Ondskan

Guillou, Jan

| 1996

I Jan Guillous Ondskan beskrivs vldet i den svenska vardagen. Vi fr flja huvudpersonen Eriks fostran i ondska frn hemmet med den sadistiske fadern till skolgrden med dess gngbildningar. Erik blir relegerad p grund av sitt brutala upptrdande och hamnar p internatskola. Det r en vrld fylld av pennalism, och Erik drivs in i skandet efter motstndets villkor. Men hans frsk att hvda sig mot de ldre kamraternas frtryck leder in i en spiral av vld och motvld som han i lngden inte kan bemstra. Det leder till ppet krig. Till slut r Erik beredd att ta den avgrande hmnden? Den franska utgvan av Ondskan tilldelades 1990 franska radions pris fr bsta versatta roman. Ondskan har blivit film och valdes ut som Sveriges bidrag till Oscars-nomineringarna fr Bsta utlndska film.

Kristin Sderberg

2017-06-09

Brutal

Peter Boqvist

2017-03-07

Till skillnad frn filmen r boken mycket bra.

Johanna Svensson

2017-02-21

En svensk klassiker. Bttre n filmen.

2017-01-21

En av dom bsta bckerna som en svensk frfattare ngonsin skrivit. Min personliga favorit och ngot alla mste lsa!

Danje Frlag

2017-01-10

En av de bttre tvngslsningarna man utsattes fr i skolan och nr jag lste om den, 15 r senare i vuxen lder gjorde den inte lika starkt intryck, men den frblir bra, riktigt bra.

Magnus Johansson

2016-07-22

Underhllande skriven, som ju brukar vara fallet hos Guillou. Kanske inte ngon klassiker, men frgan om "ondskan", som huvudpersonen lever med och sjlv "idkar", gr att man kommer ihg boken vl - och det tycker jag verkligen r en stark egenskap.

Eva Srensson

2015-11-18

en svensk klassiker

Johan Unga

2014-10-18

Relativt vlskriven men med en alltfr sjlvgod Guillou p grnsen till narcissism.

Ulrika Isaksson

2014-09-10

lskar denna boK!

Jon Lidberg

2014-07-21

En berttelse som griper tag. sen kan man alltid diskutera autenciteten.

Erik Frankendal

2014-05-12

Mycket bra skildring av en dysfunktionell skolmilj och pennalism nr den r som vrst. En av Guillous bsta romaner.

Katarina Johansson

2014-03-11

En gripande bok.

Karl Rudstedt

2013-11-10

Svensk klassiker

Mona Hedestig

2013-11-02

Grym verklig berttelse. Mycket bra skriven.

Annaclara Johansson

2013-10-01

Lste boken p skolan och jag tyckte verkligen inte om den. Jag lste inte ens hela utan det blev s att jag sg filmen istllet, fick bara ngest r jag tnkte att jag var tvungen att lsa den.

Mikael Lekfalk

2013-10-01

Ett mste, en av de bsta.

Susanne Antonson

2013-09-27

Man vill inte tro att detta r verklighet, fngslande

Anna Lindgren

2013-09-02

Aktuellt och bra.

Pernilla Lindholm

2013-08-14

Inte alls rolig, men bra och stark!

Laim Laim

2013-08-13

En ungdoms vg genom livet. En vg ut ur tonrslivet..

Christina Johansson

2013-07-23

Bra och verklighetstrogen om hur mnniskor pverkar varandra.

Fruktansvrd bok. r osker p om jag tycker om den, var dock tvungen att avbryta lsandet d graden av ngest steg av Guillous raka sprk.

Sara man

2013-05-29

Spnnande men obehaglig.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Hans enda riktigt bra bok.

Bjrn Math

2012-11-19

Riktigt otck. Oerhrd knsla nr det r dags fr pay back.

margaretha grn

2012-11-09

Kristina Kleiner

2012-10-27

Min absoluta favoritbok!

Mathias Olofsson

2012-10-14

Klockren bok, kunde inte sluta lsa:)

Daniel Petersson

2012-10-13

Bra, men inte mycket mer n s.

Tony

2012-10-13

Kunde inte sluta lsa. Den tog sex timmar att lsa ungefr.

Pernilla Jalris

2012-10-04

Mkt bra

Jonna Nyman

2012-09-30

Det hnder inte ofta, men filmen r bttre. S mycket bttre.

Erland Svensson

2012-09-30

Jag har svrt att tro att denna ondska verkligen existerar eller har existerat p internatskolor i Sverige. Om det r sant - d mste de ansvariga st till svars. Trots allt var det en lsupplevelse.

Sutra Stevens

2012-09-26

Har frmodligen gett den hr boken ett hgre betyg n vad den frtjnar pga att jag gillar en bra hmndhistoria.

