Ondskan

Guillou, Jan

| 1996

I Jan Guillous Ondskan beskrivs våldet i den svenska vardagen. Vi får följa huvudpersonen Eriks fostran i ondska från hemmet med den sadistiske fadern till skolgården med dess gängbildningar. Erik blir relegerad på grund av sitt brutala uppträdande och hamnar på internatskola. Det är en värld fylld av pennalism, och Erik drivs in i sökandet efter motståndets villkor. Men hans försök att hävda sig mot de äldre kamraternas förtryck leder in i en spiral av våld och motvåld som han i längden inte kan bemästra. Det leder till öppet krig. Till slut är Erik beredd att ta den avgörande hämnden? Den franska utgåvan av Ondskan tilldelades 1990 franska radions pris för bästa översatta roman. Ondskan har blivit film och valdes ut som Sveriges bidrag till Oscars-nomineringarna för Bästa utländska film.

Överskattad.

Kristin Söderberg

2017-06-09

Brutal

Peter Boqvist

2017-03-07

Till skillnad från filmen är boken mycket bra.

Johanna Svensson

2017-02-21

En svensk klassiker. Bättre än filmen.

2017-01-21

En av dom bästa böckerna som en svensk författare någonsin skrivit. Min personliga favorit och något alla måste läsa!

Danje Förlag

2017-01-10

En av de bättre tvångsläsningarna man utsattes för i skolan och när jag läste om den, 15 år senare i vuxen ålder gjorde den inte lika starkt intryck, men den förblir bra, riktigt bra.

Magnus Johansson

2016-07-22

Underhållande skriven, som ju brukar vara fallet hos Guillou. Kanske inte någon klassiker, men frågan om "ondskan", som huvudpersonen lever med och själv "idkar", gör att man kommer ihåg boken väl - och det tycker jag verkligen är en stark egenskap.

Eva Sörensson

2015-11-18

en svensk klassiker

Johan Unga

2014-10-18

Relativt välskriven men med en alltför självgod Guillou på gränsen till narcissism.

Ulrika Isaksson

2014-09-10

Älskar denna boK!

Jon Lidberg

2014-07-21

En berättelse som griper tag. sen kan man alltid diskutera autenciteten.

Erik Frankendal

2014-05-12

Mycket bra skildring av en dysfunktionell skolmiljö och pennalism när den är som värst. En av Guillous bästa romaner.

Katarina Johansson

2014-03-11

En gripande bok.

Karl Rudstedt

2013-11-10

Svensk klassiker

Mona Hedestig

2013-11-02

Grym verklig berättelse. Mycket bra skriven.

Annaclara Johansson

2013-10-01

Läste boken på skolan och jag tyckte verkligen inte om den. Jag läste inte ens hela utan det blev så att jag såg filmen istället, fick bara ångest är jag tänkte att jag var tvungen att läsa den.

Mikael Lekfalk

2013-10-01

Ett måste, en av de bästa.

Susanne Antonson

2013-09-27

Man vill inte tro att detta är verklighet, fängslande

Anna Lindgren

2013-09-02

Aktuellt och bra.

Pernilla Lindholm

2013-08-14

Inte alls rolig, men bra och stark!

Laim Laim

2013-08-13

En ungdoms väg genom livet. En väg ut ur tonårslivet..

Christina Johansson

2013-07-23

Bra och verklighetstrogen om hur människor påverkar varandra.

Fruktansvärd bok. Är osäker på om jag tycker om den, var dock tvungen att avbryta läsandet då graden av ångest steg av Guillous raka språk.

Sara Åman

2013-05-29

Spännande men obehaglig.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Hans enda riktigt bra bok.

Björn Math

2012-11-19

Riktigt otäck. Oerhörd känsla när det är dags för pay back.

margaretha grön

2012-11-09

Kristina Kleiner

2012-10-27

Min absoluta favoritbok!

Mathias Olofsson

2012-10-14

Klockren bok, kunde inte sluta läsa:)

Daniel Petersson

2012-10-13

Bra, men inte mycket mer än så.

Tony

2012-10-13

Kunde inte sluta läsa. Den tog sex timmar att läsa ungefär.

Pernilla Jalris

2012-10-04

Mkt bra

Jonna Nyman

2012-09-30

Det händer inte ofta, men filmen är bättre. Så mycket bättre.

Erland Svensson

2012-09-30

Jag har svårt att tro att denna ondska verkligen existerar eller har existerat på internatskolor i Sverige. Om det är sant - då måste de ansvariga stå till svars. Trots allt var det en läsupplevelse.

