Omvänd

Skytte, Göran

| 2008

Jesus var en av mina hjältar när jag var liten, tillsammans med bland andra Tom Mix och Ivanhoe. Men sedan blev det krokigt. 1967 lämnade jag Svenska kyrkan. 28 år senare, 1995, begärde jag att åter få inträda i Svenska kyrkan som medlem. Det första beslutet grundades på övertygelsen "Gud finns inte, Marx har rätt, religionen är ett opium för folket". Det andra beslutet, att återinträda, grundades på övertygelsen "Gud finns, Gud vill något med mig, jag vill vara kristen". Numera är jag vad man brukar kalla en aktivt troende kristen. Och samtidigt en rationell och kritiskt lagd journalist och samhällsdebattör som inte har några som helst grundläggande problem att förena tro och vetande. Tvärtom har jag genom mina olika erfarenheter kommit fram till att det skulle strida mot mitt kritiska förnuft att inte tro på Gud. Efter enträgna uppmaningar har jag tagit mig före att försöka beskriva något...

Therese

2021-02-06

Intressant och stundvis tankeväckande. En beskrivning av Skyttes andliga väg.

Maria Linder

2015-01-31

Läste den väldigt snabbt. Kanhända för snabbt. Hade kanske sett mer djup i den om jag gett den tid. Plus för att jag läste den på St Davidsgården i Rättvik som omnämns flera gånger, att jag snart ägnat ett år åt hans bok "Ett år med Jesus" och att jag också träffat Anneth Munga och hennes universitet som omnämns i slutet.

Lady Flanders

2014-12-25

Kan inte riktigt skilja på den här och "På väg" - båda saknar helt tuggmotstånd. Skytte är iofs en väldigt flyhänt författare, men han borde ändå fundera på att ge sina böcker lite mer innehåll, i stället för att skriva många om samma ämne. Är man inte religiöst lagd ska man nog undvika dem, men annars är de inte helt ointressanta.

Thony Glans

2012-11-17

Pinsam.......

A Bookaholic Swede

2010-07-01

Mycket upplysande och intressant.

Biggan Rudberg

2010-06-07

Så inspirerande:) Lätt att läsa.

Karl Sandberg

2009-10-30

Intressant att läsa hur en person nått fram till en kristen tro. Är själv inte ett dugg religös, i bästa fall agnostiker. Delar inte författarens åsikter eller upplevelser på flera områden, men tycker att boken givit mig en större förståelse för den resa Skytte har gjort, och kanske hjälper till större förståelse för andra.

Tor von Geijer

2009-09-18