Onåd

Coetzee, J. M.

| 2000

En vit medelålders universitetslärare i Kapstaden, David Lurie, har en affär med en av sina kvinnliga studenter. När deras förhållande avslöjas ställs David inför skolledningens krav: han skall inte bara erkänna utan även visa sin djupa ånger offentligt. Men det vägrar han gå med på. »Mitt försvar bygger på begärets rättigheter«, hävdar han. Han väljer själv att sluta och upptäcker snart att vänskapskretsen vänder sig bort från honom. David drar sig undan till dottern Lucys lantgård. Han hjälper henne med grönsaksodling och med hennes hundpensionat. Han arbetar även på ett djursjukhus i närheten. Sakta börjar David komma till rätta med livet. Men i området som nästan helt befolkas av svarta håller maktbalansen på att skifta. En dag dyker plötsligt tre svarta män upp på gården och Lucy blir brutalt våldtagen. Davids »civiliserade« värld vänds upp och ner och han blir rasande när Lucy vägrar...

Bettina Nilsson

2022-06-06

En av de bästa böcker som någonsin skrivits.

Katrin Lindh

2019-11-22

Tindra Jansson

2018-06-08

Rekommenderas inte.

Handlingen var inte särskilt spännande, miljön var inte så väl beskriven samt att den saknade både ett språk och karaktärer som talade till en.

Philip Stenström

2017-09-29

I Kapstaden lever David Laurie, en vit medelåldersman och biträdande professor i kommunikation på stadens universitet. Dag ut och dag in arbetar David, nästan likgiltigt, endast för sitt leverne. Det enda som tillfaller njutning, i en annars ganska så meningslösa vardag, är de kärleksaffärer som David upptar sin fritid med. Men en dag, uppdagas en affär som David inlett med en av sina studenter och det leder till digra konsekvenser för David. Ställd inför ett ultimatum av skolans ledning att offentligt, erkänna sin skuld och visa ånger blir det principiellt dilemma för David. Slutligen, en annan utväg är tagen och han blir snart avskärmad från sin omgivning, i ett utanförskap med sociala konsekvenser utan motstycke. David blir inte längre önskvärd och beslutar sig för att flytta ut till sin dotter, Lucy, för att börja på ny kula och samla krafter. Men det hela tar en dramatisk vändning när de blir överfallna och rånade av okända förövare i deras hem.

J.M. Coetzee berikar världen med en oemotståndlig berättarförmåga utan motstycke. Varje textrad bär syfte och betydelse och det finns en kännbar styrka som berör och provocerar den mest hårdhudade. Endast Coetzee kan belysa förnedring på ett ypperligt sätt, genom skrivarkonst som ger gåshud. Det är, som prosa ska vara, tankeväckande och givande för betraktaren. Det är, som ljuv musik för öronen, en fröjd att läsa Coetzee som har, med all rätt, blivit vår tids största författare. Det hela är en mästerlig verklighetsskildring som förtjänar all uppmärksamhet den kan få.

Benjamin Elfors

2016-09-23

En svag trea till en överskattad nobelpristagare. Det här är andra boken av honom jag läser. Det glimmar till ibland, men för det mesta är det lite för vardagligt och pratigt.

Tobbe Fransson

2016-02-04

Välskriven. Huvudpersonen känns genuint osympatisk. Hur mycket olyckor som än drabbar honom så tycker jag inte synd om honom. Själviskhet och oförmåga att se saker ur andras synvinkel.

Inger Jonsson

2015-10-07

Gick väl an att läsa, men inte mycket mer.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

En underlig bok men ack så underbar!

Karin Lundberg

2012-12-16

Riktigt bra inledning (språk, berättelse...) men sedan blir slutet lite avtrubbat.

Birgitta A

2012-08-29

Sydafrika efter apartheid i ett teskedskoncentrat.

Klart bättre än ?I väntan på barbarerna? men fortfarande lite djup för min smak. Läsvärd, men jag tror inte det blir fler böcker av Coetzee. Han svamlar lite för mycket om saker som känns helt ovidkommande.

Anna Nyman

2011-12-25

det här var en positiv överraskning. Rekommenderas!

greger andersson

2011-11-23

Ett mästerverk från första till sista sidan! Karraktärerna är mångbottnade och trovärdiga. En rad etiska frågor lyfts upp under resans gång och författare lämnar upp till läsaren att ta ställning till dessa. I mångt och mycket en deprimerande bok men med ett knivskarpt språk som väcker många funderingar och känslor.

Lars Andersson

2011-05-16

För ungdomlig för mig. Läste aldrig ut den.

Maria Nordström

2010-09-04

Vi läste den i min bokcirkel. Coetzee har ett fantastiskt språk.

Christer Bergström

2010-08-30

Mylar .

2010-07-20

Första halvans torra och tråkiga språk gör att jag vill sluta läsa. Den senare delen är något bättre, men där fylls jag istället av irritation över att alla karaktärer är stereotyper samt att alla män är svin och alla kvinnor offer på ett eller annat sätt.
Fantasilöst och tråkigt.

Nils Thor

2010-05-24

Hade för höga förväntningar efter att ha läst Pojkår. Den här var inte särskilt intressant.

Anette Karjalainen

2010-03-28

De kvinnliga karaktärerna saknar tyngd såväl som djup, fylld av patriarkala föreställningar om kön och sexualitet. Känns väldigt mycket artonhundratal att utgå ifrån en vit medelålders mans föreställningar om världen.

Sofia Said

2010-03-13

En bra bok men ett konstigt slut och jag kände även att berättelsen inte hängde ihpt riktiht

Anders Söderberg

2009-11-08

En bok som gav en känsla av obehag samtidigt som den är mycket fascinerande och ett mästerverk. Hur skildrar man komplexa och svåra skeenden? Är det den lilla människan som styr eller blir den lilla människan styrd? Om att göra val, att följa med och anpassa sig eller att stå emot. Och allt med dagens Sydafrika som bakgrund.

Carina Rydberg

2009-05-05

Ja, räkna inte med någon skrattfest - men den här boken räcker faktiskt till för ett Nobelpris. Romanens huvudperson återförenas - efter en yrkesmässig och personlig skandal - med sin dotter. Men verkligheten och dess våld tränger sig på, med allt vad det innebär av rasmotsättnngar och postkolonial hämnd. Det är brutalt, det är tänkvärt, det är tragiskt och när jag läst ut boken, kände jag för att ta mig en stor whisky. Vilket jag gjorde.

Så långt ifrån en Feel-good roman man någonsin kan komma. Men genomsyrad av den sortens mörka sanning som kan få läsaren att se ljuset.