Om man ännu finns

Lagercrantz, Rose

| 2012

Författaren karakteriserar sin bok som så:Detta är berättelsen om dem jag kommer ifrån, en skara människor så olika att jag knappt begriper vad de hade med varandra att göra. Det enda gemensamma var att de hade överlevt Förintelsen. Och att de alla stod i förbindelse med mig, ett av de få barnen som föddes i familjen efter kriget.Men snart slank jag iväg från dem som en fisk ur det trasiga nätet. Sent började jag intressera mig för deras öden. Hur hade de klarat sig? Jag fick inga långa svar. Mamma sa: Jag vet inte. Jag fattar inte att jag fortfarande finns.En familjekrönika, skriven under mammas sista år i livet. Alla likheter med verkligheten är avsiktliga.

Ulla Englund

2013-03-30

Rose Lagercrantz? släktkrönika är riktigt bra. I korta avsnitt berättar hon släktminnen, minnen av släktingar som överlevde förintelsen. Rose är född Schmidt 1947.

Eva Töllner

2013-02-15

Rose Lagercrantz berör frågorna vad väljer vi att glömma och hur länge kan man glömma. Boken får mig att fundera över vad jag själv har valt att glömma och vad mina föräldrar inte berättade för mig.

Johanna Stenberg

2012-12-29

En vacker bok om människor som mot alla odds överlevde. Extra intressant att läsa om man läst hennes tidigare böcker om föräldrarna, Flickan som inte ville kyssas och Flickan som älskade potatis.