One day

Nicholls, David

| 2009

2038

'ONE DAY is destined to be a modern classic' - Daily Mirror Twenty years, two people, ONE DAY. The multi-million copy bestseller that captures the experiences of a generation. 'I can imagine you at forty,' she said, a hint of malice in her voice. 'I can picture it right now.' He smiled without opening his eyes. 'Go on then.' 15th July 1988. Emma and Dexter meet for the first time on the night of their graduation. Tomorrow they must go their separate ways. So where will they be on this one day next year? And the year after that? And every year that follows?

2016-12-10

En av dessa hajpade feelgood böcker som jag brukar tycka är rent trams men den här skiljer sig åt från mängden. Riktigt ok skriven med både värme och känsla.

2016-12-06

Betagande berättelse om relationer, utveckling och livet. Blir förvånad över att en del klassar denna bok som feelgood då det för mig kändes som så mycket mer och större. Och mer allvarstyngd. Gillar upplägget, för mig försvann dock överraskningselementet då jag redan sett filmen. Hade lika stor behållning av boken ändå.

Matilda Norberg

2016-06-18

Blev både irriterad och fångad av boken. Långsam i början, på väg att sluta läsa av klichéer, men gillade konceptet och den utvecklades och blev intressant efter ett tag. Slutet är jag också velig om, å ena sidan gillar jag inte den dramatiska vändningen som återkommer i så många böcker av den här karaktären... Å andra sidan görs det på ett snyggt och ärligt sätt, där läsaren får följa med några år till. Med perioder av betyg 2 och perioder med en fyra så får det bli ett medel på tre.

Jonna P

2015-08-07

Tyckte första delen av boken var riktigt seg och jag förstod inte alls varför folk har pratat så mycket om denna bok. Den tog sig mot slutet och jag kände igen mig väldigt mycket i Emma som person vilket alltid ger ett + till en bok.

Jesper Svensson

2015-03-22

Han skriver bra om relationer. Intresseväckande. Bra språk.

Ann W

2014-12-18

En av de mest deprimerande böcker jag någonsin läst. Inte "feelgood" på en enda sida!

Erica Lirsjö

2014-08-01

Kalla Fötter-mannen briljerar, och som vanligt var boken bättre än filmen även om filmen är riktigt bra (och castingen klockren).

Teresia Kjellgren

2014-02-27

Jag gillade verkligen boken. Var tvungen att läsa å läsa å läsa för att se hur det skulle gå för de. Men vilket slut sen....

Elli H

2014-02-09

Helt okej. Handlingen var seg och ganska hoppig

Anna Engström

2014-01-28

Mikaela Veijalainen

2013-11-30

Jag tyckte boken var väldigt utdragen, tunn och ganska tråkig. Kärlekshistorien i sig var inte särskilt intressant. Inget jag skulle rekommendera vidare.

Ursula Stålhandske

2013-11-24

En härlig bok med ett språk som lockar till leenden. Vardagen blev lättare att leva tillsammans med denna bok, trivsamt sällskap och underhållning. Det är inget dåligt betyg! Uppläsaren Anders Ekborg bidrog med råge till trivseln.

Anna Collin

2013-10-01

Fantastisk bok som jag tog mig igenom med vissa besvär. Stundvis var den ganska seg. Men den var väl värd det. Jag tror få böcker har lämnat mig med ett så bestående intryck som denna. David Nicholls kan sitt hantverk. Boken rör verkligen upp känslor ur hela registret.

Moody Blue

2013-07-24

Jag förstår inte alls vad folk ser/sett i den här boken. Den är plågsamt utdragen och långsam, fylld med onödigt nonsens man efter de första 60 sidorna bara skummar sig igenom. Karaktärerna är enformiga och deras kärlekshistoria utkletad som för lite smör på för mycket bröd. Boken är "bara" 367 sidor lång och ändå fann jag mig själv efter sisådär 100 sidor undrandes hur länge den här utdragna historien egentligen skulle pågå. Det enda som drev mig till att faktiskt läsa klart boken var min envishet att aldrig påbörja en bok och inte läsa till sista sidan. jag skulle inte rekommendera den här boken.

Anna Lindström

2013-07-24

Råkade se filmen innan jag läste boken vilket var lite klantigt. ;) Helt okej men inte heller denna feelgood-bok är något jag fastnar för.

Louise Ö

2013-06-30

Åhhhhh!!! Den här boken är såå bra!!!!! En favorit, verkligen! Och den jag alltid rekommenderar när någon frågar efter en bra bok. Förstår verkligen att den har blivit en succé.

Maria Linder

2013-06-06

Mycket lättläst och bra berättad.
Gillar David Nicholls mer än Nick Hornby och han har mer djup än Helen Fielding och Marian Keyes.
Boken blir en 4:a mycket pga sättet att berätta på som gör storyn spännande och boken till en bladvändare.
Jag hade sett filmen innan, så boken innehöll inte många överraskningar. Ändå förgyllde den min förkylning markant och passar bra att sträckläsa i solen eller under bussresan...

Jelena Vasiljev

2013-05-09

En underbar bok som fick mig att gå runt i huset som en tok!

Lena eck

2013-04-27

Underbar bok man inte kan lägga ifrån sig, kärlek och en underbar från första sidorna.. underbar bok!!

Maria Jönsson

2013-04-21

Stundtals fantastisk, stundtals mindre bra. Sammantaget en trea.

Louise Olsson

2013-03-30

Underbar bok! Grät som attan!

Helena R

2013-02-13

Upplägget var intressant men jag tyckte att alla karaktärer kändes som karikatyrer. Det var ingen jag gillade, birollerna inkluderat. Men det unika upplägget med en dag i 20 århöjer betyget. Anders Ekborgs uppläsning var OK, en del uttal och tonlägen irriterade mig.