Mattias Hellqvist

2012-09-18

Hur man kan skriva om ett sdant obehagligt mne med sdan knslomssig feghet - det vergr mitt frstnd. Jag stod inte ut med denna bok. Jag vill BERRAS. Tvan r enbart pga mnet.

Josefine Gustafsson

2012-08-08

Superbra bok

Veronica Kurtsson

2012-07-05

Tvungen att lsa fr skolan, ingen bok fr mig

Thomas Sievert

2012-07-01

Bra fr att vara Guillou.

Liv Anna Elisabeth

2012-06-01

Lste denna bok ett antal gnger nr jag var i tonren, fantastiskt vlskriven. Det kndes som om jag knde berttarjaget. Det kndes som om vi var vnner.

Anna

2012-05-19

Enda boken jag lst av Guillou, och den beskriver otroligt bra hur man tnker och tycker nr man lever i en destruktiv milj.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Otck! Att det kan vara s hr! Stark bok fr unga tjejer och killar!! Rekommenderas varmt!

Alva Ordnrden

2012-03-31

Jag hller absolut inte med dem som sger att filmen r bttre - filmen r bara konstig. De har ndrat och hoppat ver massa saker. Boken r medryckande, hemsk och s bra. Filmen r bara hemsk och konstig.

Charlotte B

2012-03-30

Har bde lst boken och sett filmen! Tyvr mste jag erknna att filmen r betydligt bttre.

Lennart Carlsson

2012-03-27

En ruggig historia. Stark lsning. Frfattaren glorifierar sig sjlv lite vl mycket fr toppbetyg. Lsvrd.

Linda Sjberg

2012-03-23

Skrmmande, men vilken uppgrelse!!

Eva Sonesson

2012-03-12

Riktigt otrevlig. Obehaglig. Men lttlst. Mest lsarvnlig av jan g's bcker.

Sina Ar

2012-03-11

Skulle vilja citera en kommentar under mig Johanna Wemminger fr den beskriver verkligen boken p pricken: "Riktigt stark skildring av utanfrskap och hierarkiska strukturer p internatskolor. "

Har aldrig kunnat lsa Jan Guillou, men den hr tog man sig igenom hyfsat snabbt.

Johanna Wemminger

2012-01-06

Toppen! Ls den!!

Ethel slund

2011-12-28

Misshandel, sida upp och sida ner (Kan man sga s nr det var en ljudbok?). Mobbning och versitteri, och frnvarande vuxna, och om vikten att st upp fr sig sjlv. Obehaglig, men bra.

Ann-Helen Rann

2011-12-13

Lste den lttlsta versionen och den var bra!

Magnus Frst

2011-12-12

Godknd

Johanna Ekstedt

2011-12-11

Vlskriven bok som fr hret att resa sig gng p gng.

Mauritz Jonasson

2011-11-29

Den fick en 4a.

Sari Karlsson

2011-11-26

Personlig berttelse som kryper in under skinnet!

Mattias Lnnebo

2011-11-20

Den knns betydligt mer laddad och engagerad n Hamilton-bckerna. Frmodligen beror det p att frfattaren berr sin egen barndom och traumatiska upplevelser. Den r riktigt otck om makten som tar sig rtten och om upprorets pris. Vlskrivet och lsvrt.

Lena A

2011-11-15

en grym bok

Maria Karvonen

2011-11-14

Vlskriven och ovntad

Janna Ljungkvist

2011-11-11

Guillous bsta om man frgar mig. Brutal, rlig och realistisk.

Amir Mansourian

2011-11-09

Gripande story som resulterade till en halvbra film. Boken r klart bttre n filmen ( som s mnga andra filmatiseringar)

Ann Carlsson

2011-10-30

En av de bsta bcker jag lst. Strcklste den och frvnades ver att jag inte lst den tidigare. Guillous sprk kan frvisso bli lite hgtravande ibland...men det str man ut med eftersom intrigen r s laddad hela tiden....

Hilda Bergstrm

2011-10-24

Vad jag har frsttt r boken mycket verdriven - min morfar sydde internatpojkarnas klder (eller, han lagade och s - var den lokale skrddaren. Vet inte om han sydde hela uppsttningar t just dem) och mina mostrar och morbrder ska ha lekt dr. Och enligt dem (morfar r dd sedan ett tag tillbaka s har inte ftt hra det frn honom, bara i andra hand) och andra som r uppvxta p byggden s var det inte s.
Jag kan tnka mig att det fanns mobbing, men kanske inte i den utstrckningen...
Kan ju frvisso ocks bara vara ont frtal.

Andree T

2011-10-19

Underbar bok som jag blev tvingad att lsa nr jag gick p hgstadiet men som nu r en terkommande lsupplevelse dr man stndigt hittar ngot nytt att begrunda.

