On Writing: A Memoir of the Craft

King, Stephen

| 2000

Find out what books and films influenced the young writer, his first idea for a story and the true life tale that inspired Carrie. For the first time, here's an intimate autobiographical portrait of his home life, his family and his traumatic recent accident. Citing examples of his work and those of his contemporaries, King gives an excellent masterclass on writing - how to use the tools of the trade from building characters to pace and plotting as well as practical advice on presentation. And King tells readers how he got to be a No. 1 bestseller for a quarter of a century with fascinating descriptions of his own process, the origins and development of, e.g. Carrie and Misery.

2017-05-30

Boken Att skriva En hantverkares memoarer gavs ut redan fr sjutton r sedan, r 2000. Men nu har den utkommit i en nyversttning. Jag lste den frsta utgvan nr den kom, och tyckte mycket om den ven d, precis som jag gjorde nu.

Stephen King r min absoluta favoritfrfattare, och har varit s i snart fyrtio r nu.

Den hr boken r till hlften en sjlvbiografisk bok och till hlften en bok om att skriva bcker. Och jag tyckte mycket om bda delarna.

Mycket intressant att lsa om Stephen Kings uppvxt och liv. Men ven mycket intressant att lsa om konsten att skriva.

Jag har ju sjlv ingen lngtan efter att skriva bcker. Men nr jag lser Stephen Kings exempel p bde hur man ska skriva, och hur man inte ska skriva, s kan jag mer frst varfr jag tycker om vissa bcker, och vissa inte.

Rekommenderar absolut boken till alla.

Sanna Carlborg

2015-08-19

Ett tmligen pladdrigt och spretigt stycke bok, som nd r lsvrt och inspirerande. Slulkade upp den p tv dagar.

Patrick Fransson

2013-10-23

Otroligt bra bok som nog kan f vem som helst att vilja skriva en egen bok. Dessutom vldigt intressant och roligt att lsa om Kings liv.

Ethel slund

2013-09-22

Jag tyckte om den hr boken. Frsta delen, om hans barndom osv tyckte jag var seg och tmligen ointressant. Delen som handlade om hans syn p skrivandet, var dremot givande. (kortfattat var rden: Ls mycket! Stt dig och skriv! Krngla inte till det, och stryk det ondiga! Det r rd jag nskar att en del frfattare fljde..)

Lars Martinsson

2013-07-31

Medryckande och lttbegripligt om ngot vldigt svrt. Mycket inspirerande men kanske vl kategoriskt ibland.

Michaela Forssn

2012-11-10

Lrorik och intressant bok, man fr ta del av Stephen Kings liv i bokens frsta del och hans lrdomar i den andra delen. Det r intressant att lsa om hans liv och han har en del bra tips som han lr ut men det r nd ingen bok jag skulle rekommendera ifall man sker inspiration och motivation till att skriva.

Jonna Lindberg

2012-05-15

Jag skulle inte rekommendera den hr boken till ngon som vill ha mycket skrivvningar och konkreta rd - efter att ha lst den flera gnger r det inte rden som stannar kvar hos mig. Dremot, fr den som vill inspireras av ngon som pratar s varmt och fint om skrivandet och varfr det r det bsta han vet - d r det den ultimata skrivboken. Jag r alltid inspirerad efter att ha lst Stephen Kings "Att skriva".

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Jag blev positivt verraskad! Jag har aldrig varit ett stort fan av Kings bcker men hans lttsamma instllning till skrivandet som hantverk och inblicken man fr i hans liv ger ett vldigt sympatiskt intryck. Jag kommer definitivt att lsa mer av honom.

Josefine Ejebjrk

2011-10-12

Ett mste fr den som har tankar p att skriva, samtidigt som det r en sjlvbiografi, mycket inspirerande.

Lady Flanders

2011-07-10

Rtt trevlig bok, med en del goda rd fr aspirerande frfattare. Men jag hade vntat mig lite mer av vrldens mest sljande bladvndare och fick tvinga mig att lsa frdigt. Han sger iofs sjlv i slutet av boken att fakta inte r hans grej och att den inte var lika kul att skriva som hans historier.

Petra Hansson

2011-05-03

En bra bok i mnet. Rakt p och rlig. Bst gillade jag frsta delen om King, hans bardom och hans skrivande innan han slog igenom.

