Om Jesus

Gardell, Jonas

| 2009

Boken Om Gud var en lika stor framgång hos teologer som hos dem som aldrig öppnat en bibel. Nu fortsätter Jonas Gardell sin resa med att söka efter Guds son. Om Jesus är en bok för troende, tvivlande och för alla oss som undrat vem Jesus var - på riktigt. "Min barndoms Jesus älskade alla barnen. Hans tunika var alltid ljusblå, liksom hans ögon. Hans långa hår och skägg var mellanblont och hans hy ljus och frisk, hans leende milt och vänligt, tänderna jämna och vita. Sanningen är att Jesus inte ens hette Jesus. Det är en grekisk översättning av hans hebreiska namn, som sin tur är en förkortning av Jehoshua eller som vi skulle säga: Josua. Josua från Nasaret. Vi vet att en träarbetare som Jesus tjänade alldeles för lite för att försörja en så pass stor familj som Jesus kom från. Det grekiska ord som används för "träarbetare" har man förresten återfunnit i samlingar av okvädesord man kallade...

Per Englund

2020-11-19

Jonas Gardell räddar boken som annars skulle vara helt ointressant

Oj, vad förvånande, jag blev i stort sett kristen efter att ha läst boken

Benjamin Elfors

2016-02-20

Lättläst och bra introduktion för den som är intresserad av Nya testamentet och de olika evangeliernas perspektiv på Jesus. Gardells egna tankar som vävs in i texten är insiktsfulla.

Regina Svanberg

2011-08-11

Väldigt intressant

Kaleida Läslus

2011-06-26

Jag läste den här boken med stor förnöjsamhet. Jättebra!

Linda Axelsson

2010-08-16

orka hänga med, men ganska intressant. Kanske läsa en annan gång. Dock ej bra att lyssna på.

Maria Klamas

2010-04-28

Jag gillar Gardell som person, som inspiratör, som komiker, som dramatiker och som kristen... Han har en vacker och tilltalande tro. Budskapet om att Gud älskar alla människor och att det är vi människor som sätter gränser för den kärleken inte Gud, är överväldigande härlig!

Hans resonmang om Jesus är spännande rakt igenom hela boken. Där han knyter samman sin tro, med vardagliga exempel, med historia, vetenskap, religion på ett sätt som är fantastiskt!

Anchi L

2009-10-20

Beundrar Jonas research och mod att så förändra vår bild av Jesus men tröttnar ändå snart på boken. Det är något som saknas eller är det för mycket av något?

Gunvi Lundqvist

2009-10-02

Egentligen skulle jag ha lust att omvärdera min fyra efter att hört JG på bokmässan, och inte blir det uppåt.
Läsvärd är den dock....

Helena Marcusson

2009-07-13

Ett gediget arbete av Gardell med djup förankring i religionsvetenskapen. En mycket givande läsupplevelse.

kristina johansson

2009-07-12

Jag vet inte riktigt om betyget stämmer då boken är mkt kontroversiell. Bitar tyckte jag om, som att Jesus var en enkel man...andra bitar är jag djupt kritisk till. Som sagt var, blandade tankar....