Josefin Kylli

2013-02-07

The best Boork I've Evert read!

Sanna S

2013-01-23

Jag började läsa en gång, jag började en andra gång, vad glad jag är att jag gav En dag en tredje chans. En bok i min smak, med lite trög början.

Karin Larsson

2013-01-16

Fin historia

emmakicki

2013-01-14

Inte alls lika bra som jag hade förväntat mig men ändå läsvärd. Gillar upplägget men det tog ett tag innan jag kom in i handlingen ordentligt. Ganska typisk 3:a.

Thomas Karlsen

2012-12-18

Svag trea. Intressant upplägg och gulligt romantiskt, men den fängslar inte riktigt. Dexter är FÖR eländig och ärligt talat blir det väldigt långa transportsträckor mellan varven. Vändningen mot slutet känns helt fel. Har du ingen annan bok i närheten kan denna duga som tidsfördriv ett tag men har du annat att välja på så kan du nog välja bort denna.

Lite halvtråkig, vardaglig. Tröttnade och läste aldrig ut den. Antagligen händer det mer mot slutet av boken som jag aldrig läste (vill inte avslöja något här) Såg sedan filmen istället.

Marcus Lundqvist

2012-10-11

En bok att fastna i och kötta igenom på bara några dagar. LÄS!

LÄS!

Angelica Persson

2012-10-07

Jag hade för höga förväntningar, tyvärr. Boken var bra, en stark trea. Välskriven och jag greps av karaktären. Men ibland blev huvudpersonerna lita väl veliga och även då historien. Det lite annorlunda upplägget och de sista kapitlen höjde boken nästan till en fyra.

Sjukt hög igenkänningsfaktor för födda 65-75, typ.

Anna A

2012-09-18

Inget vidare.

Cia Söhrman

2012-08-21

Lider med karaktärerna i boken! Tyckte mycket om boken. Ingen riktig koll på vad som skulle ske i handlingen. Oförutsägbar...

Linn van Keppel

2012-08-03

Vilken underbar bok!
Jag sträckläste den och älskade varje sidan.

2012-07-30

Oj sicket motstånd jag hade inför att läsa den här boken... som jag har med alla böcker, filmer etc som blir extra hajpade... ALLA ska läsa den, alla pratar om den, alla ska se/har sett filmen... men men på rean föll jag till föga och köpte boken.. och ja jag gillade den på något sätt... den handlar om Dex och Em som möts en natt och sedan följer vi dem samma dag år efter år, med allt som sker dem emellan, inom dem själva och mellan dem och andra som korsar deras vägar... Enkelt upplägg, blir inte tråkigt, men rappt som någon sa?? öhh nej det vet jag inte... jag slås mer av hur svårt det ska vara och få till något, fast man vill... eller är det bara en längtan efter något annat som driver en att hålla fast vid gamla drömmar, att man tror att om jag valt så istället, om jag ändå hade det istället, då skulle det varit såååå mycket bättre... och här sitter jag i eländet istället?? eller snabb lycka via kändisskap, via ytliga relationer, via att fly från sig själv, den man är och det man känner... många frågor kan man ställa sig och det är väl det som driver mig att läsa färdigt. Har inte sett filmen, men antar det blivit en feelgood film a la Sliding doors, Love actually, PS I love you... som jag förvisso älskar... Ett extra plus till bokens twist och till den snygge författaren ;-)

Emma Edenborg

2012-07-20

Kommer snabbt in i den. Svårt att slita sig från boken och man undrar hur det kommer gå för dem.

kristina Wåhlin

2012-07-19

Fantastisk sommarläsning, riktigt bra upplägg på en annars ganska platt handling

Sabine Minell

2012-06-17

Vilken kärlek... Sådana här böcker läser man inte varje dag och det är inte ens språket eller sättet den har skrivits på som är det finaste i boken. Det är handlingen, Dexter och Emma, som är det magiska. Kärleken de besitter men även vänskapen och alla de andra komplicerade känslor de har för varandra under 20 år. Att en enda dag, varje år, under 20 år kan vara så avgörande och livsviktig..

Matilda Falk

2012-06-10

Kärlek från en annan sida än vad det normalt brukas skriva

Ola Janåker

2012-04-25

Underhållande och (nästan hela vägen) lättsam.

Gun Petersson

2012-04-10

Sådär. Jag blev lite trött på huvudpersonerna.

Linda Sjöberg

2012-03-23

Jag älskar och harar denna boken! Allt förändras på en enda sida. Filmen är usel jämfört med boken

Johanna Wemminger

2012-03-09

Fick lite Nick Hornby-känsla; härligt stilgrepp med att bara skildra en dag, 2 människor, år efter år. Filmen är helt okej (men dessvärre extremt förkortad). Rekommenderas varmt.

Marina Kajgård

2012-03-08

Författarens intention var att inte skriva en vanlig tjej-möter-kille-bok. Jag skulle vilja säga att han lyckades med bravur. Tycker ofta att realtionsdramor är "Helt OK", men denna var mycket mer än så. Rolig var den också. De humoristiska kommentarerna Emma leverar är klockrena. Både glädje och sorg i ett paket, rekommenderas verkligen!

Josefin Zimmergren

2012-03-06

Lite seg att komma in i med efter första halvan kunde jag knappt lägga ifrån mig den. Läste nog lite för snabbt för jag kan inte komma ihåg hur den slutade...

Marita Ryen

2012-03-05

Känns som boken kunde kortats ner betydligt. Bra språk men tråkig.

Jess .

2012-02-24

Håller inte alls med om att den bara handlar om en "kille som leker av sig". Den är mycket mer än så.