Sutra Stevens

2012-09-26

Har förmodligen gett den här boken ett högre betyg än vad den förtjänar pga att jag gillar en bra hämndhistoria.

Mattias Hellqvist

2012-09-18

Hur man kan skriva om ett sådant obehagligt ämne med sådan känslomässig feghet - det övergår mitt förstånd. Jag stod inte ut med denna bok. Jag vill BERÖRAS. Tvåan är enbart pga ämnet.

Josefine Gustafsson

2012-08-08

Superbra bok

Veronica Kurtsson

2012-07-05

Tvungen att läsa för skolan, ingen bok för mig

Thomas Sievert

2012-07-01

Bra för att vara Guillou.

Liv Anna Elisabeth

2012-06-01

Läste denna bok ett antal gånger när jag var i tonåren, fantastiskt välskriven. Det kändes som om jag kände berättarjaget. Det kändes som om vi var vänner.

Anna

2012-05-19

Enda boken jag läst av Guillou, och den beskriver otroligt bra hur man tänker och tycker när man lever i en destruktiv miljö.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Otäck! Att det kan vara så här! Stark bok för unga tjejer och killar!! Rekommenderas varmt!

Alva Ordnörden

2012-03-31

Jag håller absolut inte med dem som säger att filmen är bättre - filmen är bara konstig. De har ändrat och hoppat över massa saker. Boken är medryckande, hemsk och så bra. Filmen är bara hemsk och konstig.

Charlotte B

2012-03-30

Har både läst boken och sett filmen! Tyvär måste jag erkänna att filmen är betydligt bättre.

Lennart Carlsson

2012-03-27

En ruggig historia. Stark läsning. Författaren glorifierar sig själv lite väl mycket för toppbetyg. Läsvärd.

Linda Sjöberg

2012-03-23

Skrämmande, men vilken uppgörelse!!

Eva Sonesson

2012-03-12

Riktigt otrevlig. Obehaglig. Men lättläst. Mest läsarvänlig av jan g's böcker.

Sina Ar

2012-03-11

Skulle vilja citera en kommentar under mig Johanna Wemminger för den beskriver verkligen boken på pricken: "Riktigt stark skildring av utanförskap och hierarkiska strukturer på internatskolor. "

Har aldrig kunnat läsa Jan Guillou, men den här tog man sig igenom hyfsat snabbt.

Johanna Wemminger

2012-01-06

Toppen! Läs den!!

Ethel Åslund

2011-12-28

Misshandel, sida upp och sida ner (Kan man säga så när det var en ljudbok?). Mobbning och översitteri, och frånvarande vuxna, och om vikten att stå upp för sig själv. Obehaglig, men bra.

Ann-Helen Ranén

2011-12-13

Läste den lättlästa versionen och den var bra!

Magnus Fürst

2011-12-12

Godkänd

Johanna Ekstedt

2011-12-11

Välskriven bok som får håret att resa sig gång på gång.

Mauritz Jonasson

2011-11-29

Den fick en 4a.

Sari Karlsson

2011-11-26

Personlig berättelse som kryper in under skinnet!

Mattias Lönnebo

2011-11-20

Den känns betydligt mer laddad och engagerad än Hamilton-böckerna. Förmodligen beror det på att författaren berör sin egen barndom och traumatiska upplevelser. Den är riktigt otäck om makten som tar sig rätten och om upprorets pris. Välskrivet och läsvärt.

Lena A

2011-11-15

en grym bok

Maria Karvonen

2011-11-14

Välskriven och oväntad

Janna Ljungkvist

2011-11-11

Guillous bästa om man frågar mig. Brutal, ärlig och realistisk.

Amir Mansourian

2011-11-09

Gripande story som resulterade till en halvbra film. Boken är klart bättre än filmen ( som så många andra filmatiseringar)

Ann Carlsson

2011-10-30

En av de bästa böcker jag läst. Sträckläste den och förvånades över att jag inte läst den tidigare. Guillous språk kan förvisso bli lite högtravande ibland...men det står man ut med eftersom intrigen är så laddad hela tiden....

Hilda Bergström

2011-10-24

Vad jag har förstått är boken mycket överdriven - min morfar sydde internatpojkarnas kläder (eller, han lagade och så - var den lokale skräddaren. Vet inte om han sydde hela uppsättningar åt just dem) och mina mostrar och morbröder ska ha lekt där. Och enligt dem (morfar är död sedan ett tag tillbaka så har inte fått höra det från honom, bara i andra hand) och andra som är uppväxta på byggden så var det inte så.
Jag kan tänka mig att det fanns mobbing, men kanske inte i den utsträckningen...
Kan ju förvisso också bara vara ont förtal.

