Omständigheter

Ernaux, Annie

| 2022

2022 års Nobelpristagare i litteratur!1963, när Annie Ernaux är 23 år och utan stadig förbindelse, inser hon att hon är gravid. Hon fylls av skam eftersom hon förstår att hennes graviditet kommer att brännmärka hennes familj och försvåra hennes egna studiemöjligheter. Hon beslutar sig för att ta bort barnet. Den här berättelsen om ett trauma som författaren aldrig kunnat komma över är skriven fyrtio år senare. I Frankrike var abort förbjudet vid den här tidpunkten och hon försöker på egen hand och förgäves att utföra aborten med hjälp av en sticknål. I sin desperation hittar hon en illegal abortutförare och hamnar till slut på akuten där hon är nära att dö. I Omständigheter utforskar Ernaux sina minnen och dagböcker från den tiden och skriver fram en glasklar och osentimental bild av vad som hände och på sätt och vis får omständigheten en mening. Trots att händelsen som boken...

Nina Gustafsson

2023-07-12

Bitvis en mycket bra kort skildring av hennes abort men gillar inte de många ovidkommande partierna. 3.5/5

En kortroman (128 sidor) om en abort i Frankrike på 60-talet, då abort var förbjudet. Boken skrevs 40 år senare och är baserad på författarens minnen och dagboksanteckningar. Gripande, väldokumenterat, fasansfullt och känslomässigt.

Solveig Andersson

2022-12-17

Fantastisk!

Ulla Englund

2022-12-15

Sett filmad

2022-12-10

Till skillnad från "Sinnenas tid" som jag inte alls var särskilt förtjust i, så är det här en otroligt träffande, välskriven och mycket engagerande bok där jag som läsare fastnar från första stund i texten och med stort engagemang tillika förtvivlan, tas med på en resa där en ung Annie Ernaux får reda på att hon väntar barn och bestämmer sig för att genomgå en illegal abort, fylld med många känslor. Jag tror framförallt vi som var unga när det var olagligt även här i Sverige kan känna igen oss i alla de många tankar och oro som drabbar den unga författarinnan. Jag minns själv när jag var ung, och man gick där orolig för att inte mensen kom. Jag hade en god väninna tillika arbetskamrat som reste till Polen, på den tiden det var lagligt att göra abort där.
Jag kan varmt rekommendera den här lilla pärlan! Och tar tacksamt emot andra tips på romaner om temat abort. Kanske från USA eller ett nutida Polen.
Toppbetyg!