Det här är en roman om Emma Morley och Dexter Mayhew, eller kanske rättare sagt en roman om deras relation. Det låter kanske som en vanlig kärleksroman men varken till formen eller innehållet är boken särskilt vanlig. Bara det att en bok har två lika starka huvudfigurer är faktiskt ganska ovanligt.

Formen är lika enkel som genial (finns det andra böcker med samma idé?); varje kapitel gör nedslag på ett och samma datum,15 juli, med början 1988 till och med 2007. Allt skildrat som snapshots - som ett album med foton från samma tidpunkt varje år. Romanen är således mer episk än dramaturgisk till sin karaktär (vilket heller inte är det vanliga i moderna romaner); den skildrar människors livsutveckling utan romanformens sedvanliga stegring mot gyllene snittet. Därför blir man också som läsare så chockad när den dramatiska vändningen kommer. Att romanen gjorts om till film är inte konstigt med tanke på dess starka drag av filmmanuskript, med dialoger och "scenanvisningar" uppblandade med karaktärernas tankar och skildringar av inre tillstånd. Allt skrivet i presens vilket förstärker nukänslan och förminskar författarens "allvetarröst" - det förtar den slags "ödesbestämda" riktning romaner ofta har. Författaren redogör bara för det som är i stunden utan att verka kunna påverka fortsättningen.

'My car keys.'
'I've hidden them,' says his father, reading the paper.
Dexter can't help but laugh. 'You can't hide my keys!'
'Well clearly I can because I have. Do you want to play looking for them?'
'May I ask why?' he says, indignant.
His father lifts his head from the paper, as if sniffing the air.
'Because you are drunk.'
In the living room, Cassie gets up from the sofa, crosses to the door and pushes it closed.

Att bara återge handlingen skulle vara en missvisande beskrivning av den här boken. Till handlingen genomgår både Emma och Dexter klassiska karaktärsutvecklingar som vi känner igen från romaner och filmer. Emmas historia kan ytligt beskrivas som en framgångssaga. Till en början är hon "misslyckad" - jobbar några slitsamma år på en mexikansk sylta utan att komma sig för med att "göra något av sitt liv och sina drömmar". I sitt "hopplösa" tillstånd väljer hon en partner hon inte älskar utan snarare föraktar. (Denna stackars Ian, är en misslyckad stå-upp-komiker - den där godhjärtade nördtypen som aldrig får flickan.) Men Emma rycker upp sig; utbildar sig till lärare, gör slut med Ian och blir till slut en framgångsrik författare. Hon har till och med lite klichéartat glasögon i början, för att på slutet vara moget vacker, utan glasögon.

Dexter gör något av en motsatt karriär - utan att ha mål eller mening surfar den unge, snygge Dexter runt i en lyxig tillvaro, med resor, glamoröst jobb på TV, kändisfester och olika sexuella partners. Tills han vacklar, tappar fotfästet, super ner sig och faller från alla piedestaler. Från bottenläget klättrar han mödosamt upp mot någon slags "vardaglighet"och kanske, kanske antydan till harmoni. Hans resa är med andra ord att likna vid en utvecklingsroman där mannen genomgår ett Dantes inferno, som ett katarsis, innan han blir "vuxen". Mitt i dessa komplicerade livsresor finns Emma och Dexters sporadiska möten, konfrontationer och samtal. Det är bokens röda tråd - deras relation och dess förändring över tiden.

Ytligt sett kan alltså boken verka ganska dramatisk. Deras liv är ju egentligen stora dramer - precis som allas våra liv är. Men hur många tänker på sina liv som stor dramatik? Vardagens småttiga, traggliga, petitessiga realiteter kommer liksom emellan och gör att vi liksom inte ser LIVET. Just detta är David Nicholls duktig på - att skildra det stora, sköra livet på ett odramatiskt sätt, genom att lyfta fram små detaljer och mänskliga tillkortakommanden i vardagen. Livet bara går och så plötsligt en dag....

Jag kan tänka mig att de flesta i min ålder, mellan 40-45 år, känner sig träffade av den här boken. Dels känner man igen sig i Emmas och Dexters unga 90-tal och dels kan man inte låta bli att fundera vad man själv gjort med sitt liv - hela det där livet mellan 20 och 40 som förflöt liksom igår. Hur kunde det gå så fort? Vad gjorde jag egentligen? Vad gjorde jag inte?

Av de två karaktärerna "tror" jag mer på Dexter än på Emma; Dexter är trots sitt ganska extrema liv mer mänsklig. Kanske har jag lättare för att identifiera mig med en förlorare som Dexter än den "söta duktiga flickan" Emma. Men framförallt förstår jag mig inte på henne psykologiskt - hur står hon ut med att älska Dexter med alla hans sexuella utsvävningar? Hon verkar aldrig arg eller långvarigt svartsjuk - inte av den anledningen.

Det komplicerade förhållandet mellan sex och kärlek är en ganska intressant aspekt i Nicholls roman. Dexter är vad man kan kalla promiskuös och även Emma har några sexuella relationer, men boken saknar egentligen sexuella skildringar. När paret väl inleder en "riktigt" kärlekshistoria verkar deras sexuella relation mest vara en bieffekt av den stora kärleken. Det är som att deras sexliv egentligen inte har något att göra med deras kärlek till varandra. Jag blir inte klok på om Nicholls på detta sätt ger uttryck för den "manliga" synen - att sex och kärlek går att särskilja - eller om boken på detta sätt blir "kvinnligt" romantisk? Nicholls avhållsamhet från sexskildringar är dock hedervärd - sex i konst är nästan alltid spekulativ och fyller sällan någon funktion.

Jag retar mig lite på att boken slutar när de är i 40-årsåldern. Nicholls är själv i 45 årsåldern och hans bok bygger nog en hel del på egna erfarenheter, vilket förklarar att han avslutade romanen där han gjorde. Men gjorde han det inte lite lätt för sig genom att låta historien ta den vändning den tog? Skulle man ha kunnat hålla den romantiska glöden uppe i en skildring av ett ännu längre förhållande?

