Omgiven av idioter ? hur man förstår dem som inte går att förstå

Erikson, Thomas

| 2014

Har du någon gång försökt resonera med din partner och ingenting gick som du tänkt dig? Eller i förvirring lämnat ett möte med känslan att du inte begrep dig på de övriga i rummet? Och värst av allt: vissa verkar aldrig förstå vad du säger ? hur tydlig du än är. Visst är det ett mysterium? Välkommen till en rad uppfriskande aha-upplevelser ? möjligen även en eller annan åh nej-upplevelse - och med lite flyt är det inte du som är idioten. Efter att ha läst den här boken kommer du att förstå vad din omgivning egentligen vill säga dig. Jag garanterar att du radikalt kommer att minska mängden idioter i din omgivning, hälsar Thomas Erikson. Omgiven av idioter beskriver konkret och underhållande en av världens mest spridda metoder för att sortera olikheterna inom mänsklig kommunikation. Via den vetenskapliga bakgrunden, genom vardagens möten, ger den ett konkret hjälpmedel att förstå de viktigaste...

josefin nyman

2023-06-01

Intressant och tankeväckande

Gustav Johansson

2023-03-09

Skriven av en självutnämnd guru som har en märkligt uppfattning om mänskligt beteende. Tror att en psykolog eller beteendevetare hade skrattat rakt ut av att läsa denna bok. Alldeles för populistisk och generaliserande. Det mänskliga sinnet och beteendet är alldeles för komplext för att kunna förenkla enligt metoden DISA / DISC som boken bygger på. Inte konstigt att både denna metod och denna bok fått så mycket kritik från psykologer som vet vad dom pratar om. Tror boken blivit såhär pass populär bara för att den skapar "en viss förståelse" hos läsaren, det tragiska är denna förståelse troligtvis är helt eller delvis felaktig.

Ingrid Nilsson

2022-02-09

Jag har lärt mig mycket om olika personers sett att se på saker

Jessika

2021-08-15

En väldigt bra och lärorik bok som jag tror alla kan ha nytta av. Det är otroligt användbart att lära sig mer om hur man fungerar och hur andra fungerar. Den är välskriven och informativ.

Sandrolinen

2020-05-21

Bra bok som gör att vi människor kan förstå varandra bättre, den förklarar hur olika människor beter sig och funderar, utifrån 4 olika personlighetstyper.

Johanna Runevad

2019-08-12

Boken var jättebra, den tar upp hur man kommunicera med folk och hur man ser att någon är en idiot.

My Thulin

2019-04-28

Tänkvärd, behöver läsas med lite glimten i ögat

Jan Svensson

2019-02-02

Kul och igenkännande med alla personbeskrivningar. Alla klagar på att den är ovetenskaplig. Vem bryr sig när den stämmer så väl med det man själv observerar.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

En bok som borde läsas obligatoriskt i alla skolor. Den får en att inse hur lite man tänker, och oftare dömmer.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Maria Nguyen

2019-01-06

Tycker det var en bra och rolig bok. Ett kul sett att placera människor, men självklart inget som ska tas för seriöst. Tyvärr mycket upprepningar och svår att hänga med.

Mikael Steisner

2018-11-29

En långrandig, pladdrig bok som utan alla upprepningar skulle bli tunn nog att delas ut som ett flygblad. Jag gav upp ungefär hundra sidor in då jag fick nog av alla töntiga anekdoter och ständiga upprepningar. De fyra personlighetstyperna som boken tar upp tror jag inte har någon vetenskaplig grundning och gör sig inte heller speciellt intressant ens som ett tankeunderlag - mer än kanske som en enkel öppning mot tanken att människor tänker och hanterar situationer olika. En trivial observation som alla läskunniga i någon utsträckning redan torde vara varse.

Jag vet inte riktigt om jag skulle våga rekommendera boken till någon. Min första tanke var att boken kanske är ämnad mer åt personer som inte haft någon grundning i psykologiämnet, ens i grundskolan, men å andra sidan så är det just där boken riskerar göra mest skada. Bokens låga pris och lättförstådda språk är värt att nämna på pluskontot för vad det är värt.

Robin Johansson

2018-11-27

Istället för att förklara "varför alla andra är idioter" tycker jag ett bättre tema hade varit att förstå oss själva. Denna boken är en psykologi guide för "idioter" eller barn. Spara 120kr genom att göra ett själv test på understandmyself . com istället som kommer ge dig en betydligt bättre inblick i hur DU tänker som dessutom har vetenskaplig grund.

Angelika G

2018-11-04

Tycker faktiskt att den var intressant och lättläst. Om man bara tar det med gnutta ironi och lätthet så är det en bra bok. Synd bara att den baseras på "forskning" från tiden förre vett-och-människokännedom

Maria Nilsson

2018-09-29

Ren idioti. Bygger på det enkla säljtricket att läsaren ska känna sig utvald (alla är idioter utom läsaren).

