Om konsten att resa

de Botton, Alain

| 2002

Få saker är så spännande som tanken på att resa bort. Till en plats där det är bättre väder, intressantare kultur eller mer inspirerande natur och landskap. I Om konsten att resa tar Alain de Botton oss med på en resa genom njutningar, nöjen, men också besvikelser. Som följeslagare har han författare, konstnärer och tänkare som inspirerats av resande i alla dess former: Gustave Flaubert, Edward Hopper, Charles Baudelaire, William Wordsworth och Vincent van Gogh. Med intellektuell intensitet, originella infallsvinklar och karakteristisk humor visar de Botton på motiven bakom resandet och våra förväntningar inför det. Alain de Botton har tidigare givit ut Låt Proust förändra ditt liv (1998) och Filosofins tröst (2001).

Anton Bengtsson

2014-05-28

Grym inledning men jäääävlar vad dryg den blir efter ett tag

Lars Willfors

2013-08-06

Årtusendets jävla skjuts till respepp mellan två pärmar. Kombinera med valfri Lonely Planet och massa tid.

Julia L

2010-10-14

Underbar bok! Väldigt ojämn kvalité på kapitlen dock, någon var så tråkigt att jag faktiskt hoppade över sidor. Det är något jag aldrig annars gör! Men framför allt början är alldeles perfekt. Boken väckte aha-känslor och nya tankar. Den fick in mig i ett analyserande tankemönster och jag kände igen mig själv mycket.

Herbert Nyqvist

2010-03-11

Särskilt kapitlet om hertig d'Esseintes resa är värt att läsa.