På det stora hela är One Day mycket läsvärd, framförallt genom sin intressanta form och Nicholls språkstil som både är träffsäker och rolig. Som alltid, när det gäller litteratur, är historien inte intressant i sig själv - det hänger på HUR den är berättad. Just därför är det mycket vanskligt att överföra bra böcker till film. Och mina farhågor för filmatiseringen av One Day infriades.

Filmen One Day har egentligen bara kvar ett skelett av historien från boken. Visserligen har (den brittiske) Nicholls själv skrivit manus, men resten av filmen är amerikanskt gjord vilket inte bådar gott. Kanske var det också ett misstag att låta Nicholls skriva manuset eftersom han naturligtvis var så inne i sitt eget bokmanuskript och hade svårt att frångå det. En friare tolkning av en bok blir oftast bättre. Filmen följer alltså bokens förlopp mycket nära, men bara punktvis - många viktiga händelser och känsloförlopp är utelämnade eller antyds bara. Och många detaljer i marginalen som är så viktiga för förståelsen av relationer och situationer är bortrationaliserade. Det som jag tycker gör boken så realistisk är de detaljerade beskrivningarna av nuet, det långsamma utdragna nuet som gör att perspektivet på livet fallerar (vilket är realistiskt), men i filmen är varje händelse komprimerad till just - en händelse. Den som inte läst boken borde därför uppleva filmen mycket hoppig och ibland nästintill obegriplig.

Och så har vi skådespelarna. Amerikansk casting måste enbart gå ut på att hitta typschabloner och tvålfagra ansikten, ansikten helt utan någon intressant skavank. Såna ansikten är tröttsamt att titta på i längden. Anne Hathaway är helt OK, hon är en bra skådespelare (och jag tänker hela tiden på vad lik Judy Garland hon är) men Jim Sturgess är bedövande tråkig. Jag tror han försöker göra en slags Hugh Grant-roll utan att förstå Hugh Grants sublima komik. Och hur bra dessa skådespelare än skulle kunna vara så blir det i alla fall inte trovärdigt när de ska spela 10 år äldre än vad de är. Skägg och grått hår hjälper inte. I de flesta fall spelar en äldre skådespelare bättre en ung roll, än vad en ung skådespelare spelar en äldre roll. Sammanfattningsvis kan man säga att bokens lättflytande realism och mänskliga tolkning av livet har blivit en tungrodd romantisk tjejfilm - en chick flick. Man hör det på en gång när den kvalmiga filmmusiken börjar.

Kamali 

2012-02-08

Hmm, jag är skeptisk. Klassisk "kille leker av sig medan kvinnan snällt väntar på sin tur". Vad är det som är så fantastiskt med det? Snarare känns det här som en roman med unkna könsroller och många mäns våta dröm. Dialogerna är stundtals briljanta men i övrigt är det inte en roman jag rekommenderar.

emma holm

2012-02-04

Väldigt bra läsning,skön att läsa. dock vart jag lite chockad av slutet, vet inte vad jag väntat mig men inte det iaf..

Agneta Sköldstedt

2012-02-04

Jag förstår inte varför den är boken blirvit så uppskattad och fått så fina omdömen. Den är tråkig, det händer inget intressant. Den består av tråkiga upprepningar som den uppblåste, självgode och egoistiske Dexter bidrar med. Hur en intelligent kvinna som Emma kan vara så kär i den här hänsynslöse mannen förstår jag inte. Nej läs inte den här boken om du vill uppleva något intressant omväxlande och spännande.

Sara Sunnefeldt

2012-01-19

Tyvärr lite överhajpad, men ändå väldigt bra. Skriven på ett annorlunda, lite finurligt vis (den 15e juli varje år). Den oväntade vändningen gör mycket för betyget! Ett tips är att först läsa boken och därefter se filmen, absolut inte tvärt om.

Anna-Karin L

2012-01-12

Försökte skruva ned förväntningarna något och den var ok och bitvis bra, men inte så revolutionerande som en del skrivit.. språket var sådär, men kan bero på översättningen. Gillade Emma, men tycket nog att Dexter var rätt dum och egoistisk.Slutet delvis oväntat!

Adios Flamingo

2012-01-11

Jag tänkte "hur bra kan den vara?" men jo, den var bra ... Lite väl ... simpelt språk ibland och för många stereotyper gör att det inte kan bli toppbetyg, men de allra sista orden i boken är nästan värda en femma bara de. Förbannat fin bok. Verkligen. Om man slutar läsa i slutet för att det inte går som man vill gör man ett stort misstag. Jag är på sätt och vis glad över att jag visste hur det skulle sluta, men jag grät som ett barn ändå. Och den grät jag ännu mer bara för att det var så bra. Och för att en man kan beskriva kärlek på det här sättet (varför han nu inte skulle kunna det, men det känns verkligen som om boken är skriven av en kvinna.)

Charlotta CG

2012-01-09

Totalt överhajpad bok som dock får en extra stjärna för att den är välskriven och blir en sidvändare trots allt. Det stora problemet är att jag inte får någon som helst känsla för huvudpersonerna. Den ena är alldaglig och den andra självisk och korkad. Lämnar mig med ett "jaha" och smått förutsägbar förutom slutet är den också.

Marina Trenkoska

2012-01-07

Jättebra och mysig bok. Dock lite dåligt översatt...

Josefin Bengtsson

2012-01-03

Rörande och naturligt! En bok om vad som skulle kunna hända och jättebra!

Gunvi Lundqvist

2011-12-12

Du vill veta allt om Dex o Em, hur det går, skall de någonsin få varandra, en vänskap som beskrivs i en period på tjugo år. Vad finns under ytan på huvudpersonerna. Rekommenderas varmt, jag blev helt tagen av berättelsen.

