Om utrkning av omfng 1

Balle, Solvej

| 2023

Tara Selter bor i Clairon-sous-Bois i norra Frankrike med sin man Thomas. De handlar med antikvariska bcker. Den 17 november ker hon till en antikmssa, tar in p hotell, kper bcker och besker ngra vnner. Dr brnner hon sig p handen. Nsta morgon upptcker hon att tidningarna i hotellmatsalen fortfarande har grdagens datum och att samma saker hnder som dagen fre. Bckerna hon kpte r borta och hon gr fr att kpa dem igen. Sedan reser hon hem. Thomas undrar varfr hon kommer redan och Tara frstr att hon r den enda som upplever den 18 november. Hela vrlden str still, vdret r detsamma, alla gr exakt samma sak dag efter dag. Men fr Tara fortstter tiden att g. Sret p hennes hand lker och hennes hr vxer. Varje dag frklarar hon fr Thomas vad som hnder och varje dag tror han henne. Till slut trttnar hon och flyttar in i gstrummet. Thomas saknar henne inte eftersom...

Jag lser vidare med intresse.

Marie Cedereke

2024-01-12

Jag hade uppskattat boken mer om den varit i betydligt kortare format - som novell

Kerstin Kolm

2024-01-01

Om ensamhetens pris
-att veta det andra inte vet
-att minnas det andra inte minns

Och vad r tid?
Vi r alla ensamma innerst inne.
Intressanta teman men formen passar mig inte.

Lars B.

2023-12-28

Groundhog Day meets Olga Tokarczuk. Solvej Balle har ett torrt och lite vetenskapligt stt att beskriva det Tara noterar den 18 november, om och om och om igen. Min tankar gr till den polska Nobelpristagaren, och jag lskar det. Det r Groundhog-formen jag inte lyckas omfamna. Den knns fr konstruerad och hypotetisk fr mig och det som andra verkar se som hypnotiskt och fascinerande finner jag ltt tjatigt och trkigt. Lter andra lsa tvan frst innan jag lgger tid p den.

2023-12-26

Helskotta s trkigt!
Ett kta smnpiller och jag orkar inte lyssna klart.
Det hnder ingenting och s fantastiskt vlskriven tycker jag inte heller att den r.
Smaken r som baken, men mig tilltalar den inte alls!
Ett kta bottennapp!

Henrik Johansson

2023-10-10

Vlskrivet, surrealistiskt och spnnande

Kristina Carlsson

2023-10-05

Jag vet inte om den hr boken var jttebra eller inte? Vilket betyg r rttvist?
Det hr r en bok man verkligen skulle vilja diskutera med andra lsare. Man lmnas med s mnga frgor och funderingar.
Ibland fick jag samma knsla i kroppen som nr jag lste Haushofers roman Vggen.
En sak r sker, jag mste lsa fortsttningen!