Onans bok

Klingberg, Ola

| 1999

¿I det sexuella kastsystem jag utvecklade befann jag mig allra längst ned, bland de oberörbara, de som inte hade någon form av sex överhuvudtaget. Till och med en våldtäktsman stod högre än jag, för även om hans sexakter var vidriga illgärningar som kunde fördärva andra människors liv, så hade han i alla fall sex, och fullbordade därmed det som för mig tedde sig som människans bestämmelse. I all sin vidrighet var han mer människa än jag.¿Efter åtta år i celibat blir den unge läkaren Peter indragen i ett triangelförhållande med två andra män. Onans bok handlar om deras kärlek och maktkamp, sex och avhållsamhet, existentialism och kristendom, och om rädslan för en sjukdom som drabbar även dem som inte smittas.Ola Klingberg, född 1965,är uppvuxen i Stockholm. Han arbetar som översättare och studerar kreativt skrivande i New York. Onans bok är hans debutroman.

Victoire Marcel

2015-03-01

Ärlig och inte ett dugg tillrättalagd. Saker går fel - och så är det med det. Jag blir därför mycket irriterad på huvudkaraktären och uppskattar det samtidigt.