Veronica Kamsten

2011-12-05

Mycket bra och läsvärd bok. Jag tycker dock slutet var lite trist.

cecilia westman

2011-12-04

Väldigt realistiskt, det är väl så livet ser ut, som en enda ber o dalbana av känslor. Skiljer sig från hans andra betydligt mer lättsamma böcker. Läsvär, med oväntat slut....

Emma Hortlund

2011-11-26

Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans den 15 juli 1988 vilket leder till en stark vänskap. I boken gör man sedan nedslag i deras liv en dag om året, den 15 juli. Man får veta vad Emma och Dexter gör på den aktuella dagen och vad som har hänt under det gångna året. Ibland är de på samma ställe, ibland inte. Jag tycker att det är ett smart upplägg att man bara får följa just en dag per år, även om kapitlen innehåller en hel del tillbakablickar för att inte lämna för stora luckor i historien.

Jag tycker om att läsa boken, men jag fastnar aldrig riktigt för den. Den är helt okej, klart läsvärd. Lättsam, men inte fantastisk.

Martin Linge

2011-11-25

Boken är välskriven vad beträffar den väldigt realistiska skildringen av två personers liv. Med intressanta personlighetsutvecklingar. Jag hade överlag högre förväntningar och jag trivdes inte med slutet av boken.

Johanna Lundin

2011-11-20

Kändes seg stundom och jag hade svårt att se vad hypen har haft för grund. Tog sig mot slutet.

Barbro Lindberg

2011-11-17

Lovestory. Är det så knepigt att beskriva den absoluta kärleken. Kärleken är så svårfångad- glider ur greppet precis när man tror att man har den i sin hand. Längtas blå blomma gör sig bäst på håll! Jag hade svårt att identifiera mig eller känna igen mig. Men det var roligt och underhållande att läsa om huvudpersonernas strävan med sina liv.

Marilyn Mansilla

2011-11-16

Ingen överraskningen när jag läste boken..jag hade kanske för höga förväntningar?

Sanna Atran

2011-11-14

Den bästa bok som jag har läst, älskar den! Helt briljant skriven :)

milla mollan

2011-11-10

Jad tcykte mycket om boken, hur den ar annorlunda skriven me betyget blir lågt pga det som händer i dom sista kapitlen, jag vägrar att läsa klart boken och det har ALDRIG hänt förut!!!

Kitty Cat

2011-10-31

Gillar upplägget och boken är klart läsvärd

Jessica Nilsson

2011-10-27

En sån fantastisk bok. Han beskriver karaktärerna så bra. Känns tomt efter att jag läst ut den. Vad kan toppa denna!

Ida Hvalgren

2011-10-26

Boken har tagit väldigt lång tid för mig att läsa ut. Inte för att den är dålig utan för att jag har har haft en jobbig tid som har gjort att läsandet har legat på hyllan ett tag och därmed denna bok. Jag hade nog gett den ett bättre betyg om jag hade haft läslust och läst ut den utan att ta så långa pauser som jag gjort. Men på det hela en bra och läsvärd bok men om den är så bra som alla säger, det vet jag inte om jag tycker!

Jennie Björklund

2011-10-26

Åååh, vilken fantastisk bok, väckte skratt och tårar, hade ett oväntat slut, karaktärer man bryr sig om på riktigt! Känner en riktig tomhet nu...vad ska jag läsa efter det här?

Gunilla Jönsson

2011-10-23

Helt OK bok.Hade nog för höga förväntningar på den.Den gör sig nog bättre som film.

Sandra Svensson

2011-10-23

fanstastisk på alla sätt, slutet drog möjligen ner betyget lite grand men det är ändå omöjligt att inte ge den högsta betyg!

Cicci Harström

2011-10-20

En bok som berör!

Kent Bengtsson

2011-10-17

Förstår mig inte på boken. Tråkig eftersom inget överraskande händer, och det som händer blir man inte engagerad av

Anette B

2011-10-17

nja njä jag vet inte. Visst den gav några fniss här och där men det är definitivt inte en bok som jag kommer att minnas. Den bästa biten var nog den sista fjärdedelen av boken. Känner mig snål med en 2:a men vill inte ge den en trea heller. Nästan synd att det inte finns plus och minus här....

harriet karlsson

2011-10-16

ljuvlig sträckläsning även om det var lite väl mycket m Dexter.

Ceen E

2011-10-16

En bok som jag i början tyckte var rättså seg men den blev bättre å bättre ju längre jag läste! Tänkvärd! Jag hade dock otroligt höga förväntningar vilket jag inte tyckte att boken levde upp till. Å ett så tråkigt slut..där försvann feelgoodkänslan..

Nytänkande och väldigt bra. Oväntat slut som förstörde lite enligt mig.

Emelie -

2011-10-12

Just det, jag tror denna boken kommer bli kanon som film, den kändes nästan uppbyggd för att bli filmatiserad. Så, då filmen har premiär i helgen får man väl hoppas att detta stämmer!

Emelie -

2011-10-12

En väldigt starj 3:a. Lite väl överdrivna karaktärer, men dock en mycket fin historia. Och framför allt, ja, jag kunde helt enkelt inte sluta läsa den.

Lotta Lettenström

2011-10-07

Bra bok om hopplös kärlek.

Ulrika Andersson

2011-10-03

Fantastisk!

annie åsbrink

2011-09-26

Otroligt bra bok! Började läsa den mest för att jag inte hade något annat just då. Hade inga som helst förhoppningar och visste inget om den. Men OJ, efter redan två sidor var jag fast. Sögs in i atmosfären och karaktärerna i boken. Vacker, sorglig och med mycket OVÄNTADE vändningar! Läs,läs,läs och berörs av två människors olika liv.

