Ondvinter

Björkelid, Anders

| 2009

Ondvintern kommer med en kyla som tränger in i människors hjärtan och sinnen. Ingen kan veta vem som drabbats, vem som går att lita på, vem som ännu inte är i Vinterkungens våld... Tvillingarna Sunia och Wulf har en speciell kontakt, de har alltid kunnat känna det den andra känner. Men det är mycket de inte vet, om sin far och hans förräderi, om sin härkomst och sitt mörka arv. Första delen av fyra i fantasyserien Berättelsen om Blodet. Anders Björkelid bor i Uppsala med sin familj och arbetar som gymnasielärare. Han debuterade som fantasyförfattare med serien Berättelsen om Blodet. "Anders Björkelid skriver med ett rikt nyanserat och vackert berättande språk, det är en historia som varligt vävs fram inför läsarens ögon och som innehåller både tankar och ett stort hjärta. /.../  Han använder också ord som nästan får mig att rysa; vättesnara, domarring, ondvinter, galgmän...

2015-02-18

Spännande och lättläst berättelse. Liknar inte direkt något jag läst tidigare vilket jag gillar. Jag tyckte att slutet var väldigt snyggt.

´Vilken bra bok nu ska jag ta och läsa del 2

2014-02-07

Den är välskriven, lättläst och lite småspännande. Vill hela tiden veta hur det går. Jag skulle vilja ge den 3,5 Kommer att läsa fortsättningen.

Linda Åslund

2012-11-29

Den här blev jag riktigt förtjust i. Stämningen, världsbygget, huvudpersonerna. Historien växer långsamt fram och personerna får växa och utvecklas med den. Ser fram emot kommande delar.

Sussie S

2012-08-09

Välskriven men smått svår att komma in i. Är ändå för nyfiken på del 2 för att kunna låta bli den.

2012-02-16

Det här är något så ovanligt som svensk fantasy och hyfsat bra är det också, men jag kan förstå varför det kategoriseras som en ungdomsbok. Den är inte riktigt skriven för vuxna, därmed inte sagt att vuxna inte kan/ska läsa den. Jag blev i alla fall underhållen.
Läs resten på http://bokslut.blogspot.com/2012/02/ondvinter-av-anders-bjorkelid.html

Miriam T

2011-12-06

Fastnade inte till hundra procent, men en helt klart läsvärd berättelse.

Läs hela min recension på min blogg:

Karin Söder

2011-09-19

Spännande! Kommer läsa de följande böckerna!

Denna bok tycker jag var mycket bra och spännande.
Nu så återstår det att se om jag kommer att ge mig på del 2 också eller om jag ska låta den sluta här.
Denna bok kan varmt rekommenderas till er andra =)

Dejan Trajkovski

2011-08-18

Ondvinter är en fantastiskt levande och spännande bok, uppläst med sådan inlevelse av Hamadi Khemiri att jag slukade den på en gång. Tror att det är en ungdomsbok, men likväl njutbar för en vuxen :) Jag ser fram emot Björkelids kommande alster med förväntan.

Eva Sandhammar

2011-01-17

En riktig saga! Har lyssnat på den i bilen, på snöiga vintervägar, stämningsfullt...

Madelene Helgesson

2010-06-24

Detta är en mycket bra början på en lovande fantasy-serie. Och det finns väl inte så mycket mer att säga om den, egentligen. Ibland kan det vara svårt att betygsätta och kommentera förstadelar av en fantasy-serie då deras originalitet och röda trådar oftast skiner starkast när man har hela verket framför sig. Just nu tycker jag detta var en bra språngbräda, med starka karaktärer och en intressant historia. Ska läsa tvåan så snabbt jag kan för att se om kvalitén höjs eller sänks.