Ondt blod

Schepp, Emelie

| 2017

Flag from da

Hvem kommer først, din redningsmand eller din morder? En tidlig morgen findes en kvinde bagbundet og mishandlet i sin lejlighed i Norrköbing. Den første på stedet er ambulanceredderen Philip Engström. Kvinden virker bekendt, og han gør alt, hvad der står i hans magt for at redde hendes liv, men hun dør mellem hænderne på ham. Kort efter findes endnu et mishandlet offer. Igen er Philip på stedet, og nu går en rædselsvækkende sandhed op for ham. Da anklager Jana Berzelius sættes på sagen, opdager hun et mønster i vanvidshandlingerne, et hævntogt udført med ondt blod og iskold planlægning. Samtidig opsøges hun af en person fra sin fortid, der tvinger hende til at gå langt ud over, hvad loven tillader. Ondt blod er tredje selvstændige bind i Emelie Schepps internationale bestsellerserie. Ligesom i de to første bind, Mærket for livet og Hvide spor,...

Kristina Carlsson

2023-08-13

Nu har jag läst ettan, tvåan och trean. Riktiga bladvändare. Det går inte att sluta att läsa. Jana Berzelius är åter i farten och som vanligt är det mycket blod, mord och knivslagsmål. Egentligen är handlingen lite för blodigt för min smak så nu får jag nog ta en paus innan jag läser fyran.

A H

2020-11-16

Jan Banan

2020-07-20

Svag 3:a även på denna bok. Den här författaren fångar mig inte helt, utan jag irriterar mig en del på det stela persongalleriet och framför allt på den overkliga åklagaren.

Sina J. Saouk

2020-05-20

En av de bästa böcker jag läst. Sträckläste den på bara några dagar.

Välskriven bladvändare.

2020-02-14

Spännande med bra driv. Överdrivet men bra som tidigare böcker i serien. Stark 3:a

Helena Rasmusson

2020-02-06

Spännande & lättläst deckare!

Melasbokhylla

2019-09-23

Galet spännande

2019-07-16

”Prio ett” av Emelie Schepp är en spännande bok, från första till sista sidan håller spänningen i sig.

En tidig morgon i mars hittas en kvinna svårt sargad i sin lägenhet i Norrköping. Först på plats är ambulanssjuksköterskan Philip Engström som gör allt för att rädda hennes liv. Då ytterligare ett offer hittas går den ohyggliga sanningen upp för honom och han är tillbaka där allt en gång började. När åklagare Jana Berzelius kopplas in som förundersökningsledare börjar även hon se ett obehagligt mönster. Det som först såg ut som ett enstaka vansinnesdåd växer snabbt till någonting betydligt större. ”Prio ett” är del 3 om åklagare Jana Berzelius och det är hittills den bästa boken av de tre. Handlingen är rapp, texten flyter på och det är nästan omöjligt att lägga i från sig boken. Emelie är bra på att beskriva så att man ser miljöerna framför sig. Boken är välskriven och har ett bra flyt. Jag gillar att det finns en huvudstory som går som en röd tråd mellan böckerna. Det gör att jag vill slänga mig över nästa del direkt!

Johanna Nilsson

2019-06-06

Bokslukerskan

2019-04-24

Betyg 4/5
Trevligt att råkas igen, Jana!
Vi börjar bli bekanta, jag och Jana Berzelius, huvudkaraktären i Schepp’s böcker.
Denna mörkt komplexa, orädda, osociala åklagare med en högst tvivelaktig moral är minst sagt fascinerande. Det här är bok nr. 3 i serien och den bästa hittills. 🙌🏽
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Schepp spinner vidare på sin röda tråd och Janas mörka förflutna fortsätter att förfölja och plåga henne. Mord, mystik och mörker väl sammanflätat.
Skickligt berättat.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Pappas pojke är näst ut i serien och alldeles färsk, nyss utgiven, följer sedan Broder Jakob. Ser med spänning fram emot att dyka in i dessa fram igenom.

Johanna Åberg

2019-04-08

Lika bra och spännande som de övriga böckerna om åklagare Jana Berzelius och hennes kollegor!! En riktig bladvändare!!! I mitt tycke är Prio ett den bästa boken i serien hittills!!!

ElinsBokhylla

2019-03-14

Som jag har nämnt tidigare upplever jag att denna deckarserie är lite för koncentrerad på huvudkaraktären och hennes förflutna och att Schepp spelar väldigt mycket på det. Men med det sagt så tycker jag att denna bok var väldigt spännande, intrigfull och det var helt klart mer blodiga och hemska mord i denna bok.

Schepp har kunnat återspegla Janas tankar och känslor bättre än i de tidigare böckerna, det har varit lättare som läsare att tänka in i hur Jana känner och agerar som hon gör. Vilket har varit lite svårt i de tidigare böckerna då jag upplevt karaktären som svår och lite överdriven. Jag gillar även att Schepp lyckas att få in rum och tid för att utforska alla karaktärer och inte bara den största, vilket gör att man får ett bredare intryck av boken och handlingen.