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Maria Olofsson

2018-09-17

Svårt att betygsätta en bok av detta slag. Väldigt intressant läsning, öppnar upp för ett annat tankesätt. Man förstår lättare andra människors beteende, helt klart. Men man blir även lite överanalyserande. Kan inte låta bli att tänka i färg i vardagen! Rekommenderar denna boken! Den blev lättläst och kul med alla exempel ur verkligheten.

Maria Nygren

2018-09-15

Förfärlig och ett enda hopkok av vad som man tror säljer... det räcker nu. Hänvisar till Filters granskning ”omgiven av idioti”

janne lindh

2018-08-28

En pratig, egotrippad, pseudovetenskaplig föreläsning om olika människotyper. Kanske något för amerikaniserade säljnissar. För mig känns boken bara tramsig.

villa-freja.se

2018-08-23

Åh, sån här litteratur går jag igång på. Trots allt är psykologi ett av mina favoritämnen och sociala experiment och mänskligt beteende är alltid roligt. Det är väldigt intressant och träffsäkert och jag läste med stor behållning. Intervjuerna i slutet av boken känns dock lite uppstyltade, som om de inte är riktigt på riktigt?!

En bok som ska läsas, inte lyssnas till. Då går många av bilderna och diagrammen förlorade. Jag har gjort både och. Det krävs liksom att kunna bläddra lite fram och tillbaka, läsa lite här och lite där. Och som sagt, framförallt kunna se diagrammen.

Det är intressant att ta reda på hur människor i omgivningen fungerar och inte minst hur jag själv fungerar. På ett sätt gör det mig trygg. Jag kan numer sitta där på mötet och tänka, jaja jag är ju blå. Jag väntar lite till, sen pratar jag. Då blir det faktiskt riktigt kul och min personlighet blir inte tråkig alls. På samma sätt kan jag sitta och tänka om människor som konverserar att, jaja, prata du, men jag är inte intresserad, även om jag förstår varför du har behovet av att prata oväsentligheter (om det nu är det det handlar om förstås. Ibland anser jag faktiskt att andra människor säger riktigt kloka saker).

Bokdjungeln

2018-08-16

Jag började med ljudboken av denna bok men insåg att jag verkligen ville förstå och hänga med och på grund av detta köpte jag boken. Jag skulle därmed inte rekommendera ljudboken men däremot boken, den är grym! Man får verkligen en aha-upplevelse då man sett sig själv på ett visst sätt men inser att man har ganska mycket att jobba med. När man läser inser man också varför man inte gillar en del människor och får också tips på hur man kan handskas med dom. Så sjukt bra, läs den!!!

lillemor lindqvist

2018-08-02

Lärde sig mkt om
Sig själv om man vågade tänka efter

Jan Banan

2018-06-29

Mycket intressant och träffsäker. Är man lite nyfiken på mänskligt beteende så är denna bok ett måste.

2018-04-10

En svag trea. Finns en del nyttigt men som helhet är jag inte så förtjust i konceptet. Blev fundersam över mycket till exempel varför författaren tar upp så många tydliga exempel på personer som kanske inte vill vara med i boken (har han fått okej och/eller avidentifierat så pass att ingen från den föreläsningen ska känna igen denne?) och om intervjuerna i slutet av boken är verkliga (får känslan av att de är mer som exemplen på skriftlig kommunikation).

Gunnel Lindström

2018-04-08

Underhållande och lättläst.

Charlie Lindén

2018-03-09

Bokens syfte är att ge läsaren en möjlighet att förstå andra människor lite bättre och förstå att man inte är omgiven av idioter även om det kan kännas så. Som boken själv beskriver är det ingen Quick fix för livet, men med ett öppet sinne kan man lära sig mycket! 5/5

Thomas H

2018-03-06

Bör ligga bra till på floskeltoppen. Är vi inte färdiga med den här typen av böcker snart?

Anna Hansson

2018-02-20

Boken delar in människor i fyra personlighetstyper. Man har en personlighet som antingen är dominant och pådrivande, social och livlig, trygghetssökande och stabil eller logisk/statisk. Ovetenskapligt grundad och extremt enkla resonemang, har svårt att se att den kan tillföra något om man redan vet att vi människor är olika..?

Isabelle Vennerberg

2018-02-09

Superinteressant bok om kommunikation! Ett måste att läsa för att förstå sig själv och andra bättre.

Jonna

2018-01-27

Tycker den stämmer in på väldigt många människor i min omgivning inklusive mig själv. Vetenskapligt eller inte.. Tycker den är underhållande att läsa.