Andree T

2011-10-19

Underbar bok som jag blev tvingad att läsa när jag gick på högstadiet men som nu är en återkommande läsupplevelse där man ständigt hittar något nytt att begrunda.

Pia Sjöstedt

2011-10-02

Var alldeles för otäck, klarade därför inte av att läsa mer än en tredjedel.

Jari Saarelainen

2011-09-25

En inte helt ointessant inblick i internatskolevärlden. Tyvärr blir persongalleriet alltför endimensionellt i min smak. mobbing är en vanlig komponent - även i kommunala skolor, men det visste du väl, Janne ?

Emma Karlsson

2011-08-23

Näe, Jan Guillou, jag är inget stort fan av dig. Det är i stort sett bara du som lyckas skriva såhär pompöst.

Anneli Lyxell

2011-08-15

Boken var bra skriven och var spännande och gripande på samma gång

Mats Larsson

2011-07-21

Det mesta i boken är sant. Lita på mig, jag vet. Jag hade en släkting som gick på skolan.

Jacob Lamne

2011-07-20

Personerna känns lite väl lillgamla och "omänskliga", men starkt är det förstås. Hade ju gett en mindre förmögenhet för att få veta vad som är sant och inte.

Kryper under skinnet.

Eyez Only

2011-05-29

Boken är jättebra och jag har gett den inbundna versionen en femma. Men ljudboken får bara en etta pga att jag inte står ut med Jan Guillous jobbiga röst. Den ger mig krupp.

Ester Hilmersson

2011-05-22

En bok vi fick tillgång att läsa i skolan. Jag gillar inte att stressa fram böcker och läsa dom i en annan takt än vad man brukar. Jag tror nästan att jag skulle ge den en 5a eller 4a om jag inte behövde det. Men nu så når den inte fram till mig på det sättet. Boken var verkligen hemsk och levande, nästan lite för mycket.

Kurt Johansson

2011-05-20

Som roman betraktad hade jag gett den minst en fyra i betyg, trean beror på Guillous löjliga idé att lansera den som "självbiografisk". Oj, den mannen lider verkligen av machodrömmar.

Lars Andersson

2011-05-17

Minns att jag tyckte att den både var välskriven och spännande och att jag fascinerades av huvudpersonens integritet och styrka.

Fredrik Andersson

2011-04-26

Fantastisk bok. Jag har läst den flera ggr!

Ulrica Sandell

2011-04-05

Gillar inte Guillou men denna bok var oväntat bra!

Läskig, längesen jag läste den men minns ff många scener.

W

Weronica U

2011-02-20

Mycka otäck bok, men bra skriven tycker jag.

Elin Stenblom

2011-02-20

En av mina absoluta favoriter som jag gärna återkommer till.

peter rudbeck

2011-02-03

Begynnelsen och nyckeln till ett kommande författarskap grundat på ett behärskat hat. En god historia om insektsplågare,som p g a av ett slutet skolsystem där barnmorskan förlöser pennalism,låter förövarna plåga varandra istället för insekter. En skola i överklassmiljö som avlade fram potentiella massmördare och vingourmer.

Emelie Söderberg

2011-02-03

Bra och spännande, men samtidigt obehaglig.

Marianne Strandberg

2010-12-29

Överreklamerad....

Daniela Florin

2010-11-16

otroligt längesedan jag hade nöjet att läsa boken men det var en läsupplevelse för livet, medryckande, fantastisk berättelse om människans väsen.

Fruktansvärt bra bok ibland!

Elisabeth Kling

2010-09-10

Obehaglig men fängslande bok,kunde bara läsa ett kapitel i taget ! Kommer aldrig att glömma den !

Jenny Li

2010-08-17

En modern klassiker. Inte för språket, gubevars - men berättelsen och dess historia.

S Inka

2010-07-15

Spännande men obehaglig.

Inger Lundqvist

2010-06-26

Gripande och bra.

Rasmusmatte .

2010-06-21

Mycket bra och gripande bok. Jag sträckläste den och köpte naturligtvis DVD-filmen när den om ut. Den bästa bok Guillou skrivit.

Helena Niininen

En hemsk barndomsskildring.

Rebecca Wibom

2010-03-20

*utför jag-hatar-jan-guillo-dansen*

Denna läste jag på 80-talet och minns den än idag. Fasansfull och mycket gripande!

Gunvi Lundqvist

2010-01-19

Kollade kommentarerna och ser att min fattas, är hundra på att jag kommenterat boken. Nåja otra vez. Gillade den, lättläst, smärtsam och trovärdig, filmen likaså. Lämplig som "nybörjarläsgåva" åt framförallt killar som inte gillar att läsa.

