Ondskans blommor

Baudelaire, Charles

| 2017

Calle Kjell

2015-04-11

När jag var femton var jag hemskt fascinerad av den här boken. Nu blev jag lite trött och äcklad ibland. Men det är kul att läsa det franska originalet bredvid den svenska översättningen.

Erland Andersson

2014-10-19

Hade för höga förhoppningar. Verket är sannolikt viktigt ur ett litteraturhistoriskt perspektiv, men det betyder inte att det är relevant idag.

Lars Willfors

2013-07-31

Världens bästa diktsamling förstås.

Mikael Nilsson

2012-08-15

Det är alltid prekärt med översatt poesi, men Baudelaires klassiker har hur som helst fått en elegant och ytterst smidig svensk språkdräkt av Ingvar Björkesson, och detta språk låter författarens besatthet av det makabra, desperata och kättjefulla lysa igenom med glans. Att läsa denna samling dikter är som att besöka ett land där ständiga orgier äger rum bland gravarna i en ändlös natt. Inte illa, med andra ord.

Nils Thor

2011-02-04

En klassiker. Innehåller inte bara dekadens och beskrivning av ruttnande kroppar, utan också många vackra kärleksdikter. Allt på rimmad vers. Läsvärd.

Jasmine S

2011-01-08

Angela Alvarez

2010-08-30

baudelaires köttslighet är ljuvlig.

Conny J

2010-07-14

Poesi när den är som bäst!

Mikael Ejdemyr

2010-04-25

Den finns också på nätet: http://fleursdumal.org, med mängder av olika recitatörer dessutom, bra & dåliga, precis som dikterna, mer eller mindre gripande. Dikten "Till en förbipasserande" (Bertil Mamlbergs överföring) fastnade tidigt i mitt känsloliv. Och Breton sägs ha funnit surrealismens frö i "Resan".

Tor von Geijer

2009-09-16

Finns i många tolkningar. Stark.

Peter Hagren

2009-08-30

Poesin var nyskapande och ledde framåt mot Appolinair, Ezra Pound och Allen Ginsberg. Flytet, fantasien exemplen på tankens flykt inspirerade mig i min flydda ungdom på 60-talet; Att han flörtade med droger gjorde ju inte saken sämre!