Marina Larsson

2011-09-22

Hade högre förväntningar på den här boken...Lite segdragen och medioker enligt min smak...

Emma Andersson

2011-09-18

Det finns inget glamoröst över den här boken. Den är precis lika sorlig, tragiskt rolig och slumpmässig som det verkliga livet är. "Dex och Em, Em och Dex", år efter år... Jag tyckte verkligen om dem och denna årliga snabbresumé av deras liv gör mig smått knäsvag inför livets storhet. Man kan inte alltid räkna med ett lyckligt slut. Det behöver inte bli nattsvart heller. Det som är viktigt blir inte mindre viktigt och ibland är det de intensiva ögonblicken som blir som mest betydelsefulla.

Maria Blomkvist

2011-09-15

En vacker, om än något sorglig, historia om livet, relationer och kärlek och hur allt egentligen är så väldigt ömtåligt och föränderligt. Tyvärr tappar historien fart och driv på flera ställen vilket drar ner betyget.

Denise L

2011-09-11

Hade ganska höga förväntningar på den här boken och blev faktiskt lite besviken. Kände mig inte alls engagerad i hur det gick för karaktärerna.

eva arkelid

2011-09-11

var inte riktigt vad jag hade tänkt mig den är väl värd att läsa men för mig var det ingen feelgood bok jag tyckte att den var sorglig

Lena L

2011-09-07

En trevlig roman, läsvärd och mysig men slutet är absolut ingen höjdare. Den tappar fart och finalen känns som en nödlösning.

Julia Nilsson

2011-09-03

Lagom trevlig att läsa, men karaktärerna kändes lite klyschiga, och slutet som en nödlösning.

Ullis N

2011-08-24

Komplexa karaktärer, ett driv i historien, underbar dialog och riktigt rolig stundtals.
Detta enda klagomålet är att jag tycker att den tappar lite fart på slutet.

Julia Björk

2011-08-22

En trevlig "feelgood-bok", men kanske inget litterärt mästerverk. En klassisk kärlekshistoria med en twist som gör att den inte blir sliskig.

Karin D

2011-08-14

Det började lite feelgood men En dag blev en riktigt riktigt bra berättelse, som följer huvudpersonerna en dag varje år under 20 år. Det börjar med en flirt och en natt efter examensdagen, övergår till vänskap som är så stark att pojk- och flickvänner blir svartsjuka, men under ytan finns det väldigt heta känslor på båda sidor; bara inte samtidigt.

Tror ni för ett ögonblick att ni redan nu vet hur det kommer att sluta, så kan ni fetglömma det! Då och då påmindes jag lite om "När Harry mötte Sally" eller Marian Keyes när hon var som allra bäst; snabba smarta repliker och ganska omickrande personporträtt. Jag tyckte också om att följa hur Emma och Dexter går från att vara aningslösa unga och allt är möjligt, genom ganska tuffa perioder, och kommer ut som betydligt mognare på andra sidan, men inte lika snygga, inte lika galna...

Lena Hasselgren

2011-08-11

En underhållande och mysig bok. Fick hela tiden känslan av att det var ett verk av Marian Keyes. Tänkte nästan att hon måste ha skrivit under pseudonym. Någon annan som håller med?

Sanna Danielsson

2011-08-11

Kunde inte lägga ner den här boken, och när jag var tvungen att göra det för att åka till jobbet satt jag och verkligen LÄNGTADE efter att få komma hem och fortsätta läsa. En fantastisk bok, med ett slut som fick mig att gråta halvt ihjäl mig. Den kommer alltid ha en speciell plats i mitt bokhjärta!

Karin Almén

2011-08-10

Vilken underbar bok...Em and Dex.
Mysig och underhållande och kul upplägg. Visst var Dexter irriterande och förutsägbar men historien var fantastisk. Ända fram till s.381. Vilken spark i magen. Har inte kommit över det än!

Ida Dahlström

2011-08-05

njaa. tyvärr nte så fantastisk som jag fått intrycket av att boken skulle vara. En kärleksroman bland många andra. Har svårt att förstå att den fått så mycket uppmärksamhet och ligger så högt upp på försäljningslistorna

jenny modin

2011-08-04

Väldigt bra bok ur chick-lit-genren, men det är en chick-lit, därav en trea i betyg.

Johanna Widlund

2011-07-24

Något förutsägbar

Bissous .

2011-07-24

Tyckte så himla mycket om den här boken tills jag kom till slutet. En ren stöld från Igelkottens Elegans.

Tina Bolognini

2011-07-10

När jag trodde att boken nådde sitt slut vänder den plötsligt på ett sätt jag inte gillar. Jag tyckte om den kvinnliga huvudkaraktären, Emma. Jag ville läsa mer men när boken var slut kändes berättelsen ändå inte avslutad. Jag känner mig inte riktigt nöjd.

Deserie Boström

2011-07-10

Får endast en tvåa för att den lyckades provocera mig så oerhört.

Felicia Dahlqvist

2011-07-08

Jag tycker detta är en stark och bra roman, om än inte lika bra som förväntat. Men det jag gillade med den var att jag trodde att den var slut när det var ca 100 sidor kvar och att den skulle ha ett förutsägbart happy ever after slut, men så hämtar den upp ganska mycket på slutet, därav fyra i betyg. Jag gillade den!

Karin Lundberg

2011-07-06

Inte så bra som jag förväntat mig, men underhållande för stunden.

Marit Edèn

2011-07-04

Håller med många andra: vad är det som är så bra med den här boken? Tycker mest att den är tröttande. Läste ut den iallafall.

Anna Nyman

2011-06-27

visst går den i en del klyschiga gropar. Blir t ex så trött på dessa manliga parter i realtionsdramer som är så sorgliga och inkompetenta. Med det sagt så berörde den mig jättemycket och sista halvan kunde jag inte sluta läsa.