D

Daniel Hegner

2018-01-24

Ovetenskapligt dravel.

Sofia Vikström

2018-01-22

Ganska bra, men har mycket dåligt vetenskapligt stöd. Detta stämmer inte alls in på människor, utan kan mest ses som rolig läsning

Mikaelita Bovalius

2018-01-20

Jag tog en klassiker-paus för att läsa denna tokpopulära bok som finns på landets alla Pressbyråer - om hur man förstår sig på så kallade idioter. Essensen i denna bok är just att vi alla är en idiot, i någons ögon. Alla människor delas in i fyra rätt stereotypa kategorier med varsin färg - röd (dominant), gul (social), grön ("neutral") och blå (analytisk). Boken i sig är inte så revolutionerande och sådan "aha-upplevelse" som många påstår. Det som dock är intressant är samtalen med vänner och kollegor efter att ha läst den. Den känns dock riktad till chefer eller personer som arbetar på större företag, jag hade gärna önskat mer exempel ifrån relationer och vardag. Ett stort plus får den för att det går i ett nafs att läsa dessa 294 sidor. Även för att man får göra ett litet kunskapstest i slutet för att se om man fattat rätt - det har man antagligen, eftersom meningar upprepat sig ofta och då den inte är allt för komplex. Boken tar psykologi och stoppar in det i caférummet - det ger jag Thomas Erikson creed för.

Henrik Johansson

2017-12-27

Röd, gul, blå eller grön. Som vanligt är verkligheten komplex. Intressant, underhållande och läsvärt, men säger som Anders och Måns i ”Så funkar det” - Gå nu inte och fatta några livsavgörande beslut grundat på denna informationen

Terese Olofsson

2017-08-07

Helt okej, men hade varit mer uppfriskande och roligt med fler exempel från privatlivet i stället för så många från jobbet, vilka dessutom var uteslutande från arbetsplatser med tydlig hierarki/vinsttänk. Det känns som att boken är väldigt riktad till chefer i vinstdrivande organisationer. Men jag hade stor behållning av den i alla fall, och älskade exemplen som var från den del av världen som jag känner till. En stark trea.

Amanda

2017-05-06

Definitivt läsvärd. Måste säga att jag kan relatera till många av de beskrivna scenariorna, och bokens lärdom är användbar i vardagen. Dock ska man ha i åtanke att boken förenklar människors beteende mycket. Trots detta bringer boken fram viktiga poäng.

Ilona

2017-01-06

Så där... Läste inte klart. Läste halva boken sen orkade jag inte mer. Hade väl för höga förväntningar

2016-05-28

Skulle gärna vilja sätta en 4:a men tycker att andra halvan drar ned betyget. För övrigt var den riktigt intressant.

Helena Wennergren

2016-04-17

Lättläst, enkla beskrivningar av olika personlighetstyper (färger=DISC)

Maria Myrberg

2016-03-21

Mycket bra!!

Niklas Lindroth

2015-10-13

Underbar titel på en riktigt bra bok. Helt plötsligt ser man omgivningen och sig själv med lite andra ögon...

Leffe Delo

2015-10-01

Grymt bra och efter att ha läst den här så kan jag inte låta bli att leta efter alla idioter i min omgivning!

Caroline L Jensen

2015-10-01

En bok alla borde läsa.

Amelie Adrielsson

2015-07-27

Klockren! Om man vill lära känna både sig själv och andra lite bättre.

Hans Olsson

2014-10-12

En faktabok som beskriver personligheter i färger, för att kunna förstå och kommunicera med dem som inte går att förstå. Man kan vara röd, blå, gul eller grön. De röda vill göra det på sitt sätt eller inget sätt alls (fort och fel). De blå analyserar, är kritiska och kan ha svårt att avsluta saker på grund av sin perfektionistiska ådra. Gula är yviga, lätta att känna igen då det är de som pratar hela tiden och de gillar att testa nya grejer. Gröna är tillbakadragna, goda lyssnare som gärna undviker konflikter. Jag tyckte boken var ganska underhållande, och det är roligt när man får de där aha-upplevelserna då man kan sätta en färg på en person i sin omgivning. Den är relativt enkelt skriven, vilket faktiskt är skönt för en sån här typ av bok. Och den tar upp extremerna av de olika färgerna, vilket är både bra och dåligt för boken. Det poängterar tydligast vilka färger man kan möta och hur man kan bemöta dem, men å andra sidan tycker jag att den är väldigt svartvit på det sättet, då de allra flesta exempel är på extremerna och därmed utlämnar mycket av hur verkligheten ser ut. Men den var ändå lärorik och bitvis underhållande. Läs fler recensioner av mig här: http://hansolsson.net/blogg.html