Om man håller sig i solen

Ekström, Johanna

| 2012

Det var som att gå på skare och då och då trampa igenom. Skaren var språket och lössnön där under all den sanning vi inte gav ord för. Det var en hopplös gång. Man skar sig, man föll omkull, sölade ner sig. Om man inte var viktlös. Om man inte kunde glida.Det vackra huset i Stora Skuggan är alltid redo att beskådas. Kakelugnarna och den gedigna bordsskivan i ek, nyplockade vildrosor, ostindiska koppar och rena linnehanddukar på gästtoaletten. Stora vackra ytor, inga mattor, och en äppelträdgård runt knuten. Mamma och pappa och de två barnen är också redo att betraktas, en borgerlig författarfamilj som gärna och med van hand uppvisar sitt liv: kreativiteten, lyckan, skrivmaskinen och de nyplockade blommorna; dillpotatis på spisen. Men vad händer när ytan är allt? När språket används för att förhöja verkligheten? När kärleken kräver en motprestation, en lyckad och lycklig fasad?...

Sara Johansson

2017-01-30

Sista delen blev lite tjatig, men fram tills dess en uppväxtskildring som gör ont i en, samtidigt som det är ett barns oskyldiga röst som hörs. Allt blir fel, jag tänker att detta inte kan sluta bra. Inser efter hand hur mycket som faktiskt är baserat på verkligheten - då gör allt mer ont. Ett språk där det gäller att verkligen vara på hugget så en inte missar något viktigt.

Sara Sandquist

2016-07-27

Ingen i bokklubben läste ut den.

Thorbjörn Holmgren

2015-07-23

Om en känd kulturfamilj i Stockholm från en dotters perspektiv. Om ett språk som döljer svek, om ett yta som döljer djup, om koder som avgränsar och utesluter. Men framför allt om att forma ett eget liv, en egen framtid.

Malena Palmquist

2014-11-03

Vackert språk och en rörande uppväxtskildring. Stundtals smärtsam att läsa.Klar 4!

Ulla Englund

2012-11-12

?Jag trodde ni hade en lycklig barndom?. När hur det ser ut på ytan är viktigare än hur det känns inne i kroppen på ett barn. När språket döljer istället för förtydligar. Detta är en stark, poetisk, uppgörelse med en barndom, ett föräldraskap. Läs den!

Christer Fasth

2012-10-29

Mycket vackert språk och ett överflöd av bilder. Miljön var främmande för mig. När jag började läsa långsammare upptäckte jag saker hos mig själv och relationen till mina barn, föräldrar och ex. Njut denna bok sakta.

Anna Lindström

2012-08-13

Mellan trea och fyra... Mycket fin och stark bok. Vissa formuleringar var så vackra. Men det blev nästan för snyggt och kändes ibland för smart för mig.

Maria Eriksson

2012-07-24

En stark bok om en uppväxt i en intellektuell överklassfamilj. När yta blir viktigare än innehåll när ett barn blir älskat för sin egen skull. Och när språket inte blir ett sätt att kommunicera utan används för att avleda och linda in känslor. Här finns nog något för alla föräldrar att tänka på.

Kenneth Olausson

2012-07-16

En bok som inträngande beskriver hur barndomsupplevelser kan förlama långt upp i vuxen ålder. Och en bok som väcker tankar om också det egna livet.

harriet karlsson

2012-06-17

Louise A

2012-06-13

Så snyggt skriven att det blir för snyggt och för mycket yta. Bitvis helt lysande men ibland oengagerande. Balansgången är hårfin. 3,7.