Ulla Englund

2011-06-10

Det känns lite sorgligt när den här romanen är slut; dels för att jag verkligen tycker om berättelsen, den roliga dialogen samt bokens uppbyggnad och dels för att slutet är sorgligt. Men så kan det vara i livet. Och den här boken känns äkta. Den skildrar en långvarig relation och är på sitt sätt en utvecklingsroman.

Maria Johnson

2011-06-04

En bok med ett annorlunda upplägg. Intressant att få följa karaktärnerna samma dag varje år.

Linnéa Lindahl

2011-06-01

Jag har velat läsa denna i ett halvår. Men eftersom den skulle läsas till läsecirkeln och att det därför fanns ett tvång sköts läsningen upp. Jag läste några kapitel men kom inte riktigt in i den. Sedan närmade sig datumet, då läste jag på riktigt och gillade den jättemycket! En bok som jag vet att jag kommer att läsa om flera gånger.

Bra och rolig skriven, författaren har verkligen krupit under skinnet på båda huvudkaraktärerna, Emma och Dexter. Kul sätt att skriva, en och samma dag varje år i 20 år.

Linda Lou

2011-05-27

En av de absolut bästa böckerna jag läst på mycket, mycket länge..ser fram emot att få träffa David 9 juni!!

Lena Sletteberg

2011-05-27

Fantastiskt bra story.

Magdalena Johansson

2011-05-23

Något besviken måste jag säga att jag blev över boken med tanke på alla positiva kommentarer om boken jag sett på boktipet och på amazon. Småtrevlig att läsa, men ingen höjdarbok direkt. Stundtals irriterande karaktärerna mig en aning och jag vill bara säga till dem att skärpa sig.

Martina Nilsson

2011-05-14

jag älskar Emma & Dex., jag skrattar, jag gråter, jag vill inte sluta läsa, och när boken är slut önskar jag att jag kunde glömma bort boken och läsa om allting igen..

Anitha Ronnersjö

2011-04-17

En dag i juli tillbringar Dexter och Emma en natt tillsammans, en natt då de precis har tagit examen och livet ligger framför dem. Ett liv, som det ska visa sig, som de kommer att leva tillsammans och parallellt. Varje år, samma dag möter vi de två
huvudpersonerna och får följa dem och de följer varandra genom träffar och genom tankar.
Det är en helt klart läs- eller hörbar bok. Språket flyter på lätt. Den kanske banala historien bär genom hela boken

Elin Möllerstedt

2011-04-17

Läser med ett leende på läpparna för att plötsligt få en stor klump i halsen. Precis som i dramaserien Kalla fötter bestämmer Nicholls ibland att det som inte får hända ändå sker för att föra handlingen framåt. Boken är skriven på ett spännande sätt, samma datum återges från år till år och karaktärerna är de samma men vi följer hur de åldras och ändrar uppfattningar om saker i sina liv. Absolut värd den hype den har fått. Klart läsvärd.

Hans Olof Andersson

2011-04-01

Jag gillade boken och upplägget. Vi diskuterade den i bokcirkeln för ett par dagar sedan. Några började med att säga "den var inte bra". Efter en stunds prat kring episoder i boken sade några "den verkar ju bra jag får nog läsa om den". Intressant reaktion eller hur?

Joanna Björkqvist

2011-03-31

Att livet inte är enkelt och spikrakt blir mycket tydligt i den här boken och visst är det en charmig historia om två människor och deras liv. Ibland lite smågalet, men mest jordnära och roligt. Ett minus är slutet. Utan att gå in på detaljer som förstör för framtida läsare, stör jag mig på upplägget de sista femtio sidorna. Handlingen i sig köper jag, om än lite motvilligt, men det blev baktungt i slutet och jag kan inte låta bli att undra varför författaren valde att göra just som han gjorde.

Fredrik Nornvall

2011-03-25

kreativ vacker och såå bra

Helena Sjögren

2011-03-24

Rolig idé, men jag tycker att grundsynen i boken var dyster.

Småtrevlig bok, bra språk. Blev besviken på slutet men den är helt klart läsvärd.

Ann-Lis Engbom

2011-03-08

En riktigt bra bokidé men jag tyckte ibland att den blev rörig i handlingen när den hoppade i tiden så därför får den bara en fyra.

Anna Dybeck

2011-03-08

Höga förväntningar som i stort sett infriades. Utan att avslöja handlingen vill jag ändå säga att jag är lite lite tagen av slutet av boken. Berörd. Emmas och Dexters vindlande lív under alla dessa år, nära och långt från varandra, kul och kvickt skrivet men inte sockersött, utan med rejäl dos svärta emellanåt. Jag kommer minnas Em och Dex länge, tror jag. En stark 4:a får den av mig. Bra översättning också.

Maria L

2011-03-04

Nja. Levde inte upp till förväntningarna.

Eva Bohman

2011-02-25

Inte så bra som alla sagt - jag får ingen trovärdig känsla av den där stora kärleken!

Petra Hansson

2011-02-15

Jag blev lite besviken först - hade väldigt höga förväntningar. Nu har det gått några dagar sedan jag läste ut den och jag kan konstatera att boken sitter som ett tuggummi i min hjärna. Karaktärerna har fastnat och om 10 år kommer jag antagligen fortfarande att minnas Dexter och Emma.

