Onanisterna

Lundberg, Patrik

| 2014

Läs Adlibris intervju med Patrik Lundberg >> Jag minns Simons ord från studenten. "Fattar ni varför folk gråter? Vi ses ju ändå på Komvux i augusti." Nu sitter vi där. På uppropet till Vuxenutbildningen i Bromölla, en mil väster om Sölvesborg. Hösten efter studenten. Kim och Simon börjar på Komvux. De är yngst av alla och de har inget val, slutet på gymnasiet slarvades bort. Under högstadiet och gymnasiet var de kungarna i skolkorridoren. Profiler som alla ville umgås med. Problemet är att livet förändras. Hundra synonymer för kuk får inte längre någon att skratta. Och en luspank 19-åring som bor hemma hos mamma och tvingas skjutsa sin lillasyster till stallet varje dag är en nolla. Kim börjar inse detta. Att omgivningen drar ner honom, håller honom tillbaka. Han vill skriva, men i Sölvesborg kommer man inte närmare...

Torbjörn Nilsson

2020-08-27

Som många andra blev jag väldigt tagen av Patrik Lundbergs viktiga Sommarprogram och beslöt läsa hans böcker.
Boken är lättläst med bra driv i korta kapitel. I början är det väldigt mycket ungdomsröj, som nu känns avlägset för mig
Men sen djupnar boken, och jag läser in en tydlig underton av sorg och sårbarhet.
Särskilt roligt att läsa om arbetet som tidningsbud, eftersom jag också provade det något drygt år i ungdomen.
Titeln får sin förklaring mot slutet, men slutet på nyårsfesten förstod jag inte
Bra bok! Ser fram emot att snart läsa "Gul utanpå" och "Fjärilsvägen".

Mariann Winge

2016-04-15

Unga pojkar som inte hittar sin plats efter gymnasiet. Det är korvkiosken, pizzerian och fotbollen. Ungdomsspråk och musik. Jag hade lite svårt att hänga med.

2015-04-07

Karikatyr på landsbygden och dess folk som blir karikatyr på hipsters som någonstans blir lite ömhet och klokhet om båda men man kommer inte ut ur det inledande vidret.