One For The Money

Evanovich, Janet

| 1994

Stephanie Plum is down on her luck. She's lost her job, her car's on the brink of repossession, and her apartment is fast becoming furniture-free. Enter Cousin Vinnie, a low-life who runs a bail-bond company. If Stephanie can bring in vice cop turned outlaw Joe Morelli, she stands to pick up $10,000. But tracking down a cop wanted for murder isn't easy . . . And when Benito Ramirez, a prize-fighter with more menace than mentality, wants to be her friend Stephanie soon knows what it's like to be pursued. Unfortunately the best person to protect her just happens to be on the run . . .

2021-09-11

Jag har hört så otroligt mycket bra saker om den här serien, men fram till nu så hade jag faktiskt inte läst en enda av dem. Redan så långt tillbaka som 2010, alltså till och med innan jag hade startat upp min blogg, så köpte jag en. Som visade sig vara del elva. Där kunde jag ju inte börja läsa. Lite skäms jag över att medge att jag bara lite drygt två år senare lyckades hitta Lovligt byte, som är första delen, på ett antikvariat. Jag är så sist på den här bollen. Men bättre sent än aldrig. Eller hur?

Boken känns förvånansvärt aktuell och fräsch, med tanke på att den är över 25 år gammal. Det enda som skvallrar om det är avsaknaden av mobiltelefoner (som skulle ha hjälpt Stephanie ofantligt mycket) och andra tekniska hjälpmedel. I övrigt så följer det här inga regler och mallar överhuvudtaget. Det bara körs på.

Lovligt byte är lättsam, lättläst och lättsmält. Nu är bara frågan hur jag ska göra med den här serien. Ska jag hoppa direkt till elfte delen? Ska jag lägga kraft på att försöka läsa i ordning? Det är otroligt svårt att hitta de här böckerna på svenska. De finns inte på någon streamingtjänst och de finns inte på något bibliotek nära mig. Eller jo, på universitetsbiblioteket, men av någon anledning så får man inte låna dem utan bara läsa dem på plats. Det är ju tyvärr inget alternativ.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/09/lovligt-byte-av-janet-evanovich.html

A H

2020-11-17

Rolig!

Karin Norlander

2013-02-13

Hahaha, har läst hennes böcker i blandad ordning så ibland får man förklaringar i efterhand på hur saker hänger ihop, så med denna boken.

Carina Svensson

2012-12-21

Brukar ha svårt för böcker som ska vara roliga, men den här fann jag mycket underhållande!:)

Marianne Strandberg

2010-11-24

Lättläst o ROLIG!

Malin Sellgren

2010-01-04

Har läst hela serien o jag gillar de skarpt! Lättlästa & mycket underhållande - jag har skrattat många gånger under läsandets gång.... Perfekta semesterböcker!

Johanna P

2009-08-11

Extremt rolig!

Karin Karlsson

2009-07-10

Inte alls särsklit underhållande.

Frida Niss

2009-06-14

Första boken och en av de bästa. Man kan inte annat än älska karaktärerna, speciellt Lula:D