Cecilia Sten

2011-02-09

Jag tycker om King som frfattare. Drfr var det intressant att hra hans syn p skrivandets konst med mnga minnesglimtar tagna ur sitt eget liv. Boken r en blandning av sjlvbiografi och handfasta rd om hur han sjlv ftt skriovandet att fungera. Klart lsvrd. Jag hade svrt att lgga ifrn mig den. Dock kan det inte bli full pong eftersom en del saker som tas upp r amerikaniserat och inte anpassat fr Sverige.

mel bla

2010-09-06

Jag lskar denna boken d King undervisar oss i skrivandets hantverk samtidigt som vi fr lra knna honom som person och som frfattare. Jag gillar att lsa sjlvbiografier och denna r ltt p topplistan.

Karin Sder

2010-06-12

Ett fullkomligt nje att lsa!

Gunvi Lundqvist

2010-03-22

Fashinerad. The King trollband mig i helgen ville inte sluta lsa, visst gr han rtt fr sitt namn. Gillar verkligen hans stt att skriva denhr boken p, och hur hans frklaringar gr hem, nu borde jag kanske lsa triologin ocks. Rekomenderas t alla som gillar "rakt p sak."

Elisabeth J

2010-02-07

Underbart bra.

Kicki Karln

2009-11-24

Tack!

Anders Hgman

2009-10-13

Jag har inga som helst ambitioner att skriva, men nd r det en vldigt underhllande bok. Dels fr att den frsta delen r en liten sjlvbiografi som gav en bra inblick i hur en av tidernas strsta frfattare vxte upp, dels r det spnnade att flja tekniken King anvnder fr att skapa en bok. Rekommenderas.

Madelene Helgesson

2009-10-01

Inget skitsnack i Kings bok. En bra hjlp p vgen mot frfattarskap.

Maria Larsson

2009-09-26

Jag har alltid Stephen Kings bok "Att skriva" inom rckhll. Har man frfattarambitioner och bara ska lsa en enda bok om processen, r detta boken att lsa.
P 252 sidor lyckas King sammanfatta det man behver veta. Fr att vara en bok av King, r den extremt "kort" eftersom hans romaner i regel ser ut och vger som tegelstenar.

Det r en annorlunda bok i den bemrkelsen att det r en kombinerad biografi och handbok i skrivandets konst. King inleder boken med - vad han kallar - sitt "CV". Han berttar, ofta med en stor portion humor, om sitt skapande frn det att han var liten grabb.
Egentligen r det just under den sjlvbiografiska delen av boken som han verkligen visar vilken briljant frfattare han faktiskt r. Han skriver kapitel efter kaptiel om sitt liv, utan att egentligen avslja ngonting om sig sjlv.
Frmodligen beror detta p att han ser sig sjlv som en ganska ansprksls och ointressant person - och vill att hans bcker fr tala fr sig sjlv.

Strre delen av boken r gnad t konkreta rd kring skrivandet. Eftersom just den delen r pedagogisk, satt jag mig frsta gngen jag lste den med en blyertspenna fr att stryka under viktiga stycken, meningar och ord.
Efter tv sidor insg jag att det inte var lnt. Fr varenda ord, varenda fras han skriver ner r vsentliga. Frklaringen till det fr man frmodligen i det andra frordet (fr det finns tv), dr han skriver om att de flesta bcker som handlar om att skriva r "fyllda av skitsnack".
Undantaget r - enligt King - en bok som heter "The Elements of Style", dr regel 17 i kapitlet som heter "Principer fr uppbyggnad" r: Uteslut alla ondiga ord.

Den regeln lyckas King hlla sig till med bravur i "Att skriva".

Den hr boken rekommenderar jag inte bara till dem med frfattarambitioner eller de som bara lskar att skriva ver lag - det r ocks en fantastisk krleksfrklaring till ett yrke, till ordets betydelse, till skapandet och till gldjen att frverkliga sina drmmar.

Katarina Kjellberg

2009-07-27

Tack Stephen, du var med mig hela vgen genom boken!! Jag blir DEFINITIVT sugen p att ta mig an mina frfattardrmmar...Denna bok rekommenderas varmt!

Maria Larsson

2009-07-22