Precis om i de tidigare böckerna så har Schepp ett bra flyt i i sina kapitel och det var i lagom längd med bra spänning och intriger. Men som jag nämnt tidigare i mina bokrecensioner av Emelie Schepp så hade jag hoppats på att man inte skulle behöva läsa om Janas förflutna men det är ju det som deckarserien handlar om så jag kanske inte kunde ha förväntat mig någonting annat. Med det sagt så är det en välskriven och bra bok som de två första delarna och jag kommer antagligen även läsa den fjärde delen Pappas Pojke av Emelie Schepp är den släpps senare i höst.

Bokläsaren

2017-08-31

Detta är min debutläsning av Emelie Schepp och jag är inte besviken. Historien är obehaglig, småkuslig men ändå lättläst. Oväntad. Jag saknar dock att vissa småsaker går en förbi, man förstår inte ibland hur personen kom till ett ställe men i det stora hela störde det inte.
Nu ser jag fram emot att läsa hennes nya bok, Pappas pojke.

2017-08-01

Läste pappersboken men gick inte att betygsätta den på sidan så sätter här. Lättläst med högt tempo. Spännande deckarhistoria.

Erica S

2017-01-07

Lättläst bok. En riktig bra bok. Rekomenderas starkt. Schepps bästa bok. Då den inte gick betygsättas på boken så betygsätter jag den på ljudboken istället.

KaH

2016-11-23

Hade redan tröttnat på Emelies två första böcker men eftersom jag fick låna den här så lyssnade jag på den.
Persongalleriet är så stereotypiskt så personerna blir som karikatyrer av sig själva. Sedan alltså dessa seriemördare som bara blir smartare o smartare men alltid åker dom till slut fast. Som vanligt är det väldigt trevligt att lyssna på Katarina Ewerlöfs trevliga röst.

Känns rätt rörig o lite krystad. Men ok att läsa iaf.

Peter S

2016-10-11

Orkar inte läsa fördigt, så dålig och orealistisk intrig att man tappar lusten att fortsätta. Urtrött på alla seriemördare.

Marina Pedersen

2016-10-10

Super

Bosse Pettersson

2016-09-23

Mycket bra bok liksom de andra i trilogin!
Väntar på nästa.

Caroline Johansson

2016-08-06

Ser verkligen fram mot nästa.

Anna Johansson

2016-07-25

En mycket bra bok i serien om åklagare Jana Berzelius. Tycker att denna är hittills den mest spännande boken. Ser fram emot att fortsätta läsa om Jana och hennes problematiska förflutna och liv.

Jonna

2016-07-18

Boken var sämre än de två innan helt klart, men helt okej att läsa.

2016-06-27

Jana upprör mig lite, och det är ju bra att en huvudkaraktär skapar känslor iofs :), men förklaringen från första boken räcker inte längre. Jag vill mest skaka liv i henne. Bra kriminalstory dock.

Katarina Nord

2016-06-25

Den tredje boken i serien om Jana. Boken är spännande, texten flyter på men jag saknar den riktiga spänningspulsen som jag tyckte jag fick upp i d andra två böckerna! Men jag vill gärna läsa fler böcker av denna författare så jag hoppas på en fjärde! Jag har varvat lyssna och läsa denna gång och Katarina Ewerlöfs röst är svårslagen!

Marléne S

2016-06-13

Jag gillar den! Den känns mer "vuxen" än de tidigare och inte lika rörig/hetsig. Skulle inte bli förvånad om den blir film :)
Uppläsaren Ewerlöf är i sitt esse och helt outstanding. +++++

My.loved.books

2016-06-01

I samma höga klass som "Märkta för livet"! :)

Väldigt lättläst och spännande. Väntar redan på nästa. Bra att läsa böckerna om Jana i ordningsföljd eftersom handlingen spinner vidare.

2016-05-28

Nu har Emelie Schepp kommit upp i varv ordentligt, det här är riktigt, riktigt bra! Otroligt rappt och bra skrivet, spännande från början till slut.Enda nackdelen är att det är så lättläst att det snart tar slut... Ser fram emot en fortsättning för åklagare Jana.

Grymt spännande, skrämmande och skickligt skriven!!!

2016-05-23

Prio ett är den tredje boken i serien om åklagare Jana Berzelius. Den första boken i serien, Märkta för livet, tyckte jag var helt okej, och här är en länk till min recension av den. Den andra boken i serien, Vita spår, tyckte jag var mycket bättre, och här är en länk till min recension av den.

Nu har jag läst den tredje boken i serien, Prio ett, och det tycker jag är den bästa boken hittills i serien. Och det bådar ju gott för kommande böcker om Jana och dom andra karaktärerna.

Boken är välskriven och spännande. Jag gillar mycket karaktärerna i boken, inte bara huvudpersonen åklagare Jana Berzelius, utan även dom poliserna som det handlar om.

Prio ett kan läsas fristående, men jag tror att man har mycket större behållning av boken om man har läst dom två tidigare böckerna.

Jag rekommenderar absolut Prio ett av Emelie Schepp, som är en av dom, numer så många, skickliga kvinnliga svenska deckarförfattare.