

2014-03-05

Av alla böcker jag läste som barn/tonåring är det här en av de som jag minns. Vet inte om den skulle få fem stjärnor om jag läste den idag men när jag läste den, någon gång på 90-talet, gav den ett intryck som varar än idag. Ska nog läsa om den vid tillfälle.

Siv Eriksson

2011-06-08

Läste jag som barn och blev djupt berörd.

Denna bok var bra men hemsk pga allt som slavarna fick utstå förr i tiden.
Det är sorligt att det var så förr. :(

Nenne N

2009-10-05

En mycket bra bok!! Mycket läsvärd!

Halina petersen

2009-06-13

This is a book that moved me a lot when I was young - I was reading it over and over again