Omgiven av idioter

Erikson, Thomas

| 2014

Har du någon gång försökt resonera med din partner och ingenting gick som du tänkt dig? Eller i förvirring lämnat ett möte med känslan att du inte begrep dig på de övriga i rummet? Och värst av allt: vissa verkar aldrig förstå vad du säger ? hur tydlig du än är. Visst är det ett mysterium?Välkommen till en rad uppfriskande aha-upplevelser ? möjligen även en eller annan åh nej-upplevelse - och med lite flyt är det inte du som är idioten. Efter att ha läst den här boken kommer du att förstå vad din omgivning egentligen vill säga dig. Jag garanterar att du radikalt kommer att minska mängden idioter i din omgivning, hälsar Thomas Erikson.Omgiven av idioter beskriver konkret och underhållande en av världens mest spridda metoder för att sortera olikheterna inom mänsklig kommunikation. Via den vetenskapliga bakgrunden, genom vardagens möten, ger den ett konkret hjälpmedel att förstå...

Boken delar in människor i fyra personlighetstyper. Man har en personlighet som antingen är dominant och pådrivande, social och livlig, trygghetssökande och stabil eller logisk/statisk. Ovetenskapligt grundad och extremt enkla resonemang, har svårt att se att den kan tillföra något om man redan vet att vi människor är olika..?

Superinteressant bok om kommunikation! Ett måste att läsa för att förstå sig själv och andra bättre.

Jonna

Tycker den stämmer in på väldigt många människor i min omgivning inklusive mig själv. Vetenskapligt eller inte.. Tycker den är underhållande att läsa.

Ovetenskapligt dravel.

Ganska bra, men har mycket dåligt vetenskapligt stöd. Detta stämmer inte alls in på människor, utan kan mest ses som rolig läsning

Jag tog en klassiker-paus för att läsa denna tokpopulära bok som finns på landets alla Pressbyråer - om hur man förstår sig på så kallade idioter. Essensen i denna bok är just att vi alla är en idiot, i någons ögon. Alla människor delas in i fyra rätt stereotypa kategorier med varsin färg - röd (dominant), gul (social), grön ("neutral") och blå (analytisk). Boken i sig är inte så revolutionerande och sådan "aha-upplevelse" som många påstår. Det som dock är intressant är samtalen med vänner och kollegor efter att ha läst den. Den känns dock riktad till chefer eller personer som arbetar på större företag, jag hade gärna önskat mer exempel ifrån relationer och vardag. Ett stort plus får den för att det går i ett nafs att läsa dessa 294 sidor. Även för att man får göra ett litet kunskapstest i slutet för att se om man fattat rätt - det har man antagligen, eftersom meningar upprepat sig ofta och då den inte är allt för komplex. Boken tar psykologi och stoppar in det i caférummet - det ger jag Thomas Erikson creed för.

Röd, gul, blå eller grön. Som vanligt är verkligheten komplex. Intressant, underhållande och läsvärt, men säger som Anders och Måns i ”Så funkar det” - Gå nu inte och fatta några livsavgörande beslut grundat på denna informationen

Terese Olofsson

2017-08-07

Helt okej, men hade varit mer uppfriskande och roligt med fler exempel från privatlivet i stället för så många från jobbet, vilka dessutom var uteslutande från arbetsplatser med tydlig hierarki/vinsttänk. Det känns som att boken är väldigt riktad till chefer i vinstdrivande organisationer. Men jag hade stor behållning av den i alla fall, och älskade exemplen som var från den del av världen som jag känner till. En stark trea.

Amanda

2017-05-06

Definitivt läsvärd. Måste säga att jag kan relatera till många av de beskrivna scenariorna, och bokens lärdom är användbar i vardagen. Dock ska man ha i åtanke att boken förenklar människors beteende mycket. Trots detta bringer boken fram viktiga poäng.

Ilona

2017-01-06

Så där... Läste inte klart. Läste halva boken sen orkade jag inte mer. Hade väl för höga förväntningar

2016-05-28

Skulle gärna vilja sätta en 4:a men tycker att andra halvan drar ned betyget. För övrigt var den riktigt intressant.

Helena Wennergren

2016-04-17

Lättläst, enkla beskrivningar av olika personlighetstyper (färger=DISC)

Maria Myrberg

2016-03-21

Mycket bra!!

Niklas Lindroth

2015-10-13

Underbar titel på en riktigt bra bok. Helt plötsligt ser man omgivningen och sig själv med lite andra ögon...

Leffe Delo

2015-10-01

Grymt bra och efter att ha läst den här så kan jag inte låta bli att leta efter alla idioter i min omgivning!

Caroline L Jensen

2015-10-01

En bok alla borde läsa.

Amelie Adrielsson

2015-07-27

Klockren! Om man vill lära känna både sig själv och andra lite bättre.

Hans Olsson

2014-10-12

En faktabok som beskriver personligheter i färger, för att kunna förstå och kommunicera med dem som inte går att förstå. Man kan vara röd, blå, gul eller grön. De röda vill göra det på sitt sätt eller inget sätt alls (fort och fel). De blå analyserar, är kritiska och kan ha svårt att avsluta saker på grund av sin perfektionistiska ådra. Gula är yviga, lätta att känna igen då det är de som pratar hela tiden och de gillar att testa nya grejer. Gröna är tillbakadragna, goda lyssnare som gärna undviker konflikter. Jag tyckte boken var ganska underhållande, och det är roligt när man får de där aha-upplevelserna då man kan sätta en färg på en person i sin omgivning. Den är relativt enkelt skriven, vilket faktiskt är skönt för en sån här typ av bok. Och den tar upp extremerna av de olika färgerna, vilket är både bra och dåligt för boken. Det poängterar tydligast vilka färger man kan möta och hur man kan bemöta dem, men å andra sidan tycker jag att den är väldigt svartvit på det sättet, då de allra flesta exempel är på extremerna och därmed utlämnar mycket av hur verkligheten ser ut. Men den var ändå lärorik och bitvis underhållande. Läs fler recensioner av mig här: http://hansolsson.net/blogg.html