Magnus Bergström

2011-02-14

Få nya, brittiska samtidsromaner har hyllats så unisont av kritiker, andra populärkulturella skaparkrafter och författarkollegor som David Nicholls tredje bok One Day (sv. titel: En dag). För mig är den samstämda hyllningskören något för högljudd, denkänns trots allt inte revolutionerande i sitt upplägg, men visst känner även jag av berättelsen på ett sentimentalt vis, några timmar efter att ha avslutat den. De mest kritiska rösterna kring boken verkar röra framställningen av huvudkaraktärerna Emma och Dexter, endera att de vid tillfällen är svåra att sympatisera med eller att de är alldeles för "normala". För mig var det deras absoluta styrka, när äktheten i deras beteende trängde sig fram och fick mig att relatera till saker från mitt eget liv.
Boken släpar lite, men det är det värt under de sista fem, sex kapitlen. Slutet är en fantastisk payoff på allt vi fått ta del av under berättelsens två decennier långa tidspann. Det fick mig även att fundera över hur mycket som är självbiografiskt från författarens sida. Flera element speglar nämligen händelser i brittiska tv-serien Cold Feet (sv. titel: Kalla fötter), som bl.a. Nicholls skrivit manus till.
Rekommenderad läsning, och jag väntar med spänning på filmversionen av den här ytterst svårfilmade storyn. Nicholls står trots allt själv för manus och såväl regissör som skådisar lovar en välgjord, blötögd biokväll.

Linda Abramsson

2011-02-13

Underbart vacker, varm och sorglig. Om vänskap och kärlek. Ser fram emot filmen som kommer.

Liza Bolin

2011-01-31

intressant koncept, och well executed, när historien verkligen avbryts när dygnet byts.
dock är jag inget fan av triviala berättelser, och det här är två vanliga människor i den vanliga världen som lever två vanliga liv. jag tror den hade vunnit poäng hos mig om den var mer extrem.

Charlotte Björk

2011-01-30

Tragiskt, vackert, gripande och alldeles underbart skrivet av David Nicholls. A must read!

?En dag är hysteriskt rolig och fruktansvärt sorglig, varm, underfundig, välskriven, rörande, engagerande och alldeles, alldeles underbar.?

Jag tror detta är en bok som kommer att följa med mig länge och både Emma och Dexter har fått en särskild plats i mitt bok-hjärta. Skildringen av vännernas liv är träffsäkert som övertygar och en ödmjukhet som smittar.

Som ljudbokslyssnare får man förmånen att lyssna till en intervju med David Nicholls där han pratar om boken, filmatiseringen av boken och nästkommande bok. Intervjuen är på engelska och gjord på en ganska dålig telefonlinje men den är fortfarande intressant att lyssna till. Kul med en ljudbok med lite extramaterial, något som inte är allt för vanligt. Det är nog snarare tvärt om att man som ljudbokslyssnare missar en del i vissa böcker, som tex bilder.

Jag ser fram emot David Nicholls nästa bok och mot filmatiseringen av En dag. Det är en bok som borde kunna göra sig bra som film.

www.bokbrus.se kan du läsa mer om ljudböcker.

Engelska Väninnan

2011-01-30

Barnslig.

Göran Bergqvist

2011-01-25

Underhållande. Något lite gripande stundtals. Inte alls rolig fast man fattar att författarens avsikt varit att vara rolig. Utdraget slut.

Å

Åsa Svärd

2011-01-24

En utav de bästa böcker jag läst på länge!

Carina Karlsson

2011-01-17

Ett annorlunda upplägg som håller hela vägen. Jag ville bara läsa vidare och vänskapen var så komplex och gripande. Tragisk, rolig och sorglig.

Elisabeth Khysing

2011-01-17

En historia som livet självt, föränderligt. På gott och ont. Beskrivningarna är så enkla att se framför sig hur det är, så till den milda grad att man får känslan att man redan sett filmen, trodde först att jag sett den, men såg ju sedan att den skulle komma som film. Undrar nu om jag blir besviken när jag ser filmen som kommer under 2011.

Sonja Ahlström

2011-01-13

Klar feelgood läsning som stannar kvar tillsammans med ett brett leende! "Hysteriskt rolig" som det står någonstans på boken har jag dock svårt att skiva under på för det tycker jag inte, men en sorglig, stark, rolig, härlig och tänkvärd fellgood:are - det är vad detta är :)

Jasmine Kitzing

2011-01-02

Det skulle kunna vara så att man uppfattar en boks kvalitet annorlunda beroende på vad man läst precis innan. Jag läste Jonathan Franzens "Freedom", och måste säga att "One Day" framstår som fruktansvärt banal om man jämför böckerna det minsta.

Pia Stendahl

2010-12-15

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva som inte redan skrivits om denna bok. Den har kommenterats, recenserats och diskuterats i media och på andra bokbloggar. Jag instämmer med de övriga, En dag är en riktigt bra bok. Helena på Bokhora uttrycker klockrent det jag tycker :

”En dag är hysteriskt rolig och fruktansvärt sorglig, varm, underfundig, välskriven, rörande, engagerande och alldeles, alldeles underbar.”

www.bokbrus.se kan du läsa mer om ljudböcker.
/Pia

Emma Fägerlind

2010-08-20

Skulle så hjärtans gärna sätta högsta betyg på den här boken, för jag sträckläste den (för att jag inte kunde sluta) och det händer inte ofta nuförtiden. Det är en mycket trevlig bok. Men den sista tredjedelen gjorde mig besviken, inte för att den var dålig men för att den inte var så intressant som jag hoppats, och så blir det bara nästan bäst. En nästan bäst bok. Rekommenderar den ändå varmt.

Merete Madsen

2010-08-07

Trög början men snart blir den romantiska, en smula banala men rörande, övertygande och ibland överraskande intrigen klarare och klarare - om kärlek och vänskap.

Margareta Ekelund

2010-04-24

Mycket gripande om kärlek, att få en andra chans och människor man präglas av för livet.

Bia Sigge

2010-01-05

En mycket rörande och romantisk bok som närmast hör till lad litt-genren. Alla som gillar Nick Hornby kommer nog att gilla den här.