2010-01-10

Mycket bra, både som bok och film.

Lejla k<<

2009-11-15

känslig, men svår att släppa. självaste filmen var mucket bra, tycker jag!!

Helena Eriksson

2009-11-14

Gjorde stort intryck på mig när jag läste den första gången (säkert 20 år sen). Vad är sanning, vad är fiktion? Jan Guillou bygger myten om sig själv som ingen annan.

Robert Krook

2009-11-08

En ruggig bok som ökar läsarens insikt i människans inneboende väsen. Även den onda..Mycket bra.

Frank Berglund

2009-10-25

Förskräckligt att klasskamrater ser Erik som en hjälte efter att vi läst boken på svenskalektionerna. Förskräckligt att vi ens blev tvingade att läsa den. Ja, förskräckligt är nog namnet på allt Guillo spottat (och spottar) ur sig, usch. Min avsky ryms inte här, det finns inga tillräckliga ord.

Ann-Sofie Lindmark

2009-10-25

Bra bok om våld går i arv. Blir människan som en hund som blir slagen.

Anders Nilsson

2009-10-10

Minns att jag kände mig motiverad och handlingskraftig efter att ha läst den här boken.

Lotta Blomkvist

2009-10-08

Tycker Gillous skildringar saknar djup och att karaktärerna är platta. Denna bok är inget undantag men ska väl läsas mer för allmänbildning. Finns andra böcker som behandlar samma tema betydligt bättre...

Martin Jönsson

2009-10-03

När jag läste den här första gången på 80-talet, så kom en bok, som påminner starkt i mina ögon om "ondskan".
Det är Chokladkriget av Robert Cormier(1987). Den utgavs 1974 på engelska och 1981 kom Guillous "Ondskan". Cormiers bok är bättre.

Adam Larsson

2009-09-04

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Jag lyssnade på boken först, sen läste jag den. Det gav mig en mer inlevelse av boken. Jag var förbannad när jag läste boken.

Robert Larsson

2009-07-31

Lysande, och egentligen den enda bra bok Guillou skrivit....

Felix Lindgren

2009-07-31

Det här är inte bra. Guillou kan inte skriva och hans pretentioner lyser igenom så starkt att jag nästan får koncentrationssvårigheter. I stället för att ha med självbiografiska element så kanske han skulle ha skrivit....ja just det, en självbiografi. Fast det är klart, man måste kanske ha levt ett intressant liv eller åtminstånde besitta intressanta tankar för att skriva en biografi.

kristina johansson

2009-07-12

De flesta har säkert läst eller sett filmen men jag vill ändå kommentera den. Personligen har inte Gulliou varit en favorit men jag börjar mer och mer tycka om hans stil. En bok som man inte glömmer.

Eva Lindblad

2009-07-04

Guillous tidiga böcker är hans bästa enligt mitt tycke. Den här tyckte jag i början att den var enorm, men med åren och nya läsuppleverlse får den bara en trea.

Johanna Falkered

2009-07-01

En av de bästa böckerna jag läst. Filmen är oxå riktigt bra. Tusen gånger bättre än Tempelriddarböckerna.

Jakob Fredriksson

2009-06-25

En otäck skildring av hur djupt ondska kan skära i en människa. Gav mig samma behållning som när jag läste Flugornas Herre. Otäckt, men nödvändigt att ha läst.

Lady Flanders

2009-06-18

Guillou har aldrig kunnat skriva, men den här har ändå det självupplevdas nerv & närvaro.

katarina jeansson

2009-06-18

en bok att sätta i händerna på killar och tjejer som inte läser så mycket. En bok som berör och känns "sann"

Josefine Lind

2009-06-15

Jag klarar heller inte av honom. Och den här boken kändes när jag läste den i skolan onödig. Jag lärde mig ingenting av den förutom ordet pennalism.

Victoria Wu

2009-06-12

Jag hatar Jan Guillou, men måste medge att det här är en riktigt bra bok.

Monica Hammarsten

2009-06-12

Hans uppväxt har verkligen format honom.
Folk har svårt för honom, men läs denna bok och fråga er sedan hur erat liv skulle ha sett ut om ni varit med om ens hälften!

Inger Mårtenson

2009-06-11

Ondskan har jag läst och sett på teatern. Den är bra och den är sann. Jag har en person i min närhet som kan intyga J.G barndom.

2009-05-26

Grym var ordet - hur makten tar sig uttryck, hur den används av småsmåsmåsmå jäkla människor som inte kan stärka sig själva på annat sätt än att trampa på andra och hur man trots alla övergrepp kan resa sig och gå vidare... läskig!