Onda gat

Engstrm, Mikael

| 2010

Hur lnge verlever man p skolgrden i rosa skor, om man r kille och dessutom frstagluttarfjant? Vem r Hngde Hassan? Och hur lng r egentligen evigheten? Hr r frsta delen i trilogin om Ika och Ibsen. Ika och Ibsen r sju r och ska brja ettan. Ibsen r en filosofisk kille som ofta "har otur nr han tnker". Hans frldrar r rtt konstiga. De gr omkring i flummiga klder och tvingar Ibsen att ha rosa skor p sig, fr att "rubba gngse normer". Ika och Ibsen vet inte riktigt vad det dr gngse normer betyder, men kanske har det med de tv lskiga killarna i trean att gra? De har i varje fall ftt syn p Ibsens rosa skor och snt gr inte lskiga treor frbi. Det vcker det Onda gat hos dem, och de hotar med att slnga ner honom till Hngde Hassan i skolans kllare. Hngde Hassan sgs vara den gamla skolvaktmstaren som hngde sig och som nu spkar dr nere ... Ika r en annan...

AC (mamma);
Ika & Ibsen r en lttlst bok fr den som kommit en bit p vgen men nskar lite mer text. Gott om svartvita illustrationer.

Boken handlar om tv vnner som brjat skolan och man fr flja deras vardag.

Philip 10 r;
Boken r ltt att lsa och jag gillar att det r mnga bilder. Den gr fort att lsa.

Det r samma illustratr som LasseMaja bckerna. Det r lite jobbigt att brja skolan och samtidigt kul. De strre barnen r inte s snlla mot de nya barnen.

Lotta Berling

2013-08-29

Humor och allvar i en skn blandning. Kanon att lsa hgt.

Sam Berling

2013-08-27

Det var konstigt att maskinen inte funkade. Jings och Jangs slog ner Ibsen i gropen bara fr att han hade rosa skor, men killar kan ju tycka om rosa. Jag r en kille, jag gillar rosa.

Malin Norlander

2012-11-21

Den var bra och spenande

Marianne Skoglund

2011-12-14

Ett smrgsbord av diskussionsmnen! Och drtill rolig, en riktig hjdare.