Pia Sjstedt

2011-10-02

Var alldeles fr otck, klarade drfr inte av att lsa mer n en tredjedel.

Jari Saarelainen

2011-09-25

En inte helt ointessant inblick i internatskolevrlden. Tyvrr blir persongalleriet alltfr endimensionellt i min smak. mobbing r en vanlig komponent - ven i kommunala skolor, men det visste du vl, Janne ?

Emma Karlsson

2011-08-23

Ne, Jan Guillou, jag r inget stort fan av dig. Det r i stort sett bara du som lyckas skriva shr pompst.

Anneli Lyxell

2011-08-15

Boken var bra skriven och var spnnande och gripande p samma gng

Mats Larsson

2011-07-21

Det mesta i boken r sant. Lita p mig, jag vet. Jag hade en slkting som gick p skolan.

Jacob Lamne

2011-07-20

Personerna knns lite vl lillgamla och "omnskliga", men starkt r det frsts. Hade ju gett en mindre frmgenhet fr att f veta vad som r sant och inte.

Kryper under skinnet.

Eyez Only

2011-05-29

Boken r jttebra och jag har gett den inbundna versionen en femma. Men ljudboken fr bara en etta pga att jag inte str ut med Jan Guillous jobbiga rst. Den ger mig krupp.

Ester Hilmersson

2011-05-22

En bok vi fick tillgng att lsa i skolan. Jag gillar inte att stressa fram bcker och lsa dom i en annan takt n vad man brukar. Jag tror nstan att jag skulle ge den en 5a eller 4a om jag inte behvde det. Men nu s nr den inte fram till mig p det sttet. Boken var verkligen hemsk och levande, nstan lite fr mycket.

Kurt Johansson

2011-05-20

Som roman betraktad hade jag gett den minst en fyra i betyg, trean beror p Guillous ljliga id att lansera den som "sjlvbiografisk". Oj, den mannen lider verkligen av machodrmmar.

Lars Andersson

2011-05-17

Minns att jag tyckte att den bde var vlskriven och spnnande och att jag fascinerades av huvudpersonens integritet och styrka.

Fredrik Andersson

2011-04-26

Fantastisk bok. Jag har lst den flera ggr!

Ulrica Sandell

2011-04-05

Gillar inte Guillou men denna bok var ovntat bra!

Lskig, lngesen jag lste den men minns ff mnga scener.

W

Weronica U

2011-02-20

Mycka otck bok, men bra skriven tycker jag.

Elin Stenblom

2011-02-20

En av mina absoluta favoriter som jag grna terkommer till.

peter rudbeck

2011-02-03

Begynnelsen och nyckeln till ett kommande frfattarskap grundat p ett behrskat hat. En god historia om insektsplgare,som p g a av ett slutet skolsystem dr barnmorskan frlser pennalism,lter frvarna plga varandra istllet fr insekter. En skola i verklassmilj som avlade fram potentiella massmrdare och vingourmer.

Emelie Sderberg

2011-02-03

Bra och spnnande, men samtidigt obehaglig.

Marianne Strandberg

2010-12-29

verreklamerad....

Daniela Florin

2010-11-16

otroligt lngesedan jag hade njet att lsa boken men det var en lsupplevelse fr livet, medryckande, fantastisk berttelse om mnniskans vsen.

Fruktansvrt bra bok ibland!

Elisabeth Kling

2010-09-10

Obehaglig men fngslande bok,kunde bara lsa ett kapitel i taget ! Kommer aldrig att glmma den !

Jenny Li

2010-08-17

En modern klassiker. Inte fr sprket, gubevars - men berttelsen och dess historia.

S Inka

2010-07-15

Spnnande men obehaglig.

Inger Lundqvist

2010-06-26

Gripande och bra.

Rasmusmatte .

2010-06-21

Mycket bra och gripande bok. Jag strcklste den och kpte naturligtvis DVD-filmen nr den om ut. Den bsta bok Guillou skrivit.

Helena Niininen

En hemsk barndomsskildring.

Rebecca Wibom

2010-03-20

*utfr jag-hatar-jan-guillo-dansen*

Denna lste jag p 80-talet och minns den n idag. Fasansfull och mycket gripande!

Gunvi Lundqvist

2010-01-19

Kollade kommentarerna och ser att min fattas, r hundra p att jag kommenterat boken. Nja otra vez. Gillade den, lttlst, smrtsam och trovrdig, filmen likas. Lmplig som "nybrjarlsgva" t framfrallt killar som inte gillar att lsa.

2010-01-10

Mycket bra, bde som bok och film.

Hamphus Kjellman

2009-12-06

En bra bok som fr en gng skull ven r vldigt vrd att lsa efter att man har sett filmen. Det r mycket i boken av vrde som inte finns med i filmen. En bra bok fr alla ldrar om rttvisa och respekt.

