One Good Turn

Atkinson, Kate

| 2006

People queuing for a lunchtime show witness a road-rage incident - an incident which changes the lives of everyone involved. Jackson Brodie, ex-army, ex-police, ex-private detective, is also an innocent bystander - until he becomes a suspect. In One Good Turn she takes her masterful plotting one step further.

2018-05-13

Läst på svenska (hittade bara på engelska här): Dags för en femma för Atkinson! Det här är en historia som saknar motstycke skrivet på ett sätt och på ett språk som saknar motstycke! Underbart bra! Till en början går läsningen lite trögt och man undrar vad detta ska bli. Sen händer det slag i slag. Att Atkinson klarar att hålla alla dessa bollar/händelser/människor i luften samtidigt är en bragd. Det blir en både njutbar och rolig läsning med en slutvändning som heter duga.

Thomas Rosswall

2009-06-13

Utomordentligt välskriven och spännande konstruktion. Spänningsfaktorn relativt hög, men boken är en njutning att läsa.

Karin Waller

2009-04-13

Atkinson har gjort det igen, lika bra som i Case histories: lurat en deckare att bli en riktigt bra roman. ”Existential yet gripping”, så som en av huvudpersonerna, en olycklig författare av mysdeckare, drömmer om att skriva. Tragiskt och medkännande, samtidigt berättat med torr mörk humor.

Jackson Brodie, fd polis, fd privatdeckare och vår hjälte, tycks ha drabbats av den kinesiska förbannelsen ”may you live in interesting times.” Vittne, misstänkt och ständigt inblandad i ”incidenter”, omgiven av brott. Vi får även följa de andra vittnena och inblandade som knyts samman av en historia som är många historier, en rysk trädocka med docka inom docka inom docka; wheels within wheels.

Förslag på musik: Lucinda Williams, Gillian Welch, Emmylou Harris & co