Om uträkning av omfång 1

Balle, Solvej

| 2023

VINNARE AV NORDISKA RÅDETS LITTERATURPRIS 2022??när du slår ihop boken för sista gången har du blivit ? ja, kanske inte en annan, men heller inte längre exakt densamma som när du läste bokens första mening. Det finns ett annat uttryck för det: stor litteratur.?Jonas Eklöf, Vi Läser?Jag kan inte minnas när jag senast läste något som grep mig så, som både är spännande som en thriller och öppnar för inre, existentiella bråddjup.?Oline Stig, SydsvenskanTara Selter bor i Clairon-sous-Bois i norra Frankrike med sin man Thomas. De handlar med antikvariska böcker. Den 17 november åker hon till en antikmässa, tar in på hotell, köper böcker och besöker några vänner. Där bränner hon sig på handen. Nästa morgon upptäcker hon att tidningarna i hotellmatsalen fortfarande har gårdagens datum och att samma saker händer som dagen före. Böckerna hon köpte är borta och hon går...

Nu läste jag precis ut tvåan. Det var med tveksamhet jag började läsa den, för jag var rädd att den skulle vara lika händelsefattig som ettan, med där bedrog jag mig. Boken slutade t.o.m. med en cliff hanger så nu måste jag ju bara läsa trean!

Väldigt annorlunda bok! Jättesvårt att sätta betyg på eftersom det egentligen inte händer någonting, eller rättare sagt, det händer samma sak hela tiden, samtidigt som det finns ett driv i berättelsen som gör att man vill läsa vidare. Ungefär som att hoppet aldrig överger huvudpersonen, hoppas man som läsare på något genombrott.
Slutet och insikten om att det finns sex (!) uppföljare till boken kan inte locka mig att läsa nästa bok...

Anders Nilsson

2024-04-08

Jag läser vidare med intresse.

Marie Cedereke

2024-01-12

Jag hade uppskattat boken mer om den varit i betydligt kortare format - som novell

Kerstin Kolm

2024-01-01

Om ensamhetens pris
-att veta det andra inte vet
-att minnas det andra inte minns

Och vad är tid?
Vi är alla ensamma innerst inne.
Intressanta teman men formen passar mig inte.

Lars B.

2023-12-28

Groundhog Day meets Olga Tokarczuk. Solvej Balle har ett torrt och lite vetenskapligt sätt att beskriva det Tara noterar den 18 november, om och om och om igen. Min tankar går till den polska Nobelpristagaren, och jag älskar det. Det är Groundhog-formen jag inte lyckas omfamna. Den känns för konstruerad och hypotetisk för mig och det som andra verkar se som hypnotiskt och fascinerande finner jag lätt tjatigt och tråkigt. Låter andra läsa tvåan först innan jag lägger tid på den.

2023-12-26

Helskotta så tråkigt!
Ett äkta sömnpiller och jag orkar inte lyssna klart.
Det händer ingenting och så fantastiskt välskriven tycker jag inte heller att den är.
Smaken är som baken, men mig tilltalar den inte alls!
Ett äkta bottennapp!

Henrik Johansson

2023-10-10

Välskrivet, surrealistiskt och spännande

Kristina Carlsson

2023-10-05

Jag vet inte om den här boken var jättebra eller inte? Vilket betyg är rättvist?
Det här är en bok man verkligen skulle vilja diskutera med andra läsare. Man lämnas med så många frågor och funderingar.
Ibland fick jag samma känsla i kroppen som när jag läste Haushofers roman Väggen.
En sak är säker, jag måste läsa fortsättningen!