Lejla k<<

2009-11-15

knslig, men svr att slppa. sjlvaste filmen var mucket bra, tycker jag!!

Helena Eriksson

2009-11-14

Gjorde stort intryck p mig nr jag lste den frsta gngen (skert 20 r sen). Vad r sanning, vad r fiktion? Jan Guillou bygger myten om sig sjlv som ingen annan.

Robert Krook

2009-11-08

En ruggig bok som kar lsarens insikt i mnniskans inneboende vsen. ven den onda..Mycket bra.

Frank Berglund

2009-10-25

Frskrckligt att klasskamrater ser Erik som en hjlte efter att vi lst boken p svenskalektionerna. Frskrckligt att vi ens blev tvingade att lsa den. Ja, frskrckligt r nog namnet p allt Guillo spottat (och spottar) ur sig, usch. Min avsky ryms inte hr, det finns inga tillrckliga ord.

Ann-Sofie Lindmark

2009-10-25

Bra bok om vld gr i arv. Blir mnniskan som en hund som blir slagen.

Anders Nilsson

2009-10-10

Minns att jag knde mig motiverad och handlingskraftig efter att ha lst den hr boken.

Lotta Blomkvist

2009-10-08

Tycker Gillous skildringar saknar djup och att karaktrerna r platta. Denna bok r inget undantag men ska vl lsas mer fr allmnbildning. Finns andra bcker som behandlar samma tema betydligt bttre...

Martin Jnsson

2009-10-03

Nr jag lste den hr frsta gngen p 80-talet, s kom en bok, som pminner starkt i mina gon om "ondskan".
Det r Chokladkriget av Robert Cormier(1987). Den utgavs 1974 p engelska och 1981 kom Guillous "Ondskan". Cormiers bok r bttre.

Adam Larsson

2009-09-04

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Jag lyssnade p boken frst, sen lste jag den. Det gav mig en mer inlevelse av boken. Jag var frbannad nr jag lste boken.

Robert Larsson

2009-07-31

Lysande, och egentligen den enda bra bok Guillou skrivit....

Felix Lindgren

2009-07-31

Det hr r inte bra. Guillou kan inte skriva och hans pretentioner lyser igenom s starkt att jag nstan fr koncentrationssvrigheter. I stllet fr att ha med sjlvbiografiska element s kanske han skulle ha skrivit....ja just det, en sjlvbiografi. Fast det r klart, man mste kanske ha levt ett intressant liv eller tminstnde besitta intressanta tankar fr att skriva en biografi.

kristina johansson

2009-07-12

De flesta har skert lst eller sett filmen men jag vill nd kommentera den. Personligen har inte Gulliou varit en favorit men jag brjar mer och mer tycka om hans stil. En bok som man inte glmmer.

Eva Lindblad

2009-07-04

Guillous tidiga bcker r hans bsta enligt mitt tycke. Den hr tyckte jag i brjan att den var enorm, men med ren och nya lsuppleverlse fr den bara en trea.

Johanna Falkered

2009-07-01

En av de bsta bckerna jag lst. Filmen r ox riktigt bra. Tusen gnger bttre n Tempelriddarbckerna.

Jakob Fredriksson

2009-06-25

En otck skildring av hur djupt ondska kan skra i en mnniska. Gav mig samma behllning som nr jag lste Flugornas Herre. Otckt, men ndvndigt att ha lst.

Lady Flanders

2009-06-18

Guillou har aldrig kunnat skriva, men den hr har nd det sjlvupplevdas nerv & nrvaro.

katarina jeansson

2009-06-18

en bok att stta i hnderna p killar och tjejer som inte lser s mycket. En bok som berr och knns "sann"

Josefine Lind

2009-06-15

Jag klarar heller inte av honom. Och den hr boken kndes nr jag lste den i skolan ondig. Jag lrde mig ingenting av den frutom ordet pennalism.

Victoria Wu

2009-06-12

Jag hatar Jan Guillou, men mste medge att det hr r en riktigt bra bok.

Monica Hammarsten

2009-06-12

Hans uppvxt har verkligen format honom.
Folk har svrt fr honom, men ls denna bok och frga er sedan hur erat liv skulle ha sett ut om ni varit med om ens hlften!

Inger Mrtenson

2009-06-11

Ondskan har jag lst och sett p teatern. Den r bra och den r sann. Jag har en person i min nrhet som kan intyga J.G barndom.

2009-05-26

Grym var ordet - hur makten tar sig uttryck, hur den anvnds av smsmsmsm jkla mnniskor som inte kan strka sig sjlva p annat stt n att trampa p andra och hur man trots alla vergrepp kan resa sig och g vidare... lskig!