Ondskans ansikte

Ahlstedt, Mats

Ida Neman får ett samtal från sin pappa som hon inte haft kontakt med på över tio år och bestämmer sig för att besöka honom. Framför allt för att få reda på vem som är hennes mamma. När Ida kommer till hans lägenhet får hon en chock då hon hittar en död kropp. Men är det verkligen hennes pappa? Profilerare Ella Werner blir inkopplad på fallet och upptäcker snart att det är en annan man som blivit mördad och att Idas pappa är försvunnen.     Allt ställs på sin spets när Idas dotter Fanny kidnappas av en medlem i en nynazistisk organisation som misstänks planera ett attentat mot Bokmässan i Göteborg. Har kidnappningen av Fanny något med attentatet att göra? Vilken roll spelar Idas försvunna pappa? Det är inte bara Fannys liv som står på spel. En hotande katastrof närmar sig, och för Ella Werner blir det en intensiv kamp mot klockan.      Ondskans ansikte är den tredje fristående...

2022-09-17

Stark 3:a

A H

2020-03-22

Jan Banan

2019-06-17

Ganska medelmåttig deckare, som dock blir bättre ju längre in i boken man kommer....Svag 3:a!

Johanna Åberg

2019-03-24

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Mats Ahlstedts tolfte bok och den tredje om profileraren Ella Werner. Den går att läsa som fristående men det är inget jag rekommenderar, det är mycket bättre att läsa em i rätt ordning då man hänger med bättre vad som hänt Ella Werner tidigare. Läser man denna först så kommer den att avslöja en del som man kanske hellre vill upptäcka själv när man läser de tidigare böckerna.

Detta är mitt tredje möte med Mats Ahlstedts böcker, har inte läst hans böcker om polisen Fatima Wallinder, och han har ännu inte gjort mig besviken. Han skriver snabba och korta kapitel samt håller uppe spänningen genom att ständigt kasta oss läsare in i faror och osäkerheter. Hans böcker är riktigt svåra att lägga ifrån sig och man slukar dem rätt så snabbt.

Som tidigare böcker så följer man polisens arbete med fallet samtidigt som man följer någon som är berörd av det aktuella fallet, i detta fall dottern Ida Neman som får veta en hel del om sin far och mor bakgrund. Dock så är det mest fokus på Ella och hennes arbete men även privatliv.

Mats Ahlstedt skriver om aktuella ämnen i sina böcker och i denna berör han nynazistiska organisationer och vad de kan vara beredda på att göra för att få fram sitt budskap. Om jag förstår det rätt så fick han idén till denna handling på grund av händelserna kring bokmässan 2017 då nynazistiska demonstranter utanför mässan skapade en osäker stämning. Jag var där och det är ju lite att man funderar på vad som kunde ha hänt om demonstranterna hade tagit sig förbi polisen och då troligen trängt sig in på mässan.

Rekommenderar denna till alla som läst de tidigare böckerna om Ella Werner och gillade dem, har man inte det så rekommenderar jag även de två böckerna. För mig själv så kommer mitt nästa möte med Mats Ahlstedts böcker bli med hans polis Fatima Wallinder och jag har tänkt att börja från början. Det kommer bli en resa som jag verkligen ser fram emot.

Ella Werner är profilerare inom polisen som kommer i kontakt med Ida Neman då hon hittar sin pappa död i dennes lägenhet..Men den döde visar sig vara fel man..Fallet kompliceras då Idas dotter kidnappas och Ella kommer ett attentat på spåren..
Gillar verkligen Mats böcker de är snabblästa och har korta kapitel. Intressanta och aktuella ämnen tas upp.

Åsa Carlsson

2018-04-28

Det här blev nu min andra bok av Mats Ahlstedt, men inte ur samma serie, så det blev min första del i serien om profileraren Ella Werner. Serien inleddes annars med titeln "När inget annat återstår" och därefter "Öga för öga, tand för tand". Min upplevelse är att jag missade lite genom att inte ha läst de föregående böckerna i serien, allt kändes inte glasklart i all händelseutveckling vid sidan om, men själva huvudsakliga handlingen var riktigt spännande! Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/04/ondskans-ansikte-av-mats-ahlstedt.html

Evasbokhylla

2018-04-06

Tycker denna del tre är den bästa om profilerare ”Ella Werner”

Spännande, stark och fängslande!