Lotta Lundberg

| 2012

Långt ute i Söderhavet ligger Ön. I eget majestät, bortglömd och paradisisk under palmerna. Där arbetar Olivia, en svensk läkare, sedan tjugo år i sjukstugan. Hon har blivit en självklar del av Ön, älskar Taip men deltar även i danserna på Udden. När turister från en lyxkryssning anmäler sexuella övergrepp på Ön skickas Christian, en brittisk socialchef, dit för att utreda sanningen bakom anklagelserna. Under några heta månader kommer allas föreställningar om frihet, sexualitet och skuld ställas på sin spets. Ön är en av Samväldets sista kolonier i Stilla havet. Vems är paradiset? Och vem kan lämna förställningen om det? Läs mer om Lotta här. "Den är utmanande på ett sätt som är ovanligt. Det går på djupet ... En bra metafor för människans oförmåga att förstå ett samhälle som inte bygger på samma normer och värderingar ... En blandning av moralundersökning och thriller......

John C

2016-05-26

En ö i Söderhavet blir utsatt för granskning efter anmälan om sexuella övergrepp. En grupp britter kommer till den tidigare kolonin i syfte att ta reda på vad som har hänt. Vad de upptäcker är ett samhälle med helt annan syn på sexualitet och rättskipning.
Inte helt bekväm läsning för att uttrycka det milt, men en bra skriven bok som fick mig att fundera mycket. Man tvingas vidare i boken med oerhört kluvna känslor... får nog läsa mer av Lotta Lundberg!

2014-03-02

Nej, nej, nej! Så bedrövligt dåligt! Uppläsaren hjälpte inte att ta berättelsen vidare heller. Nej. Det här var verkligen inte bra!

Lotta Karlsson

2012-12-21

Välskriven uppfriskande bok. Jag tyckte om den. Fina människoporträtt och miljöskildringar.

Ellinor Karlberg

2012-11-06

Blev en väldigt intressant diskussion på min bokklubb. Många tankar väcktes.. Vad är rätt & vad är fel?

Berättelsen lever kvar hos mig. Vad hände - egentligen? Utnyttjades människorna, män, kvinnor och barn av alla - på alla sätt?
En obehaglig eftersmak finns kvar.

Hanna Bragberg

2012-04-23

Fattade inte riktigt historien. Men sugen på sol&värme blev jag i alla fall.

2012-04-05

En läsvärd och lite annorlunda roman. Blev nyfiken på den när jag läste om den. Men den motsvarade kanske inte riktigt mina förväntningar. Jag hade nog velat ha ett lite mer utförligt slut på den. Men den var helt okej och som sagt var läsvärd.

Cecilia Winberg

2012-03-19

Jag gillade boken men den tog slut allt för abrupt.

Lena Floser

2012-03-09

En bok om fördomar och gränser. Vem bestämmer vad som är rätt och fel?

Tanja Dianova

2012-03-07

Malin L

2012-03-01

Jag funderade under hela boken var den egentligen var tänkt att utspela sig. Först när jag läst ut den så googlade jag mig fram till rättegångarna på Pitcairn 2004. Det var en annan dimension till boken, även om tankegångarna den rörde sig kring var intressanta redan innan.
Jag läste idag i en artikel i DN att Lottas enda egna erfarenhet av Söderhavet kom från Cooköarna, och eftersom det även är min enda erfarenhet därifrån så förklarar det nog varför jag kände igen mig så mycket i miljöbeskrivningarna.
(DN-artikeln: http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/lotta-lundberg-far-bilden-av-paradiset-att-ramna)

2012-03-01

Språket är bra och gör boken både lättläst och intressant. Historien är också bra och meddragande, men jag störde mig lite på att man aldrig fick veta vad som var "sanningen". Kanske var det det som var poängen.