Onda ögat

Engström, Mikael

| 2010

Hur länge överlever man på skolgården i rosa skor, om man är kille och dessutom förstagluttarfjant? Vem är Hängde Hassan? Och hur lång är egentligen evigheten? Här är första delen i trilogin om Ika och Ibsen. Ika och Ibsen är sju år och ska börja ettan. Ibsen är en filosofisk kille som ofta "har otur när han tänker". Hans föräldrar är rätt konstiga. De går omkring i flummiga kläder och tvingar Ibsen att ha rosa skor på sig, för att "rubba gängse normer". Ika och Ibsen vet inte riktigt vad det där gängse normer betyder, men kanske har det med de två läskiga killarna i trean att göra? De har i varje fall fått syn på Ibsens rosa skor och sånt går inte läskiga treor förbi. Det väcker det Onda ögat hos dem, och de hotar med att slänga ner honom till Hängde Hassan i skolans källare. Hängde Hassan sägs vara den gamla skolvaktmästaren som hängde sig och som nu spökar där nere ... Ika är en annan...

AC (mamma);
Ika & Ibsen är en lättläst bok för den som kommit en bit på vägen men önskar lite mer text. Gott om svartvita illustrationer.

Boken handlar om två vänner som börjat skolan och man får följa deras vardag.

Philip 10 år;
Boken är lätt att läsa och jag gillar att det är många bilder. Den går fort att läsa.

Det är samma illustratör som LasseMaja böckerna. Det är lite jobbigt att börja skolan och samtidigt kul. De större barnen är inte så snälla mot de nya barnen.

Lotta Berling

2013-08-29

Humor och allvar i en skön blandning. Kanon att läsa högt.

Sam Berling

2013-08-27

Det var konstigt att maskinen inte funkade. Jings och Jangs slog ner Ibsen i gropen bara för att han hade rosa skor, men killar kan ju tycka om rosa. Jag är en kille, jag gillar rosa.

Malin Norlander

2012-11-21

Den var bra och spenande

Marianne Skoglund

2011-12-14

Ett smörgåsbord av diskussionsämnen! Och därtill rolig, en riktig höjdare.